Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-28, 22:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag avser en kuppförsvarsövning, där statsministern ingick, som hypotes. Den minnesgode minns att det skedde en riktig övning under helgen med militära förband, sedan länge planerad. Steget är relativt kort till att en ”likvidering” av statsministern var ouvertyren i en sådan övning. Jag har tidigare visat hur det finns polispatruller i en rektangel runt mordplatsen minutrarna före mordet som exempel.
Vi har Cosi fan Tutte, vars namn kommer från en förklädningsopera, som pågick parallellt. Självaste kontraspionagechefen Forsberg är ute på fältet, och blir briefad av en kollega ohyggligt tidigt med tanke på att ”operationen” var SK=kvalificerat hemlig. Forsberg reagerar genom att åka hem med Rose istället.

Jag skulle kunna tänka mig att ett övningsmöte var bestämt vid Ströms, som ju statsministern hade varit i närheten av eller i både under torsdagskvällen och fredagsmorgonen.

Klarabergsgatan är intressant och skulle kunna fungera som en variation till övningsmötet. Dvs att några deklarerade att de avsåg att hota statsministern på riktigt i samband med övningen och att de riktiga konspiratörerna klippte honom då. Vem skulle vilja vara inblandad i hotet då?
Svagheten med den variationen är att det blir ytterligare ett, eller egentligen två, moment extra.

Det är bra att sätta upp hypoteser och leta efter indikationer som borde finnas och som är konsistenta, Det kan man göra parallellt med att man går från fakta för att skapa hypoteser, bara man är ärlig och noggrann.

Allvarligt, vilken jävla övning?

Kan någon tala om vilken jävla övning det var den kvällen???

Som alla som jobbat med att hitta inte har lyckats???
Citera
2023-04-28, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Den där "kuppförsvarsövningen" som någon Björn skrev om i en artikel i DN typ 1988? Den övningen som Lena Andersson (och även gotlänningen Erik Engström yrat om) tror stenhårt på? Den känns väldigt luddig den där övningen.
Citera
2023-04-28, 22:19
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:

undrar om det inte är Cosi Fan Tutte operationen som åsyftas. Säpo med Forsberg, Rose m.fl.Dock är det ju ingen kuppförsvarsövning som jag tolkar det.
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/12/
Senast redigerad av Suckmesideways 2023-04-28 kl. 22:43.
Citera
2023-04-29, 00:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Den där "kuppförsvarsövningen" som någon Björn skrev om i en artikel i DN typ 1988? Den övningen som Lena Andersson (och även gotlänningen Erik Engström yrat om) tror stenhårt på? Den känns väldigt luddig den där övningen.
Bjarne Moelv! Jag mailade med honom
för några år sedan och det visade sig att han inte under 30 år hittat något som styrker det, om man ska kalla saker för vad det är, skvaller som han hörde 1987.
Citera
2023-04-29, 00:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
undrar om det inte är Cosi Fan Tutte operationen som åsyftas. Säpo med Forsberg, Rose m.fl.Dock är det ju ingen kuppförsvarsövning som jag tolkar det.
https://gunnarwall.wordpress.com/2021/12/
Precis, det är en pågående operation och hade inget med OP att göra.

"Övningen" är bara svammel. Det fanns ingen "övning".
Citera
2023-04-29, 10:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Så hette han ja. Märkligt att skvallret fått sådant fäste hos somliga.
Ja det finns inte minsta utöver obekräftat skvaller och fantasier som visar att det var en "övning" den kvällen.
Man har ju faktiskt lagt en hel del tid att utreda det här och finns inget att hitta.

Det är ett påhitt för att stödja andra påhittade scenarier.
Citera
2023-04-29, 10:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Så hette han ja. Märkligt att skvallret fått sådant fäste hos somliga.

Det har sitt ursprung i att en stor del av MOP-granskarna har sin politiska hemvist på vänsterkanten, ofta den extrema. För dessa är inblandning av SÄPO, Stay Behind eller nazistiska norrmalspoliser en våt dröm som passar deras politiska narrativ .

