Citat:
Ursprungligen postat av
CharlotteSomewhere
Jag anser Gösta Söderström som trovärdig. Det betyder i mitt fall att jag förkastar allt Lisbeth vittnar om vid mordtillfället. Lägg därtill MP's olika utsagor och att han var tätt vid Lisbeths sida i hennes senare uttalanden/ vittnesmål.
Jag har precis som du mycket svårt att tro att LP stått öga mot öga med mördaren.
I förhör uppger LP inte att hon sett två personer, dvs AB och GM, samtidigt på mordplatsen.
I några olika förhör uppger hon något så här:
-Då hon SENARE såg mannen röra sig, gjorde han ett spänstigt vältränat intryck på henne.
-När hon NÄSTA gång iakttog mannen såg hon honom snett bakifrån.
Det kan tyda på att hon såg GM springa iväg från mordplatsen då hon tittat upp en gång till, men att hon då endast såg denne snett bakifrån.
I så fall återstår vem hon såg gången före, AB eller GM? Enligt AB har LP haft ögonkontakt med honom. LP säger kort hals, uppdragna axlar, kompakt utseende med en blå något lite bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Det stämmer klockrent in på AB. Har vi två sådana bredvid varandra på mordplatsen? Knappast.
AB säger att han ser GM vända sig ett halvt varv in mot Tunnelgatan och att han sedan tar två spänstiga steg och försvinner ur blickfånget. AB blir rädd och hoppar därefter in i porten.
LP såg inget vapen så hon har inte uppfattat något direkt hot i hennes närhet eftersom ljuden kom från ”långt håll” som hon säger. Vapnet måste varit undanstoppat ifall hon nu verkligen iakttog mördaren.
Skulle verkligen mördaren ha stått kvar många sekunder efter han stoppat undan vapnet? Skulle han verkligen ha vänt sig helt om och blottat ansiktet efter att han försvann från ABs åsyn?
En sak är glasklar om man tittar på vittnesförhören och det är att händelseförloppet var blixtsnabbt och att mördaren försvann omedelbart från platsen. Det är ett mycket logiskt agerande.
Men det som stör mig mest är ändå att LP i denna oerhört traumatiska och snabba händelse, skulle ha sinnesnärvaro att i halvtaskigt ljus försöka memorera utseendet på en person som stod nära henne när OP låg okontaktbar kraftigt blödandes på backen. Personen som hon då på direkten inte kunde veta var en mördare var ju fullständigt oviktig. Allt fokus måste ha varit på OP. Jag tror folk underskattar det helvete hon måste ha upplevt.