Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Samtidigt säljer folk först i mycket större utsträckning än förr så det är svårt att säga.
En stor del av utbudet är antagligen folk som kör ”intressekoll” men kan bo kvar eller hyra ut om det är så. Därav rätt höga priser på avsluten fortfarande och många bud under utgångspris som inte publiceras av mecklarna.
Frågan är om köparna eller säljarna blinkar först om några månader till. Det avgör trenden.
Nej. Gemene man förstår inte stormen som kommer. Få människor jag pratar med kan ens föreställa sig en boränta på 5%. Inte en chans på kartan att människor jag känner (akademiker) tagit höjd för skenande inflation, dyra levnadskostnader och 20 000 i månaden i bara ränteutgifter.
Priserna kommer implodera. Det finns inget att säljare eller köpare ska "vika". Det enda som kommer vika är fastighets- och bostadspriser och det kommer bli blodigt.
Folk är helt galna som tror att svensson vill eller kan lägga 50% eller mer av disp inkomst på boende en längre tid.
Samma villa som värderades 10 milj i våras kommer gå för 6 max 7 milj nästa år.
Kreditbubblans cykel.
Ser vi sådan korrektion är jag villig att likvidera större delen av mina aktier och köpa en sån villa med en 50 procentig kontantinsats. Bo billigt. Driftskostnad + lite skattesubventionerad ränta för att bo.
Och bygga upp en ny aktieportfölj från sexsiffrigt igen kommande årtionde.