Uppdrag Olof Palme” utgavs 1987 skriven av Arbetetjournalisterna Hermansson/Wenander är ett exempel på detta . Där beskrivs SÄPOs operative chef PG Näss som en ”svart-blå kalla krigare”, alltså en kryptofascist av en anonym källa. Alltså rent illasinnat skvaller som bara är till för att svärta ner PGNs rykte. Hela boken är full av insinuationer som allt som oftast saknar källa.
Citera
2023-04-29, 11:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja det finns inte minsta utöver obekräftat skvaller och fantasier som visar att det var en "övning" den kvällen.
Man har ju faktiskt lagt en hel del tid att utreda det här och finns inget att hitta.

Det är ett påhitt för att stödja andra påhittade scenarier.

En kuppövning mordkvällen är en hypotes som aldrig kunnat bevisas. Inte helt lätt att utröna varifrån och hur den uppkommit. SÄPO-intendenten Jan Värnhall hade ansvar för Rosenbads säkerhet . Han gjorde en plan för en kuppövning som gick ut på att statsministern mördades . När MOP skedde tog JV så illa,vid sig att han förstörde planen. I GrK nämns att han undersöktes av PU efter tips men kunde avföras . Min tro är att kuppövnings ryktet kommer härifrån .

En som borde varit fullt informerad om en kuppövning mot regeringen var RPS militärassistent Nisse Hagström. Men som sagt har ryktena om övningen hittills varit just rykten.

Gänget kring förebudet är dom som genomför kuppövningen mot ÖB i September -1985. Utanför Försvarststaben väntar Carl-Gustaf Östling och Pr-Ola Karlsson i en bil. De som går in på högkvarteret och nästan tar sig fram till ÖBs rum är Lars"Jägar-Nisse"Nilsson och en ännu så länge anonym kollega.

Förebudet-filmen producerades av armestaben. Vore naturligt att tänka sig att samma grupp skulle användas för en kuppövning mot Statsministern som emot. Intressant ar att de tre kända ÖB-kuppsövarna alla har haft ifrågasatta alibin vid MOP.

Östling: Har friskrivit från sjukhuset där han vårdats i sviterna efter en blindtarmsoperation. Kollegor sägs varit hemma hos, Högbergsgatan 36, den enligt utsago skröplige CGÖ fram till 2100. Men efter 21har han ingen som kan garantera att han inte funnits på annan plats än i hemmet.

Jägar-Nisse: Har under veckan varit på övning på Gotland men kommer till Stockholm vid lunch MOP-dagen. Oklarheter i om han verkligen tar sig hem till Västergötland under kvällen, Reseräkningarna inte entydiga och den som sett honom hemma är enbart hustrun.

PO Karlsson; Oklart vad han gör innan MOP, har ryktats att han setts vid lokstallarna, aldrig bekräftat , men han är väldigt snabb att ringa ihop sin piket MOP-natten. Bara för att inte få några arbetsuppgifter av den virriga polisledningen.

Nämnda trio medverkar alla i olika tips och krumbukter i MOP. CGÖ och POK finns med i Ebbe Carlssons operationer. Men sen återstår frågan om dessa och andra kan knytas till en kupp/kuppövning mot OP. Det har aldrig lyckats.

