Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-25, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Vi har iallafall gått från "man vet att man alltid får igen pengarna" till "på lång sikt är det en bra investering". Märks att FOMOn har upphört.

Vad är FOMON?

2019 var det en himmel utan moln. "Priserna går alltid upp". Svensken var övertygad om att belåning till en bostad var världens bästa affär. Även till en etta i Stockholm utan balkong till priset 3 miljoner.

2020 och 2021. Corona-viruset. INTE vad NÅGON hade räknat med. Avseende bostäder trodde dock svensken att som vanligt var det ändå inget problem. 2021. Inflationen börjar ta fart. Första senhösten med dyr el. 2022. Krig i Europa. Fanns inte heller på kartan. Sanktioner mot Ryssland som drabbar främst Europa. Bränslepriserna förvärras. Räntehöjningar men ännu ingen inflation som bedarrar. Den tilltar och fler räntehöjningar inväntas.

Det är som på sjön eller på fjällen. Från fint väder till storm på ett kick och den oförberedde blir överraskad och ligger mycket illa till.
Citera
2022-10-25, 19:19
Medlem
Kaenkelberries avatar
Nja nu har vi som bekant inflationen som drivs i huvudsak av energipriser och kriget i Ukraina.
Börsen har gått ner över ganska lång tid men tendenserna är att det börjar att stabilisera sig och företagen visar goda resultat.
Lika snabbt som räntorna har gått upp så kommer de gå ner igen under andra halvåret 2023.
Jag skulle säga att villor i storstäderna kommer att öka igen i pris framöver- det byggs för lite småhus och nu har ju även nybyggnationen av småhus avstannat.
Vi blir fler och fler och urbaniseringen fortsätter oavsett så villorna kommer och är fortfarande väldigt attraktivt.
Vad gäller BR så är jag mera tveksam då de
Flesta i BR nog ändå vill ha hus.
Citera
2022-10-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är väl ganska precis vad som sagts sedan i somras.
Men om inflationen vänder redan till årsskiftet så kanske det bara blir 25 punkter i februari för att de ska slippa sänka igen lite senare.

Jotack... i junis penningspolitiska rapport trodde man att styrräntan skulle toppa vid 2,0 och vara där i ett par år. Inflationen skulle toppa precis över 8 procent.

Sida 8 och 16
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2022/220630/penningpolitisk-rapport-juni-2022.pdf
Citera
2022-10-25, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Nja nu har vi som bekant inflationen som drivs i huvudsak av energipriser och kriget i Ukraina.
Börsen har gått ner över ganska lång tid men tendenserna är att det börjar att stabilisera sig och företagen visar goda resultat.
Lika snabbt som räntorna har gått upp så kommer de gå ner igen under andra halvåret 2023.
Jag skulle säga att villor i storstäderna kommer att öka igen i pris framöver- det byggs för lite småhus och nu har ju även nybyggnationen av småhus avstannat.
Vi blir fler och fler och urbaniseringen fortsätter oavsett så villorna kommer och är fortfarande väldigt attraktivt.
Vad gäller BR så är jag mera tveksam då de
Flesta i BR nog ändå vill ha hus.

Å så den gamla vanliga myten en djävla gång till. Sverige, ställer aldrig till med inflation inte. Nä, nä, aldrig typ. Inte Sverige, landet där det alltid lärts ut hur pass bra inflationen är och där riksbanken ständigt ansträngt sig för att få igång inflationen, men ingen inflationskälla i Sverige ändå inte.

När den smäller till i konsumentpriserna - ja då djävlar dyker alla de här tomtarna upp som förklarar inflationen med "Ryssland"
Citera
2022-10-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jag tillhör inte typen som gillar att gotta mig i andras misär - idioter eller ej. Men det slog mig att det vore trevligt om vi kunde täppa till truten på hela "alltid en bra affär på 10 år"-larvet, som vidare gör att folk accepterar obegränsad risk på 10 år (endast hjälpligt begränsad av pappa på banken). Det saknar ju då helt baksida, helt och hållet.

Detta måste då hända nominellt, i monopolpengar, eller jag menar i svenska kronor, för att grafen ska bli idiotsäkrad. En framgångsrik krasch av den här typen skulle då innebära att vi nästa gång vi kommer in i den andra halvan av den cykel folk inte fattar är en cykel så kommer denna floskel vara borta. För ordval som "12 år" eller "13.5" år klingar inte alls lika bra.

Men då har vi en bit kvar.

Vad menar du med obegränsad risk? Det du och långivaren riskerar är väl lånebeloppet; lr tänker vi på olika saker? Sen kan du väl empiriskt kolla på fastighetskrascher och komma fram till en godtycklig siffra. Och i siffrorna får du gallra i de marknader det förekom spekulation och andra störande moment (typ Japan och Kina diskas direkt). Du som ingenjör borde väl ändå förstå normalfördelning och outliers. Men när det kommer till fastighetspriser verkar du väldigt låst i din asperberger/staten äger marknaden-tänk så det är svårt att veta.

