Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-13, 20:17
Medlem
För att göra ett konkret inlägg:

Den här lilla 1an precis ovanför karolinska lades ut idag. Såldes 2015 samt i mars 2021 för 2.1mkr båda gångerna. Skicket på den är oförändrat sedan mars, så kan vara intressant att se vad den går för nu:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-karolinska-solna-kommun-prostvagen-7,-hogst-upp-van-3-3-19508575

Den här väldigt fina "mini-2an" (mäklare som tänjer på gränserna där imo men..) på Tomtebogatan såldes i januari för ett år sedan för 4.85mkr. Också samma skick nu, utgångspris 4mkr.
https://www.booli.se/annons/4870365
Citera
2023-01-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashdod
- Sjunkande inflation
- Börsen upp 20 % sedan oktober
- Energimarknad som succesivt anpassar sig efter nya situationen med Ryssland.

Vad talar egentligen för sjunkande priser även 2023? (Jag bor i hyresrätt så har noll intresse i att bostadspriserna stiger)

Det är en intressant diskussion.

Inflationen (antar att du menar USA, i Svea Rike steg den ju) är svårbedömd, och det är årstakt som avses. Någon punkt upp eller ner ska man inte dra för höga växlar på i min mening.

Vad börsen beträffar tycker jag "cherrypickar" dina mätpunkter. Zooma ut ett år - kollaps. Zooma ut två år - typ oförändrat (kanske svagt upp nu efter januariuppgången) men jävligt volatilt.

Energimarknaden anpassar sig, men den kommer inte att kunna vända på en femöring. Tills kärnkraftverken är på plats, får du knyta nävarna och be till vädergudarna om milda vintrar och att det blåser i lilla snurran.

Men - den springande punkten är osäkerheten. Oaktat om inflationen på kort sikt går någon procentenhet hit eller dit, är det hur det kan se ut om 3-5 år som bostadsköparna idag måste försöka bedöma och förhålla sig till. Detta sågs som "lättare" för några år sedan då konsensus var typ "nollränta forever and ever and ever", att inflationen knäcktes på 90-talet och inte "kunde" komma tillbaka, som vore det någonslags naturlag. Men idag är det jävligt blurrigt i spåkulan. Och det är nog det största problemet.
Citera
2023-01-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är en intressant diskussion.

Inflationen (antar att du menar USA, i Svea Rike steg den ju) är svårbedömd, och det är årstakt som avses. Någon punkt upp eller ner ska man inte dra för höga växlar på i min mening.

Vad börsen beträffar tycker jag "cherrypickar" dina mätpunkter. Zooma ut ett år - kollaps. Zooma ut två år - typ oförändrat (kanske svagt upp nu efter januariuppgången) men jävligt volatilt.

Energimarknaden anpassar sig, men den kommer inte att kunna vända på en femöring. Tills kärnkraftverken är på plats, får du knyta nävarna och be till vädergudarna om milda vintrar och att det blåser i lilla snurran.

Men - den springande punkten är osäkerheten. Oaktat om inflationen på kort sikt går någon procentenhet hit eller dit, är det hur det kan se ut om 3-5 år som bostadsköparna idag måste försöka bedöma och förhålla sig till. Detta sågs som "lättare" för några år sedan då konsensus var typ "nollränta forever and ever and ever", att inflationen knäcktes på 90-talet och inte "kunde" komma tillbaka, som vore det någonslags naturlag. Men idag är det jävligt blurrigt i spåkulan. Och det är nog det största problemet.

Vet inte om jag är unik (har svårt att se det), men när vi köpte så drog vi i spakarna för att se om man skulle kunna klara en viss ränte-nivå. Kan vara att den yngre generationen inte drog reglagen till 11; men som har nämnt förr i tråden så gör banken det jobbet åt dig om du inte vill eller kan.

Sen att hög ränta slår hårt mot näringslivet är ju såklart en tråkig konsekvens.
Citera
2023-01-13, 20:57
Medlem
foxxis avatar
Den här tråden är väldigt delad i vad bostadspriserna ska ta vägen när landet har uppnått följande scenario
1. Sjunkande inflation
2. RB flaggar att man har uppnått räntemålet

Inger ovan scenario mer förtroende i att köpa en bostad? Ja/Nej.

Jag vet om att när ovan är omvänt dvs.
1. Stigande inflation
2. Stigande ränta
Då är inte jag så sugen på att köpa något, alls.

