Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-05, 12:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Alldeles nyss framställde du det som fruktansvärt att inte kunna bo I tex Danderyd om man jobbar där
Det gjorde jag inte alls. Stockholmare är vana pendlare. Men det är rimligt att det finns möjlighet att bo i Danderyd om man jobbar där som lärare och sjuksköterska.
Citera
2023-03-05, 12:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det finns drygt 1.6m miljonärer i Sverige och det har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Delvis pga bostadspriser men främst pga företagande. En stor andel av dessa är koncentrerade till Sthlm. Sverige är ett helt annat land än 1980.

Sen får du heller inte glömma att I princip varenda startup har optioner som gör deras anställda väldigt förmögna I flera av fallen. Handlar inte bara om ägarna.

https://jobbland.se/arbetsliv/rikast-i-sverige-lista
Noterar inga som helst antal i detta inlägg heller.

Som sagt, från min egen anekdotiska bevisföring, som du också verkar använda dig av, så är nästan inga villor i Danderyd ägda av sådana personer. De är alldeles för få. Det måste finnas över 10.000 bostäder bara i pyttelilla Danderyd.
Citera
2023-03-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När DU påstår är det DU som har bevisbördan. Nu försöker du smita undan det.
Men vi kan stanna här. Givet vad du skriver här förstår du inte ens frågan. Och kommer aldrig klara visa något.

Ok IBM är ett stort verksamt it-bolag i Bangladesh.

Här kan du också läsa:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electronics_industry_in_Bangladesh
Senast redigerad av Swedishmetropol 2023-03-05 kl. 13:03. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-05, 13:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Som sagt, från min egen anekdotiska bevisföring, som du också verkar använda dig av, så är nästan inga villor i Danderyd ägda av sådana personer. De är alldeles för få. Det måste finnas över 10.000 bostäder bara i pyttelilla Danderyd.
Tittar jag på data från 22 Q4 så har hushållen i Sverige:
* Bostäder: 11960 mdr
* Aktier: 3444 mdr
* Bankkonton: 2641 mdr
* Fonder: 1552 mdr

* Skulder: 5217 mdr

Netto: 14380 mdr.

Utslaget per skalle blir det 1.43 MSEK. Alla som har mindre än det har sparat mindre än snittet.

Säger vi att barn&ungdom är 2 milj och äger inget, så blir det för vuxna ca 1.8 MSEK per skalle.
Bubbelpratarna kan ju ta och begrunda den siffran.
(Jag hör redan den totala förnekelsen. För att inte tala om skuldhaveristerna som tror att svenskarna är utblottade).

Säger vi vidare att häften bor i HR och bara har i snitt 500k sparat så blir det 3.1 MSEK på de som äger bostad.

Slår man ut skulderna på 4 milj låntagare så blir det i snitt 1.3 MSEK per skalle.

Och 3.1 i eget kapital och 1.3 i lån blir 4.4 MSEK per bostad. Och det stämmer ganska bra. Snittvillan ligger på 4 MSEK vill jag minnas.
Citera
2023-03-05, 13:10
Medlem
Citat:
Det gjorde jag inte alls. Stockholmare är vana pendlare. Men det är rimligt att det finns möjlighet att bo i Danderyd om man jobbar där som lärare och sjuksköterska.

Det finns det också. Men det är omöjligt att bygga ett samhälle där alla, oavsett jobb, ska ha råd att bo i hus i närområdet. Hur ska du lösa det i de absolut mest attraktiva områdena när du har ett land proppat med miljonärer? Det faller på sin egen orimlighet.
Citera
2023-03-05, 13:10
Medlem
Citat:
Det finns drygt 1.6m miljonärer i Sverige och det har ökat kraftigt de senaste 20 åren. Delvis pga bostadspriser men främst pga företagande. En stor andel av dessa är koncentrerade till Sthlm. Sverige är ett helt annat land än 1980.

Sen får du heller inte glömma att I princip varenda startup har optioner som gör deras anställda väldigt förmögna I flera av fallen. Handlar inte bara om ägarna.

https://jobbland.se/arbetsliv/rikast-i-sverige-lista

Att vara miljonär är ju ingen jättegrej idag. Ett par tre fyra årslöner efter skatt, beroende på inkomst.

