Citat:
Ursprungligen postat av
Apep
Hallåj,
Har under 3 månaders tid fått in ovanan av att dricka i snitt ett 6-pack 3,5

r per dag.
Det har sina orsaker i relationsproblem + cancer hos anhörig + (min egen mentala ohälsa?).
Jag inser att det förmodligen har varit ett problem sedan det drog igång och att jag förmodligen borde ta tag i det snarast för att det inte ska fortsätta och bli värre.
Vad är rekommenderad taktik, att gå till vården eller att försöka styra upp det själv? Jobb och livet fungerar okej men jag kan inte leverera det stödet jag vill till min anhöriga pga detta.
Här får du svar från en riktig folköls-alkis. Du kan läsa mina tidigare inlägg också om du vill.
Jag höll mig på din nivå i flera år….skulle tro att snittet under sådär 5-6 år var 6 st 3,5

r om dagen. I veckorna kunde det bli ett 4-pack bara för att försöka hålla nere på både alkoholen och kalorierna.
För mig blev det den ständigt närvarande lågdos-ångesten det som till slut bara blev för jobbig. Om du känner att du velar mellan att sluta/inte sluta så kan vården kanske hjälpa dig. Om du verkligen vill sluta så är chansen god att du klarar det på egen hand. 3-4 första dagarna är värst enligt mig. Efter det så är det tristessen som är den värsta fienden. Jag var väldigt orolig för hur fast jag skulle vara rent fysiskt när jag bestämde mig för att sluta…men det var relativt lugnt. Jobbiga sömnbesvär i ca en vecka och ett traditionellt alkoholsug…men inga fysiska jobbigheter i övrigt.
Kan verkligen rekommendera att sluta med skiten. Livet öppnar inte magiskt upp sig och allt blir frid och fröjd…men du ger dig själv en förutsättning att vara produktiv, lite mer energisk, närvarande och har bättre chans till allmänt välmående. Man ger åtminstone livet en chans…och det tror jag är gott nog.
Var supertacksam över att du går på så låga doser och vill komma ur det redan på den här nivån. Många härinne kämpar med ett rent jävla helvete beroendemässigt. Jag är sjuuukt tacksam över att jag verkar ha en kropp som inte fastnar jättelätt i allvarligt beroende till alkohol. Jag hade kunnat vara död och begraven för länge sen om jag varit konfigurerad på ett annat sätt.
Sist men inte minst:
Om du seriöst försöker sluta och inte grejar det så:
1. Var snäll mot dig själv (alkohol är en djävulsk drog)
2. Sök hjälp
3. Försök igen och acceptera att återfall kan vara en naturlig del av tillfrisknandet.
Lycka till!!