Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Ja, du kan hyra ut din bostad för ett orimligt högt pris. Hyresgästen kan emellertid ansöka hos hyresnämnden om att få en orimlig hyra nedsatt framöver till en rimlig hyra. Visst kan du säga upp hyresgästen efter att denna ansökt om att inte betala en orimligt hög hyra. Men hyresgästen har också rätt sen till tre månaders uppsägningstid med en inte orimligt hög hyra.

För övrigt så är det en ren fröjd att titta in i tråden igen och få läsa den ena desperata kommentaren efter den andra. Bland annat denna från Daninho då ovan eller carl-henrics.

Starta en intressegrupp som heter Bolånetorskskartelllen, där ni sluter samman ledet och "circle the wagons" mot skambudare. Bara ett förslag. Det lär nog kunna gå!

Ok, det bjuder jag på ligger på 30% belåningsgrad på fastigheter med ett värde av 12 miljoner vid omvärdering lagom till nedgången så det kan nog ha gått ned 2-3 miljoner sedan dess men jag är inte helt sömnlös ändå.

Stör mig dock på all skadeglädje som finns mot folk som behövt ta lån - ”naiva” osv. Men jag antar att det grundar sig i avundsjuka då det inte sällan är de ”naiva” som har kunnat ta lån pga hög utbildningsgrad och lön därefter. Själv är jag inte högutbildad men började köpa och sälja för 20 år sedan och på den vägen är det.

Men att sitta och runka till andras olycka är inte min kopp te så att säga.

God fortsättning.
Citera
2022-12-25, 13:03
Medlem
Dubbelpost
Citera
2022-12-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Ja, du kan hyra ut din bostad för ett orimligt högt pris. Hyresgästen kan emellertid ansöka hos hyresnämnden om att få en orimlig hyra nedsatt framöver till en rimlig hyra. Visst kan du säga upp hyresgästen efter att denna ansökt om att inte betala en orimligt hög hyra. Men hyresgästen har också rätt sen till tre månaders uppsägningstid med en inte orimligt hög hyra.

För övrigt så är det en ren fröjd att titta in i tråden igen och få läsa den ena desperata kommentaren efter den andra. Bland annat denna från Daninho då ovan eller carl-henrics.

Starta en intressegrupp som heter Bolånetorskskartelllen, där ni sluter samman ledet och "circle the wagons" mot skambudare. Bara ett förslag. Det lär nog kunna gå!

Du vet att kapitalkostnaden räknas in i skälig hyra va? Förutom avgiften till BRF, el och andra utgifter.
Ca 2% över styrräntan räknat på HELA marknadsvärdet som kapitalkostnadsschablon.
Så t o m med sänkt marknadsvärde så blir den skäliga hyran riktigt hög och fin ju mer RB höjer räntan
Särskilt för den som inte har höga lån eftersom beräkningen är en schablon.
Citera
2022-12-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag och andra har gjort bedömningen att ifall hushållen får problem så ryker först fritidshusen innan man gör avkall på boendet.

Det kommer ske ska du se, hur ser det ut med omsättningen för fritidshus? Många jag vet har obelånade fritidshus, men driften tickar på ändå. När hushållen drar i svångremmen så ryker mycket sällanköp, resor, andrabil, båt, husvagn etc. Även om bostäder bara rasat 15% nominellt så förstår väl även du att om folk inte får låna lika mycket längre så går priserna ned. Inte så kul att leva på en KALP kalkyl heller, sen har vi all psykologi som också verkar negativt.
Boende är ingen volatil vara, så att nedgången tar lite tid är för mig helt naturlig. FI ska också ges tid att sköta sitt mandat mot bankerna.

Tja varför inte vänta 12 månader om priserna nu spås fortsätta ned med 15%e till? Eller tror du på uppgång 2023?
Citera
2022-12-25, 13:28
Medlem
Citat:
Nej inte plötsligt. Du får ju set till att läsa tråden innan du börjar yra om historiken.

Jag och andra har gjort bedömningen att ifall hushållen får problem så ryker först fritidshusen innan man gör avkall på boendet.

Om du vill invända mot det så varsågod. Men leverera lite logik då. Annars är dina skriverier värdelösa.

Varför har inte det hänt redan då?

Är din uppfattning att hushållen inte har några ekonomiska bekymmer?

So what?
Där jag bodde tidigare var det en jeppe med ärvt hus som lät det stå tomt i minst 15 år. Det var två saker det användes till. Han hade en bil i garaget där. Och så hade dom en studentskiva där.

Han tyckte det väl var värt det. Men du och andra här kan inte förstå att andra människor har andra preferenser. För er blir det så att dom gör FEL.

--------------------------------------
Var fö ett hus på en parallellgata som också stod tomt. Det var något flip-projekt som pågick i massor med år.

Fritidshus till salu kommer såklart framåt våren att öka något enormt efter att folk fått kraftigt höjda utgifter i form av ökade räntekostnader, elkostnader och antalet varsel de flesta bedömare är ense om kommer att öka. Hypen på fritidshusmarknaden under covid är definitivt över. Men man varken köper eller säljer fritidshus under vintermånaderna. Många ångrar sig säkert bittert att de skaffade fritidshus. Precis som idioterna som skaffade hund under pandemin. Hundar de nu låter avlivas.