För egen del tycker jag att det är läskigt hur ofta kreti och pleti ändå har rätt, fastän de är ekonomiskt förståndshandikappade.
Citera
2022-10-25, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad menar du med obegränsad risk? Det du [...] riskerar är väl lånebeloppet;
Ja. Och givet att kreti och pleti tror att 10 år är en riskfri bra investering så tar kreti och pleti obegränsad risk. Detta begränsas då istället av banken, vilket är problematiskt på så vis att banken dels skiter i om du personligen går i konkurs, och dels skiter ännu mer i eventuella effekter för samhället (du är åtminstone en liten prick i deras kalkyl, hur irrelevant liten den punkten än blir).

Och för att tydliggöra den där [...]: nä, långivaren tar inte risk på samma sätt som låntagaren tar risk. Det finns något du missförstår i upplägget men jag vet inte exakt vad. Om det handlar om matematiken bakom detta (utfall över stort N) eller något annat.

Citat:
i siffrorna får du gallra i de marknader det förekom spekulation och andra störande moment (typ Japan och Kina diskas direkt).
Ehm, med tanke på att spekulation är en oerhört stor faktor för svensk bostadsmarknad förstår jag inte vad du menar. Sen att opportunister (tex bostadsutvecklare) snor åt sig premien av detta för att det svenska samhället av oklar anledning är mer inkompetent/lättlurat är andra samhällen må så vara, men för bostadsköpare/spekulanter har hursomhelst spekulation länge varit väldigt relevant i Sverige.

Citat:
För egen del tycker jag att det är läskigt hur ofta kreti och pleti ändå har rätt, fastän de är ekonomiskt förståndshandikappade.
På vilket sätt menar du att de har rätt? Jag kommer liksom inte på ett enda exempel. Tex trodde sveriges kreti och pleti 2017 att bostäder var "världens bästa investering". Idag, 5 år senare, tror kreti och pleti att bostäder är "en oerhört riskabel investering". Båda dessa är objektivt fel. Kombinationen av dessa påståenden är inte bara fel, det är hål i huvudet.

Om du menar att kreti och pleti ofta lyckas hamna i mitten av samhällshierarkin bör du nog fundera på detta en gång till.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-10-25 kl. 21:50.
Citera
2022-10-25, 21:50
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Å så den gamla vanliga myten en djävla gång till. Sverige, ställer aldrig till med inflation inte. Nä, nä, aldrig typ. Inte Sverige, landet där det alltid lärts ut hur pass bra inflationen är och där riksbanken ständigt ansträngt sig för att få igång inflationen, men ingen inflationskälla i Sverige ändå inte.

När den smäller till i konsumentpriserna - ja då djävlar dyker alla de här tomtarna upp som förklarar inflationen med "Ryssland"
Men sluta svamla. Det är klart att oljan och gasen påverkar prissättningen. Var i mitt inlägg skriver jag att det inte är inflation i Sverige ? Sluta med dina känslor och håll dig till fakta istället din fjant
Citera
2022-10-25, 22:45
Medlem
Citat:
Men sluta svamla. Det är klart att oljan och gasen påverkar prissättningen. Var i mitt inlägg skriver jag att det inte är inflation i Sverige ? Sluta med dina känslor och håll dig till fakta istället din fjant

Lägg ner den där MSM-smörjan. Du är helt grundlurad av presstödsfinansierade skitmedier. Inflationen beror på att man fullständigt sprutat ut pengar i samhället sedan finanskrisen och nu kommer verkligheten ikapp.
Citera
2022-10-25, 22:53
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Lägg ner den där MSM-smörjan. Du är helt grundlurad av presstödsfinansierade skitmedier. Inflationen beror på att man fullständigt sprutat ut pengar i samhället sedan finanskrisen och nu kommer verkligheten ikapp.

Wow initierad kommentar! Vad har du för fakta att komma med? Länka en källa till att ”det har vräkts” ut pengar. Källa! Sluta sitt och tro dig veta bättre än anledningarna
Citera
2022-10-25, 23:36
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Wow initierad kommentar! Vad har du för fakta att komma med? Länka en källa till att ”det har vräkts” ut pengar. Källa! Sluta sitt och tro dig veta bättre än anledningarna

Varsågod https://tradingeconomics.com/sweden/money-supply-m2
Citera
2022-10-26, 00:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Varsågod https://tradingeconomics.com/sweden/money-supply-m2

Tack cozaazy. Ser ut som ganska exakt 150% sen finanskrisen 2008. Det är vad jag kallar att vräka.
Citera
2022-10-26, 01:09
Medlem
slemhogs avatar
Flanders sitter nervöst trummandes med fingrarna i väntan på kunna göra det stora braket: att med sjunkande bopriser kunna uppgradera sin lyxrenoverade klubbmedlemskaps 2a i Alby till en 3a i Stjärtholmen och samtidigt blåsa sossarna med så lite reavinstskattinbetalning som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in