Citat:
Ursprungligen postat av
ManAvOrdning
Man blir bokstavligen besatt när man dricker sig full. Alkoholen tar bort ditt naturliga skydd mot sådant. Och dessa demoniska, undermedvetna krafter som vill komma åt din kropp försöker även påverka dig till att börja dricka igen så de kan ta över och sabba ditt liv. (Varför tror du att många blir så våldsamma eller elaka på fyllan, agerar helt utanför sin egen karaktär?)
Därför är det viktigt att hålla sig konstant medveten och under kontroll.
"Inhale a spirit" sade man förr, inte utan anledning. Det är även strikt förbjudet att dricka inom många religioner just pga detta.
Inget som dagens ateister kommer att tro på men de som vet de vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ManAvOrdning
Nja, det är "ens" inre demoner/inre skugga som kommer fram för många. Tror många kan relatera till att de gjort saker på fyllan som de aldrig skulle vilja göra eller känna igen sig i som nyktra även ifall endast hämningarna försvann.
Håller inte med om att man blir sitt "rätta" jag. Vissa kanske blir det. Andra blir någon totalt främmande även för dem själva.
Det kollektiva undermedvetna är väldigt komplext och det är inte endast "dig själv" och ditt eget personliga undermedvetna som existerar där och som kan påverka dig.
Jag är själv ateist och spenderade många år på att debattera religion på nätet. Men jag är också intresserad av psykologi. När du skriver det kollektiva undermedvetna blir jag lite extra glad eftersom just jungiansk psykoanalys alltid intresserat mig extra mycket (köpte för många år sedan 'Människan och hennes symboler' men som med så mycket annat i mitt liv har den bara samlat damm).
Så jag måste säga att jag förstår mycket av det du skriver, det är ungefär så jag också känner inför situationen.
Sannerligen har en mörk och ond sida växt sig starkare ju längre tid jag varit alkoholist. Elak mot min fru, sagt elaka saker till mina barn. Passerat gränser och utforskat dunklare vrår jag förmodligen aldrig skulle gjort (om jag druckit med måtta eller inte alls). Känner mig verkligen urholkad och tom, som om nästan allt gott och bra gröpts ur mig. Som resterna efter en uppäten bakpotatis känner jag mig ofta nu, bara ett kallt skal kvar.