Så är det så, att i förmögenheten räknas t ex tjänstepension in. Bostäder också naturligtvis. Dessa medel är ju låsta och är inte enkla att disponera.
Citera
2023-03-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att vara miljonär är ju ingen jättegrej idag. Ett par tre fyra årslöner efter skatt, beroende på inkomst.

Så är det så, att i förmögenheten räknas t ex tjänstepension in. Bostäder också naturligtvis. Dessa medel är ju låsta och är inte enkla att disponera.

Exakt det som är poängen. Det är ingen grej idag. Svenskars företagande har exploderat sedab
Citera
2023-03-05, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I April 2020 så hade BR fallit till i snitt 40123kr/kvm. Så då kanske du paniksålde för att tjäna på den nedgång som alla pratade om.

Sedan kanske du återköpte ett år senare? Då var priset 45252 kr/kvm. Och så bodde du på Grand under "nedgången". Vet inte om det låter som så bra affär. Men så blir det ju när man ska göra som du säger.

Det ha nämnts olika årtal.
På 70 och 80-talet hade de flesta bil. Det är bara Lund som yrar som vanligt.
Men det våra grannar hade var begagnade bilar. Och precis som flanders skriver var det ofta en begagnad amazon. PV hade gått ur tiden, fast jag hade en farbror som hade en sådan ganska länge. Skulle man ha en villa då fick man vända på slantarna. Alla våra grannar hade inte bil.
När jag gick ut grundskolan tror jag inte någon av mina klasskamrater hade varit längre bort än 30 mil hemifrån. I vart fall hörde jag aldrig talas om något sådant. Sommarstuga hade ingen. Det var på 70-talet. Skidresor var unheard of. Två bilar tror jag inte jag träffade på förrän på 90-talet. Då fick jag en granne som var bankdirektör här i Stockholm. Dom hade två bilar. Dock användes bara en.

Man skall ha klart för sig att reallönerna inte ökade mellan 1975-1995. Däremot förekom prisändringar. Vissa saker blev billigare och andra dyrare.
Märkligt, undrar vem som då bodde i alla 250k sommarhus uppförda innan 80-talet? Två bilar var verkligen inte unikt på 80-talet.
Enligt fakta så är det faktiskt inte så stor skillnad mot nu trots massiv avfolkning av landsbygden, men du kanske blandade ihop det med 50-talet?
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:674585/FULLTEXT01.pdf

Liknade övning med sommarhus ger att det finns ungefär dubbelt så många idag mot 1980. Så det var alltså rätt många som hade tillgång till något av dessa 250 000 fritidshus, dock inte i dina kretsar. Som ökade till 370k på det glada 80-talet.

Måste varit en knaper uppväxt för dig ute i hyreskasernen bland socialgrupp 3 😉
Citera
2023-03-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Exakt, så har detta varit något eftersträvansvärt. Du har curlats så in i helvete som 40 50 60 åring idag. Blivit rik på att bara "existera". Inget har du egentligen åstadkommit, inget alls.

Rik på att bo. Bostaden är din livs bästa investering. Blabla. Satt sprätt på 100% av lönen varje månad. Curlats hela livet och blivit rik.

Hur ska ditt barn som är 25 klara sig. Visst du kan säkert finansiera deras kontantinsats med ditt hus som pant.

Men hur ska andra 25 åringar klara sig, som inte hade föräldrar som "blev rika på bo". Eller föräldrar som inte vill hjälpa.

kan någon på ett rimligt och sansat sätt förklara hur 25 årig akademiker med 35 000 brutto i ingångslön och "bra" löneutveckling med 5% per år framöver upp till 50- 55 000 om några år ska bygga sig ett bra liv.
Med 450k studieskulder, hyr en etta för 9k och dagens bostadspriser i metropoliter.

Lösningen från flanders och liksom-bög är enkel: lånen ska aldrig betalas av. Kåken säljs av banken när du dör till någon stackare som ska betala 37 miljoner för att bo i Vallentuna år 2065.