Vid analys av agerandet i ÖB-övningen syns tydligt vilka som utgör aktionsgruppen och vilka som är i stödfunktion. Därmed pekar allt mot att det borde vara det omvända i en kuppövning mot Statsministern . I det senare fallet borde det vara SÄPO/RPS som agerar och militärer i stödfunktion. Detta baserar jag på funktionsansvar, ÖBs säkerhet sköts av militären. Statsministerns säkerhet ska ombesörjas av SÄPO.
Citera
2023-04-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Gänget kring förebudet är dom som genomför kuppövningen mot ÖB i September -1985. Utanför Försvarststaben väntar Carl-Gustaf Östling och Pr-Ola Karlsson i en bil. De som går in på högkvarteret och nästan tar sig fram till ÖBs rum är Lars"Jägar-Nisse"Nilsson och en ännu så länge anonym kollega.
Det gäller att inte blanda ihop äpplen och päron. Det där var en kontroll av skalskyddet snarare än en kuppövning.
Senast redigerad av 10juni 2023-04-29 kl. 16:56.
Citera
2023-04-29, 18:26
Medlem
Tänk om någon insatt person i Operation Cosi Fan Tutte kunde träda fram och ge oss lite information om denna operation.
Blev man förhörd om man sett något som skulle kunna ha samband med mop.
Jag kan förstå om man höll övningen hemlig 1986 men nu har det trots allt gått 37 år sedan mordet skedde.
Det var ju både knarkspanare, vanliga poliser och personal från Säpo ute på mordkvällen men ingen verkar ha sett något.
Citera
2023-04-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den polis som efter de båda kvinnorna ringt in sina inledande tips förhör Gun Tredite och Katrin Ekström är Monica Andersson. Detta sker den sjätte respektive tionde mars. MA är mycket aktiv efter MOP som förhörsledare och jag har aldrig sett några påståenden eller tecken på att hon skulle förvanska förhörsuppgifter.

Lars Borgnäs gör sina intervjuer 1998 och i hans fall finns en känd ådra att bedriva kampanj med olika metoder när ägnar sig åt ett ämne. Det har vi sett bl a när det gäller U-båtarna , Da Costa ärendet, MOP och Ryssland/Putin. Risken att påverka vittnen utifrån gäller inte bara poliser , minst lika mycket journalister och privata granskare.

Vilka vittnen har fått sina berättelser förvanskade ?
vilka utredare har gjort detta menar du?
Själv har jag åtskilliga gånger visat på den skamliga behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson och hennes WT-tips , den som där ljuger som en borstbindare i samband med hennes uppgifter är åklagaren Jörgen Almblad.

Åke Rimborn är en av de poliser som gör bra ifrån sig mordnatten, förste man på Sabbatsberg , upprättar kontakt med Lisbeth Palme, ordnar bevakning till sjukhuset, rapporterar till polisledningen och skriver Rikslarm .Efter mordnatten ignoreras han totalt av Hans Holmer under hela det första året och är fantastiskt nog hörd endast en gång av PU, 1991.

Så jag vägrar inte att ta in att vittnen behandlats illa och ignorerats ,förlöjligats och deras uppgifter vridits. Men jag är noga med vilka personer som gjort detta och dömer inte hela poliskåren och rättsväsendet för detta .

Märkligt. Du listar helt relevanta saker, men ändå har du inga egna funderingar på varför? Vad är motivet? Varför göms ärlige Rimborn undan och rensas bort inför rättegångarna?
Ulla, var det inte Borgnäs som var med och "lyfte upp henne" och ställde alla pressande frågor mot Almblad? Gäller Borgnäs uppgifter och metoder bara när det passar dig?
Varför ljuger Almblad om hennes uppgifter?

Det är mer i bristen på kritiska frågor, som motiven avslöjas...
Citera
2023-04-29, 20:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostumHumanitas
Märkligt. Du listar helt relevanta saker, men ändå har du inga egna funderingar på varför? Vad är motivet? Varför göms ärlige Rimborn undan och rensas bort inför rättegångarna?
Ulla, var det inte Borgnäs som var med och "lyfte upp henne" och ställde alla pressande frågor mot Almblad? Gäller Borgnäs uppgifter och metoder bara när det passar dig?
Varför ljuger Almblad om hennes uppgifter?

Det är mer i bristen på kritiska frågor, som motiven avslöjas...

Jag har svarat på ditt inlägg så för ordningens skull ska du svara på mina frågor innan du kommer med nya.

Jag repeterar

Vilka vittnen har fått sina berättelser förvanskade ?

Vilka utredare har gjort detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in