Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Precis, är i princip tjänstefel att inte följa bostadsobligationen. Så de borde räkna på runt 7,5% istället. Men FI som styr mesar såklart. Dock är ju KALP justerad så 20% lägre lånelöften typ. Hmm hur mycket har nu priserna rasat med än så länge?

Vad ligger obligationerna på?
Citera
2022-11-29, 21:24
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Har du skrivit detta?
"5 Msek är inte så mycket i lån. Det är mer eller mindre minst lånebelopp i Gbg och Sthlm för en villa."

Du sitter så djupt i träsket att det inte ens är roligt.
Se där ja, det stämmer fortfarande bra. 5 mille minst gäller om man inte vill lägga en mille på renovering.
Citera
2022-11-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad ligger obligationerna på?
Runt 3,4% sist jag kollade. Låt på typ 1% för ett år sedan. Det är den 5-åriga bostadsobligation som skall styra kalkylräntan + marginal (ungefär). Låtsas ekonomer som Flanders och nollkoll-liksom förstår inte så enkla samband tyvärr.
Citera
2022-11-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Se där ja, det stämmer fortfarande bra. 5 mille minst gäller om man inte vill lägga en mille på renovering.

Så man måste ha lån på minst fem miljoner kronor för att bo i en villa enligt dig? Det ser underförstått ut som att du själv har högre lån än så. Har du lagt mer än 15% i kontantinsats?
Citera
2022-11-29, 21:48
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Så man måste ha lån på minst fem miljoner kronor för att bo i en villa enligt dig? Det ser underförstått ut som att du själv har högre lån än så. Har du lagt mer än 15% i kontantinsats?
Minst 5 mille får man räkna med i de bättre områdena för en villa + en kontantinsats på runt en mille. Då får man en fräsch framtidssäker villa med minimalt behov för renovering.
Citera
2022-11-29, 21:50
Medlem
Citat:
Minst 5 mille får man räkna med i de bättre områdena för en villa + en kontantinsats på runt en mille. Då får man en fräsch framtidssäker villa med minimalt behov för renovering.
Maximalt belånad alltså, det känns ju vettigt idag..
Citera
2022-11-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Runt 3,4% sist jag kollade. Låt på typ 1% för ett år sedan. Det är den 5-åriga bostadsobligation som skall styra kalkylräntan + marginal (ungefär). Låtsas ekonomer som Flanders och nollkoll-liksom förstår inte så enkla samband tyvärr.

Har du nån bra sida du kikar på? Jag får andra siffror när jag googlar.
Citera
2022-11-29, 21:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Har du nån bra sida du kikar på? Jag får andra siffror när jag googlar.

De ligger runt 3,4% https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB2YCACOMB=on&g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2022-10-29&to=2022-11-29&f=Day&c=cAverage&s=Comma
Citera
2022-11-29, 21:53
Medlem
Citat:
https://www.di.se/nyheter/varningen-kostnaden-for-boende-kan-explodera/

"Beräkningarna visar att uppemot var åttonde villaägare som köpte hus under 2021 riskerar att inkomsterna inte täcker månadskostnaderna. Ser man till gruppen som köpte till lägre priser, och därmed är lägre belånade, under 2018 är det bara ett fåtal som riskerar underskott enligt FI.

Svenska folket har ökat sitt sparande under många år, varför en del väntas kunna täcka tillfälliga underskott med sparkapital. Men eftersom statistik saknar över hur hushållens förmögenhet är fördelad konstaterar myndigheten att det inte går att göra några beräkningar över sådana buffertar."

Var hittar du den statistiken som inte FI har tillgång till?

Läs i länken.
Men man behöver inte vara Einstein för att fatta att många bättre bemedlade har nyttjat möjligheten att belåna sitt hus till gratisränta och sätta resten på börsen till en 10% avkastning per år de senaste 5-10 åren. De vore väl rätt korkade annars?

Det är ingen slump att sparandet ökade nästan 100 miljarder bara i q2.

Problemet är att ni ”bubblare” är ganska fantasilösa.
Citera
2022-11-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
De ligger runt 3,4% https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB2YCACOMB=on&g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2022-10-29&to=2022-11-29&f=Day&c=cAverage&s=Comma

Tack för svar. Snurrade in på nasdaqomx och fick ite olika siffror därav min fråga.
Citera
2022-11-29, 21:56
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Maximalt belånad alltså, det känns ju vettigt idag..
Det är väl lite det som är grejen idag att vi vet inte hur landet mår förräns vi är i Q1 2023. Att köpa nu vågar inte många.
Citera
2022-11-29, 22:04
Medlem
Citat:
Det är väl lite det som är grejen idag att vi vet inte hur landet mår förräns vi är i Q1 2023. Att köpa nu vågar inte många.

Hyffsat vet vi väl ändå? Om jag hade vari t en klippare så hade jag köpt ett hus med kass energi-försörjning idag med anledning av risk-premien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in