Sedan tror inte jag ett dugg på att Rb kommer att börja flagga för att man har uppnått ett räntemål och ska plötsligt sluta höja styrränta. Det är ren Ingves-dynga. Ingves var en clown som inte tog något ansvar och råkade sitta på ett brett internationellt kontaktnät för att han har en gullig engelska.

Jag tror att det blir smyghöjningar på 25 punkter för varje Rb-möte (efter februari) fram tills inflation har nått samma % som styrräntan. Det betyder... 4% slutet på året. Beroende hur snabbt inflationen går ner då.
Men det är mina two cents. Hur Thedéen och company kommer att göra beror nog på hur kraftigt inflation går ner Q1. Är en han en hök eller duva är frågan? Vi får se.
50 punkter incoming i februari iaf.
Senast redigerad av foxxi 2023-01-13 kl. 21:05.
Citera
2023-01-13, 21:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Sjunkande inflation? Du är inte läst dagens tidning eller? Lol.

Även om inflationen börjar avta nu under 2023 framöver så betyder inte det att räntorna sänks. Räntorna kommer fortsätta höjas och hållas där förmodligen fram tills realräntan blir negativ (vilket den är lååååångt ifrån att vara annu), vilket är en rätt lång och smärtsam resa för svenska folket.

Nej. USA håller redan på att knäcka inflationen flera månader i rad med "negativ realränta".

Var har folk fått den här vanföreställningen om att räntepolitik är så enkel att räntan ska överstiga inflationen vid varje givet tillfälle? Ooga booga!
Citera
2023-01-13, 21:55
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Den här tråden är väldigt delad i vad bostadspriserna ska ta vägen när landet har uppnått följande scenario
1. Sjunkande inflation
2. RB flaggar att man har uppnått räntemålet

Inger ovan scenario mer förtroende i att köpa en bostad? Ja/Nej.

Jag vet om att när ovan är omvänt dvs.
1. Stigande inflation
2. Stigande ränta
Då är inte jag så sugen på att köpa något, alls.

Sedan tror inte jag ett dugg på att Rb kommer att börja flagga för att man har uppnått ett räntemål och ska plötsligt sluta höja styrränta. Det är ren Ingves-dynga. Ingves var en clown som inte tog något ansvar och råkade sitta på ett brett internationellt kontaktnät för att han har en gullig engelska.

Jag tror att det blir smyghöjningar på 25 punkter för varje Rb-möte (efter februari) fram tills inflation har nått samma % som styrräntan. Det betyder... 4% slutet på året. Beroende hur snabbt inflationen går ner då.
Men det är mina two cents. Hur Thedéen och company kommer att göra beror nog på hur kraftigt inflation går ner Q1. Är en han en hök eller duva är frågan? Vi får se.
50 punkter incoming i februari iaf.

Får väl instämma i det mesta om det spelar nån roll.. Att man höjer åtminstone 0.5 % i februari lär ju stå rätt klart. Och sen fortsätter uppåt men lugnare..
Din fråga om vad som händer med bostadspriserna när vi ser sjunkande inflation och uppnått räntemål har nog ett naturligt svar. Tror helt enkelt att prisfallet bromsas in något, Sen får vi leva med en betydligt lägre nivå än idag. Ett bra tag.
Att det skulle gå uppåt tror jag inte ett dugg på. Då är reallönen kanske 25 % lägre än när fallet började. Och redan dyr energi ännu dyrare pga bl.a svagare krona. Arbetslösheten har ökat.
Och bananrepubliken Sverige är ännu mer splittrad
Citera
2023-01-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vet inte om jag är unik (har svårt att se det), men när vi köpte så drog vi i spakarna för att se om man skulle kunna klara en viss ränte-nivå. Kan vara att den yngre generationen inte drog reglagen till 11; men som har nämnt förr i tråden så gör banken det jobbet åt dig om du inte vill eller kan.

Sen att hög ränta slår hårt mot näringslivet är ju såklart en tråkig konsekvens.

Jo, privatekonomierna stresstestas av bankerna. Men om bankens domedagskalkyl-ränta skulle bli verklighet, om du har flermiljonlån, är det mycket pengar som ska pungas upp varje månad i en kostnad som inte tillför något livskvalitativt. Sedan som du skriver, näringslivet tar stryk. Inte kul när den kreddiga start-up:en där du jobbar som UX-designer tvingas strama åt.

