Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Dessutom får Hamid åtnjuta 4% ränta medan de med högre löner ligger på 2.7% i dagens situation.

"Åtnjuta"

Nä, men för att vara fair så har högavlönade alltid haft dylika fördelar av sin inkomst, det är ju knappast ett faktum som ändrats de sista 10 månaderna. Blivit extra tydligt kanske, men knappas ändrats. Med risk att låta som en sosse, är det ju alltid de längst ned på samhällsstegen som kommer att drabbas värst när ekonomins vindar vänder. Och så har det ju varit i alla tider och på alla platser egentligen.
Citera
2022-11-29, 20:30
Medlem
slemhogs avatar
Tygelvägen 16 i Järfälla som slemhog postade nyss, med bud på 4.15 milj utgång 4.95 försvann nu.
En 80-årig ensamstående tant bor där, ännu en lyxpensionär som tvingades sälja billigt pga av elpriset.
Citera
2022-11-29, 20:40
Medlem
slemhogs avatar
Här är en till, utöver foxxi, som lyssnade på Flanders förra vintern.

(FB) Känner mig lurad med bolåneräntorna…

Ingress:
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%
Senast redigerad av slemhog 2022-11-29 kl. 20:44.
Citera
2022-11-29, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Här är en till, utöver foxxi, som lyssnade på Flanders förra vintern.

(FB) Känner mig lurad med bolåneräntorna…

Ingress:
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%

Tycker ni tar det alldeles för lättvindigt över diverse påverkan som sker från fientliga stater. Det här är ju uppenbart producerat på en troll-fabrik.
Citera
2022-11-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Olika siffror om hur mycket obligationslån som skall rullas om de närmaste åren figurerar då och då i media. Som någon slags skrämselpropaganda.

Vad som dock inte nämns särskilt ofta är den betydelsefulla omständigheten att mycket av detta handlar om Vasakronan och offentligt ägda fastigheter. Dom har inga problem att rulla om några lån.

MSM går inte att lita på. Allt som oftast för att de som skriver där kan för lite.
Men så fort det gäller domedags-skriverier verkar en del tro blint på MSM.

Vilka är dina icke mainstream-media källor till dina påståenden då? I andra fall har media anledning att skarva på verkligheten, men varför skulle de ha det om detta, liksom-fb? Det är ju mer eller mindre accepterat som en allmän sanning att det är problem på obligationsmarknaden. Du håller alltså inte med om det och har andra siffror?
Citera
2022-11-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Tycker ni tar det alldeles för lättvindigt över diverse påverkan som sker från fientliga stater. Det här är ju uppenbart producerat på en troll-fabrik.

Som Gerald Celente brukar säga: "When people lose everything and have nothing left to lose, they lose it!"

Och nej han är ingen rysk gospadin utan en Italian-American Signore-Mister!
Citera
2022-11-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Som Gerald Celente brukar säga: "When people lose everything and have nothing left to lose, they lose it!"

Och nej han är ingen rysk gospadin utan en Italian-American Signore-Mister!

Fortsatt oklart hur det har nåt att göra med mitt inlägg.
Citera
2022-11-29, 21:01
Medlem
slemhogs avatar
”När vi tar hänsyn till att den faktiska räntan idag ligger långt under normalräntan, är sannolikheten 0,0 procent för att den faktiska räntan ska komma att överstiga kalkylräntan på 7 procent på både ett, fem och tio års sikt.”

- Robert Boije, Chefsekonom SBAB, under propagandatal för en sänkning av kalkylräntan från 7% till 6% under 2021.

Vi får se hur det blir med det..
Citera
2022-11-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
God vän fick häromveckan från sin Brf att de planerar höja med 21% för 2023. Normal förhållandevis gammal förening i centrala Gbg.
Tröstade honom med att mina lån på villan gått upp med snart 100%, eller åtminstone gör det när mina lån löper ut.
Nu går det ingen nöd på någon av oss, men det är klart höjningar kommer att ske, rätt rejäla, och i synnerhet hos högt belånade föreningar. Hos dem blir det sannolikt betydligt mer än några 21%.

Detta kommer göra en stor skillnad när folk scrollar Hemnet. En trea som 2022 hade 5800 i avgift blir mycket mindre attraktiv när avgiften är 7000 (som i samma veva krymper lånelöftet).
Citera
2022-11-29, 21:17
Medlem
slemhogs avatar
Fin villa byggår 2001 i Bålsta. Utgång 3.5, bud på 3.

2021 kunde man köpa en friggebod i Norrtälje träsk för 3 mille, nu får man en relativt nyproducerad villa i Bålsta med 2-bilsgarage med pendel på 40 min till city.
Hade gått för 5 milj för 8 mån sen.
Det går ruskigt fort ner senaste veckorna.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2751104&utm_source=hemnet.se&utm_medium= referral
Citera
2022-11-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
”När vi tar hänsyn till att den faktiska räntan idag ligger långt under normalräntan, är sannolikheten 0,0 procent för att den faktiska räntan ska komma att överstiga kalkylräntan på 7 procent på både ett, fem och tio års sikt.”

- Robert Boije, Chefsekonom SBAB, under propagandatal för en sänkning av kalkylräntan från 7% till 6% under 2021.

Vi får se hur det blir med det..

Precis, är i princip tjänstefel att inte följa bostadsobligationen. Så de borde räkna på runt 7,5% istället. Men FI som styr mesar såklart. Dock är ju KALP justerad så 20% lägre lånelöften typ. Hmm hur mycket har nu priserna rasat med än så länge?
Citera
2022-11-29, 21:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Precis, är i princip tjänstefel att inte följa bostadsobligationen. Så de borde räkna på runt 7,5% istället. Men FI som styr mesar såklart. Dock är ju KALP justerad så 20% lägre lånelöften typ. Hmm hur mycket har nu priserna rasat med än så länge?

2022-04-26 -2022-11-28=
25-30% prisfall på villor 2-4 mil radie från Stockholm samt lägenheter i vissa förorter, andra områden 12-20% beroende på objekt.

Flera banker har höjt till iaf 7% nu och ny KALP precis som du sa. Nu slår flera faktorer till samtidigt(Dyr el, höjd kalp/kalkylränta, 2 stora räntehöjningar, höjd räntebana och ytterligare flera höjningar på G, höjda föreningsavgifter) och priserna kommer kapitulera nu i vinter.
Senast redigerad av slemhog 2022-11-29 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in