Citat:
Tja kan man leva med att bilen inte startar på morgonen så för all del. Personligen hade jag tyckt det var horribelt att leva på det sättet. Jag förutsätter att du inte bor med din östeurope heller.

Varför skulle bilen inte starta? En 20 år gammal japansk vill bil är långt mycket mer pålitlig i vårt klimat än en nybyggd Tesla. Dessutom kan jag byta alla vätskor, lampor och bromsklossar själv. Gör alla däckbyten och sparar således massor. En leasing för 5k/mån i 3 år är ju verkligen pengar i sjön eftersom en hyrd bil till skillnad från en hyrd bostad är ett alternativ som bara uppstått för att kräma ur dig pengar. En hyresrätt ger åtminstone rörelsefrihet och du slipper ekonomisk risk. Med en leasingbil ska du både betala nästan 200k på tre år samtidigt som du är låst till avtalet.

Att jag inte bor med min bilmek är självklart men han är ett telefonsamtal bort. Vilket är precis samma med leasing fast då är du låst till förbestämda verkstäder som garanterat är dubbla priset.
Citera
2023-03-05, 13:18
Medlem
Citat:

Detta är en meningslös diskussion. Plockar du valfri dyrare villa i Danderyd/Bromma/Lidingö så kommer en majoritet av ägarna ha en massa tillgångar som inte redovisas som inkomst av tjänst utan inkomst av kapital beorende på hur de väljer att ta utdelningar etc.Ta en titt i taxeringskalendern så förstår du.

Det faller på sin egen orimlighet att inkomst av tjänst skulle vara avgörande då snittinkomsten av tjänst i Danderyd inte kommer vara nog för att finansiera en enda villa i kommunen i princip
Citera
2023-03-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Lösningen från flanders och liksom-bög är enkel: lånen ska aldrig betalas av. Kåken säljs av banken när du dör till någon stackare som ska betala 37 miljoner för att bo i Vallentuna år 2065.

Varför skulle bilen inte starta? En 20 år gammal japansk vill bil är långt mycket mer pålitlig i vårt klimat än en nybyggd Tesla. Dessutom kan jag byta alla vätskor, lampor och bromsklossar själv. Gör alla däckbyten och sparar således massor. En leasing för 5k/mån i 3 år är ju verkligen pengar i sjön eftersom en hyrd bil till skillnad från en hyrd bostad är ett alternativ som bara uppstått för att kräma ur dig pengar. En hyresrätt ger åtminstone rörelsefrihet och du slipper ekonomisk risk. Med en leasingbil ska du både betala nästan 200k på tre år samtidigt som du är låst till avtalet.

Att jag inte bor med min bilmek är självklart men han är ett telefonsamtal bort. Vilket är precis samma med leasing fast då är du låst till förbestämda verkstäder som garanterat är dubbla priset.

I regel så är 20 åriga bilar inte speciellt pålitliga. Om du har ett möte på jobbet 09.00 och bilen inte startar 08.00 blir det problematiskt. Men om man aldrig har några tider att passa så fine.
Citera
2023-03-05, 13:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Detta är en meningslös diskussion. Plockar du valfri dyrare villa i Danderyd/Bromma/Lidingö så kommer en majoritet av ägarna ha en massa tillgångar som inte redovisas som inkomst av tjänst utan inkomst av kapital beorende på hur de väljer att ta utdelningar etc.Ta en titt i taxeringskalendern så förstår du.

Det faller på sin egen orimlighet att inkomst av tjänst skulle vara avgörande då snittinkomsten av tjänst i Danderyd inte kommer vara nog för att finansiera en enda villa i kommunen i princip
Min egen kunskap från personer som verkligen bor i Djursholm, jag har bott där i 30 år, pekar på motsatsen. Och eftersom du som vanligt inte länkar fakta som styrker dina siffror så tror jag på dem före en anonym person på FB som i tidigare inlägg visat sig vara allvetare om det mesta men säkerligen bara har en diagnos och måste få sista ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in