Men poängen i mitt inlägg du citerade, var inte att måla upp en diverse bear/bull-scenarios. Utan jag tryckte på det faktum att framtiden idag upplevs mer svårbedömd idag än för, säg 4 år sedan. De makroekonomiska svängarna (åt båda hållen) upplevs komma snabbare, plötsligare och slår hårdare. Köparna idag måste ta höjd för detta. Om inte köparna gör det, gör deras bankmän det, enligt devisen du precis skrev. Är det något en marknad inte gillar, är det osäkerhet.
Senast redigerad av vraalaak 2023-01-13 kl. 22:22.
Citera
2023-01-13, 22:45
Medlem
Citat:
Vad talar egentligen för sjunkande priser även 2023?
Att landet trendat raskt nedåt i många år och vid någon punkt kommer den verkligheten ifatt.

Det skulle jag säga är det enda. Vad gäller tex BR Stockholm finns i princip en fundamental botten bara 5-10% ned från dessa priser. För under det imploderar hela marknaden. Hela korthuset kollapsar. Masslikvideringar vad gäller både företag och privatekonomier.

Men ett land som går dålig kommer förr eller senare må dåligt. Självklart finns det inom rimliga scenarion att den här marknaden blir mer eller mindre värdelös. Skulle dock var svårt att kalla det "sannolikt" i närtid.

Det troligaste är väl snarare att priserna stretar runt den här nivån, +-5%.
Citera
2023-01-13, 22:59
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Att landet trendat raskt nedåt i många år och vid någon punkt kommer den verkligheten ifatt.

Det skulle jag säga är det enda. Vad gäller tex BR Stockholm finns i princip en fundamental botten bara 5-10% ned från dessa priser. För under det imploderar hela marknaden. Hela korthuset kollapsar. Masslikvideringar vad gäller både företag och privatekonomier.

Men ett land som går dålig kommer förr eller senare må dåligt. Självklart finns det inom rimliga scenarion att den här marknaden blir mer eller mindre värdelös. Skulle dock var svårt att kalla det "sannolikt" i närtid.

Det troligaste är väl snarare att priserna stretar runt den här nivån, +-5%.
Jag har uppfattat dig som vettig innan, men det där var inte så smart.
Citera
2023-01-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag har uppfattat dig som vettig innan, men det där var inte så smart.
Vänta och se hur året går först. Det är troligt smart och du har troligen fel.

Priserna BR Stockholm just nu är på nivåer kring 2016. För släpande mätningar kommer du se detta just släpande. Om vi kommer en bit under den här nivån har vi masslikvideringar över hela marknaden. Det skulle mer eller mindre likvidera stora delar av sverige, om vi med sverige inte menar svenska staten. Det vore ett helt enormt event.

Vilket betyder att friktionen mot att det ska hända också är enorm. Alltså händer det troligen inte 2023 (men finns som ett realistiskt scenario).
Citera
2023-01-13, 23:04
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
- Sjunkande inflation
- Börsen upp 20 % sedan oktober
- Energimarknad som succesivt anpassar sig efter nya situationen med Ryssland.

Vad talar egentligen för sjunkande priser även 2023? (Jag bor i hyresrätt så har noll intresse i att bostadspriserna stiger)

Jag gör delvis samma analys som dig men är det något jag insett efter covid + ukrainakriget/inflationen är att Svensson är så inihelvete senfärdiga och oerhört sämre pålästa en vad en tror, vilket innebär att många först nu börjar anpassa sitt leverne och ekonomiska kalkyler efter rådande läge. Som jag skrivit tidigare så stod det ju klart för var och en med läsförmåga även sent i våras att kraftiga räntehöjningar var att vänta, ändå budade folk upp objekt till samma nivåer som tidigare, men när höjningarna väl kommit så var det plötsligt annat beteende (map folk är fanimej dumma/opålästa?) Det jag vill säga är att effekten på konsumtion nog kommer först nu, vilket i sin tur leder riskerar att leda till arbetslöshet, konkurser, pessimism osv vilket resulterar i ev något ytterligare dämpad bostadsmarknad. Men några skräckras lär knappast ske.
Citera
2023-01-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
ändå budade folk upp objekt till samma nivåer som tidigare, men när höjningarna väl kommit så var det plötsligt annat beteende (map folk är fanimej dumma/opålästa?)
Som grundorsak stämmer det väl, och det är ingen hemlighet att (åtminstone den här generationen) är i princip världsunikt efterbliven när det kommer till dessa saker.

Men mer direkt har det att göra med vilka lån de får. Det vill säga de har budat det bankerna låtit dem buda. Det är först väldigt nyligen bankerna har blivit en gnutta mer restriktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in