Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-26, 11:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Nu borde vara en excellent tid för alla de i forumet som vet hur man producerar bostäder billigare, att öppna sina plånböcker och starta en bostadsproducent.

Nu är det hur enkelt som helst att "eliminera" konkurrenterna. Dom kan inte bygga utan att gå back.
Medan ni som vet hur man bygger billigare kan rekrytera folk enkelt och bygga och gå plus.

Får vi se er starta upp företag som bygger bostäder till låga priser nu?
Citera
2022-12-26, 11:36
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ni som fortfarande tror på bostadsmarknaden i Sverige kan ju ta en kik på den här kurvan:

https://tradingeconomics.com/united-states/real-residential-property-prices-for-united-states-fed-data.html

Tryck på 'MAX' och inse att den utveckling som USA, Irland, Spanien m.fl. gick igenom från 2008 och framåt nu även kommer bli Sveriges öde. Det blir ett antal år med fallande priser innan det bottnar. Lägg märke till återhämtningen för dessa länder till den nivå de var på 2008 tog i storleksordningen 10 år. Smaka på den skitmackan, för den kommer ni som sitter belånade att få tugga i er. Kan verkligen se framför mig hur svetten rinner. En härlig julklapp från Sveriges Riksbank till er alla.

Jag skulle säga att det inte är jämförbart, vi har en valuta som gradvis har och kan försvagas. Sedan har Spanien och Irland ingen stor invandring.

Vi har också en väldigt låg statlig skuldsättning, finns utrymme för att ’rädda’ bostadsmarknaden.
Citera
2022-12-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Du vet väl hur det fungerar med %?
Den bil som enligt dig har ökat från säg 100000 till 150000, kommer snart att kosta 75000, dvs betydligt mindre än innan priserna gick upp.
I alla fall enligt din matematik.

Du vet kanske inte att priserna på nya bilar har ökat enormt, kommer även dom att falla tillbaka 40-50%?
Priserna på nya prylar, båtar, bilar, klockor etc, styr ju värdet på begagnade prylar.

Självklart men det var inte andemeningen med inlägget. Men kul att du lyckades hitta något att anmärka på.
Citera
2022-12-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Jag skulle säga att det inte är jämförbart, vi har en valuta som gradvis har och kan försvagas. Sedan har Spanien och Irland ingen stor invandring.

Vi har också en väldigt låg statlig skuldsättning, finns utrymme för att ’rädda’ bostadsmarknaden.

Ja, håller man nollränta i nästan tio år så kan väl inte resultatet bli så annorlunda. 'Rädda' bostadsmarknaden? Hahaha, ja, trycka pengar är vi duktiga på.
Citera
2022-12-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu borde vara en excellent tid för alla de i forumet som vet hur man producerar bostäder billigare, att öppna sina plånböcker och starta en bostadsproducent.

Nu är det hur enkelt som helst att "eliminera" konkurrenterna. Dom kan inte bygga utan att gå back.
Medan ni som vet hur man bygger billigare kan rekrytera folk enkelt och bygga och gå plus.

Nu har ju Slemhog verkat gjort en exit ur tråden. Sitter kanske inne igen.

Resten av tråden som alla säger sig ha kapacitet att totalrenovera hus för 5000 per kvm borde ju bara vara ute renovera året om. De skulle tjäna vansinniga pengar.
Citera
2022-12-26, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Nu har jag precis startat ett byggbolag. Efter 100 försök senaste månaderna så satt det till slut. "Fan gubben har ju rätt".

Så du behöver inte längre argumentera på detta vis. Jag har förstått. Hörde även att flera andra i tråden går i samma tankar.

Stort tack.
Citera
2022-12-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu har jag precis startat ett byggbolag. Efter 100 försök senaste månaderna så satt det till slut. "Fan gubben har ju rätt".

Så du behöver inte längre argumentera på detta vis. Jag har förstått. Hörde även att flera andra i tråden går i samma tankar.

Stort tack.

Fast det är en högst rimlig argumentation. Trådens stjärnor hävdar konstant att det "egentligen" går att bygga mycket billigare än de giriga byggbolagen. Samma stjärnor känner alla hantverkare i Bredäng eller dylikt som fakturerar 250 kr per timme. Att massanställa dessa hantverkare att bygga hus vore ju rena guldgruvan
Citera
2022-12-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377

Kronan har redan försvagats jfr $ och € i synnerhet de senaste 10 åren då bostadsbubblan eskalerat.
Prisnedgången på bostäder borde även ta med det i beräkningen.
Ytterligare kronförsvagning kommer att urholka Svenssons inkomster och öka levnadsomkostnaderna.
Ingen bra åtgärd mot kreditbubbla.
Tror du att asylinvandrarna från MÖ och Afrika kommer att köpa borätter i mångmiljonklassen?
Vi skulle istället behöva en miljon rika utlänningar som dammsuger marknaden för att upprätthålla priserna.
Citera
2022-12-26, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ta det lugnt trillske. Uppgången på över 30% var omotiverad och uppenbarligen ingenting som sker på en frisk marknad. En korrigering på 15% är alltså inte något som bör överraska någon, inte ens en pajas som dig som nyligen hävdade att ni ”ritar om ekonomiska systemet” med crypto
Svaret var att du är psykopat, alltså. Hoppas du får den hjälp du behöver.
Citera
2022-12-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast det är en högst rimlig argumentation. Trådens stjärnor hävdar konstant att det "egentligen" går att bygga mycket billigare än de giriga byggbolagen. Samma stjärnor känner alla hantverkare i Bredäng eller dylikt som fakturerar 250 kr per timme. Att massanställa dessa hantverkare att bygga hus vore ju rena guldgruvan

Det är inte alls säkert att en teoretiskt skicklig person i praktiken är lika skarp.

Eller som jag sagt 10ggr tidigare. Man kanske helt enkelt inte vill ha ytterligare arbetsbörda om man redan har det väldigt bra. Eller just det, man bara agerar VD, deligerar ut arbetet och är klar på en eftermiddag..
Citera
2022-12-26, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Det är inte alls säkert att en teoretiskt skicklig person i praktiken är lika skarp.

Eller som jag sagt 10ggr tidigare. Man kanske helt enkelt inte vill ha ytterligare arbetsbörda om man redan har det väldigt bra. Eller just det, man bara agerar VD, deligerar ut arbetet och är klar på en eftermiddag..

Väldigt bra? De i tråden som argumenterar på detta sätt sitter enligt egen utsago och trycker i HR I Tumba.
Citera
2022-12-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Väldigt bra? De i tråden som argumenterar på detta sätt sitter enligt egen utsago och trycker i HR I Tumba.

Och hur ska dessa kunna få medel till att starta byggbolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in