Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Jag tar det som att du vill att jag ska sluta skriva i tråden.
Något sådant har jag aldrig gett uttryck för. Om du frågar efter min personliga åsikt så har jag ingen åsikt kring huruvida du skriver i tråden eller ej.
Jag konstaterar bara att om man inte är överens om grukdkaggande premisser, eller utgångspunkter för diskussionen, så kommer det inte en diskussion att kunna ge något. Och det är vad jag gett uttryck för.
Jag kan försöka komma på en analogi.
Ponera att du ska diskutera en uppgradering av din dator med någon. Du säger att datorn inte uppfyller de specifikationer som den mjukvara du ska driva kräver. Din motpart tror inte på saker som processorer, ramminnen, grafikkort och nätaggregat. Alla datablad är bara påhittade för att lura på människor dessa komponenter. Egentligen är det något annat som avgör datorns prestanda. Tillexempel rippel på inkommande AC. Det blir ganska lönnlöst att diskutera komponenter med någon som inte accepterar premisserna, att de har betydelse för datorns prestanda. En uppgradering är inte ens nödvändig. Den är helt betydelselös för en sådan person för sakfrågan, den för klena datorn.
Skulle du be denna person vara tyst? Inte nödvändigtvis va? Den personen är ju samtidigt ganska fascinerande.
Klimatfrågan inverkar dock på fler människor än endast någon som har behov att att exempelvis spela spel på sin dator.
Den påverkar alla. På hela jorden. Vissa mer och snabbare andra mindre och långsammare.
Så den skada som dina och andras felaktiga premisser medför är kanske att de får spridning. Fler och fler tror på att datablad bara är ihopkonspirerade. Det skulle väl möjligtvis vara av den anledningen jag skulle vilja vara att du är tyst i så fall. Tillslut kraschar alla datoriserade system i samhället vilket får konsekvenser för alla.
Inte en klockren analogi. Men er förnekelse av vetenskap påverkar alla och inte bara er själva.