Inte ens Erik Olsson tror annat än att det kommer ta många år innan vi kan förvänta oss att marknaden vänder.
Citera
2022-12-25, 13:51
Medlem
Citat:
Men då kan du väl flytta till en övergiven ödegård. För det är ju konsekvensen om vi inte bygger nytt.

En del som inte bor i Stockholm vill flytta hit. Och skall det inte byggas nytt får ju du och andra som menar att det inte skall byggas nytt ta och flytta dit ingen vill bo. Så länge ni gör det så fungerar det ju.

Eller vill du inte ta konsekvenserna av det du förordar?
(Alla som tror blekmyr kommer göra det kan redan nu ställa sig i skamvrån. För de här kommunisterna är det alltid någon annan som skall lösa problemen.)

Stockholm har väl negativt flyttnetto? Dessutom så finns det väl gott om bostäder i landet åt alla så länge vi sparkar ut de kackerlackor vi tagit in från tredje världen. Finns helt tomma lägenhetshus som står i mellanstora svenska städer så någon övergiven gård i Norrbotten kommer folk inte behöva flytta till. Dock hade jag gärna gjort det själv om inte frugan var metropolit.
Citera
2022-12-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
Invandringen är värsta bränslet till ”bubblan”.

Hade inte alla nybyggda lägenheter gått till babbar då hade vi varit i ett annat läge, kanske detta man syftar till när man säger att vi tjänar på invandringen. Vi som redan äger, och ännu bättre, hyr ut tjänar på invandringen.

Exakt detta jag försökte få fram. Vi har ingen bostadsbrist. Vi har bara ett överskott av antal huvuden innanför våra gränser.
Citera
2022-12-25, 13:52
Medlem
Ni som fortfarande tror på bostadsmarknaden i Sverige kan ju ta en kik på den här kurvan:

https://tradingeconomics.com/united-states/real-residential-property-prices-for-united-states-fed-data.html

Tryck på 'MAX' och inse att den utveckling som USA, Irland, Spanien m.fl. gick igenom från 2008 och framåt nu även kommer bli Sveriges öde. Det blir ett antal år med fallande priser innan det bottnar. Lägg märke till återhämtningen för dessa länder till den nivå de var på 2008 tog i storleksordningen 10 år. Smaka på den skitmackan, för den kommer ni som sitter belånade att få tugga i er. Kan verkligen se framför mig hur svetten rinner. En härlig julklapp från Sveriges Riksbank till er alla.
Citera
2022-12-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Kommer inte bli några nedgångar på 50%, det är önsketänkande och struntprat. Oavsett så kommer en som köpt en villa för 7 miljoner på toppen inte ha några som helst problem att hämta hem vinst i en längre tidshorisont.

Beror ju på om lönerna följer efter boendeprisutvecklingen.
Dom senaste 30 åren, har detta inte hänt. Får folk sig nu en riktig näsbränna, så kommer det ta många, många år innan svensson hostar upp 7 mille för ett svenssonhus.

För en familj med nettoinkomst om 70kkr/mån är ju i realiteten en villa för7mille, en absurd orimlighet.
Citera
2022-12-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ni som fortfarande tror på bostadsmarknaden i Sverige kan ju ta en kik på den här kurvan:

https://tradingeconomics.com/united-states/real-residential-property-prices-for-united-states-fed-data.html

Tryck på 'MAX' och inse att den utveckling som USA, Irland, Spanien m.fl. gick igenom från 2008 och framåt nu även kommer bli Sveriges öde. Det blir ett antal år med fallande priser innan det bottnar. Lägg märke till återhämtningen för dessa länder till den nivå de var på 2008 tog i storleksordningen 10 år. Smaka på den skitmackan, för den kommer ni som sitter belånade att få tugga i er. Kan verkligen se framför mig hur svetten rinner. En härlig julklapp från Sveriges Riksbank till er alla.

En stor skillnad är dock att Spanien har en stabil och seriös valuta.

Sverige har tagit ut en stor del av boprisfallet genom en devalvering av seketasen och det finns tyvärr inget som tyder på någon annan politik nä år heller.

Priserna i sthlm kommer kanske bottna redan på 80 000 seketas per år. Men samtidigt kommer vi alla bli fattigare när en euro kostar 15 seketas. Vi är redan halvvägs där.
Citera
2022-12-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren

Varje problem har sin orsak.

Det var väldigt olika sorts kriser i dessa länder.
USA hade subprimefinansiering
Spanien byggde massor av hus utan att det fanns kunder på ren spekulation. Kan bara sluta på ett sätt.
Irland var lite speciellt. Det var förvisso en finanskris men kopplad till stora krediter beroende på att staten hade garanterat bankernas balansräkningar. Men faktum var att ett av Irlands stora problem var att de försökte (och lyckades) göra landet till ett skatteparadis för multinationella företag. Noll skatt i många år. Där har de numera höjt skatterna (fortfarande låga) och fått ordning

Samtliga skiljer sig från varandra och från Sveriges situation.
Citera
2022-12-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
En stor skillnad är dock att Spanien har en stabil och seriös valuta.

Sverige har tagit ut en stor del av boprisfallet genom en devalvering av seketasen och det finns tyvärr inget som tyder på någon annan politik nä år heller.

Priserna i sthlm kommer kanske bottna redan på 80 000 seketas per år. Men samtidigt kommer vi alla bli fattigare när en euro kostar 15 seketas. Vi är redan halvvägs där.

Undrar hur du får ihop detta matematiskt.
Du menar att RB skulle sänka räntan snabbt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in