Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
De enda jag ser i tråden som hatar är de som äger, som HELA tiden ska trycka ner de som inte äger.
Inte ens nu när vi har haft ett fall på -20% och läget ser ut att bli värre så förnekar ni fortfarande och påstår att det är bättre att äga Jävla idiot. Den enda anledning till varför priserna gått upp har varit på grund av att privat skuldsättning har ökat. De enda som tjänar pengar i det här är BANKEN.

Du låter helt efterbliven, hushållens ekonomi står starkt rustade? Va?
Är det därför den svenska befolkningen är på bristningsgränsen och att svenska bostäder har fått utstå bland de största bostadsfallen i VÄRLDEN det senaste året.

Du låter som en riktig ägartorsk som är bitter, att ha 85% belåning på en bostad är inte att äga, banken äger din bostad din fattiglapp.

Eller har du vänt på kausaliteten? Kan det vara så att skuldsättningen (i nominella tal) gått upp för att priserna har gått upp? Det låter mer vettigt i min bok iaf.

Det jag och de flesta i tråden som inte är totala kollaps-knarkare hävdar är att det inte är en bostadsbubbla. Att priserna aldrig kan gå ner har jag inte sett någon i tråden skriva. Trenden att bostadspriser tenderar att gå upp över längre tid tror jag inte är bruten för det hacket i kurvan vi nu bevittnar. Men jag friskriver mig från krig och dålig politik; då vet man att priserna i regel kommer att gå ner.
Citera
2023-02-14, 19:15
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
I så fall köpte de loss fastigheterna på en exekutiv auktion alternativt köpte loss de av ägarna. Men du har fortfarande inte visat hur det går till att bankerna äger massa fastigheter för att dom är innehavare av en säkerhet/pant i fastigheten.
Men bara sluta svamla. Bankerna hade panträtt i fastigheterna och tog över ägandet när låntagaren inte kunde betala lånen och ingen annan ville lösa ut bankens lån.
Därmed blev bankerna sittande på enorma fastighetsportföljer efter 1990-talets finanskris.
Citera
2023-02-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det har säkert nämnts i tråden men det är omöjligt att söka. Massiva hyresökningar på drygt 4% för flera kommunala bostadsbolag. Vad är ökningen i snitt för BR-innehavare i samma områden? Den är inte lägre, eller hur?

https://www.hemhyra.se/nyheter/efter-manga-turer-hyran-hojs-med-445-procent-for-77-000-lagenheter/

Kostnadsökningarna slår definitivt snabbare i BR. I hyresrätter beräknas väl nåt konstigt medelvärde över de senaste 2 åren. Men jag går ut på en slak lina här och förutser att det kommer att skrikas högt i kasernerna när ökningen nästa år kommer att bli ganska hög fastän inflationen är nere på låg nivå och räntan likaså.
Citera
2023-02-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Men bara sluta svamla. Bankerna hade panträtt i fastigheterna och tog över ägandet när låntagaren inte kunde betala lånen och ingen annan ville lösa ut bankens lån.
Därmed blev bankerna sittande på enorma fastighetsportföljer efter 1990-talets finanskris.

Är du säker på att du är moderator inom ekonomi eller är det knark-forumet du moderar? Panträtt handlar om att få täckning av sin fordran upptill pantbrevets belopp vid försäljning. Att banken kan tvinga fram en försäljning och sen köpa fastigheten är inte konstigt om gäldenären inte kan betala fordran (mer än att det är konstigt för att det inte är fastighetsförvaltning bankerna primärt sysslar med). Men "ta över ägandet" sker genom ett förvärv i så fall.
Citera
2023-02-14, 19:22
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Det har säkert nämnts i tråden men det är omöjligt att söka. Massiva hyresökningar på drygt 4% för flera kommunala bostadsbolag. Vad är ökningen i snitt för BR-innehavare i samma områden? Den är inte lägre, eller hur?

https://www.hemhyra.se/nyheter/efter-manga-turer-hyran-hojs-med-445-procent-for-77-000-lagenheter/
Ingen aning snitt, men själv fick jag 7%+7% (indexering), så typ 400kr blev det för mig.
Citera
2023-02-14, 19:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
jäklar vilka känslor det är i den här tråden hehe

Men asså jag tänker att det är en skillnad på prisfall och dålig ekonomisk sits... vi har ju inte så många bundna lån i sverige och då kan ju priserna gå ner snabbt och mycket... Men det betyder ju inte att folk inte kan bo kvar sas.

Man pratar ju mycket här om att folk skulle gå på knäna av elpriser och 4% ränta, det tycker jag inte statistiken säger!
Det kan vara svårt att ta till sig, men det är ju en långsam process.
Det är eftersläpning på när räntorna faktiskt höjs för folk, en del har bunden ränta i ett eller flera år osv.
Folk säljer ju inte i panik bara sådär.
Citera
2023-02-14, 19:25
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Är du säker på att du är moderator inom ekonomi eller är det knark-forumet du moderar? Panträtt handlar om att få täckning av sin fordran upptill pantbrevets belopp vid försäljning. Att banken kan tvinga fram en försäljning och sen köpa fastigheten är inte konstigt om gäldenären inte kan betala fordran (mer än att det är konstigt för att det inte är fastighetsförvaltning bankerna primärt sysslar med). Men "ta över ägandet" sker genom ett förvärv i så fall.

Eftersom du är ung och obildad får du, återigen, tipset att läsa på om Nordbanken, Göta Bank, Erik Penser och Securum med mera.

Beskriv varför Erik Penser hamnade i tvist med Nordbanken? Max 800 ord.
Citera
2023-02-14, 19:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
I så fall köpte de loss fastigheterna på en exekutiv auktion alternativt köpte loss de av ägarna. Men du har fortfarande inte visat hur det går till att bankerna äger massa fastigheter för att dom är innehavare av en säkerhet/pant i fastigheten.
Ligger fastigheterna i ett bolag och aktierna är pantsatta så kan banken ta över äganderätten om ägaren inte kan reglera sina skulder.
Citera
2023-02-14, 19:31
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det hjälper inte att försöka sprida dimridåer med teknikaliteter.
Försök förklara att bankerna inte blev ägare till enorma fastighetsbestånd nu, jag poppar popcorn så länge.
Citat:
...Det är aldrig så att banken blir ägare av fastigheten ...
Citera
2023-02-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ligger fastigheterna i ett bolag och aktierna är pantsatta så kan banken ta över äganderätten om ägaren inte kan reglera sina skulder.

Jag orkar inte ens kolla upp om det stämmer men tänker du att det är ett problem för "bostadsmarknaden i Sverige"? Eller ska vi byta namn till "Kommersiella fastigheter i Sverige" istället så du får glänsa med dina historiska kunskaper om hur det egentligen gick till när nyckeln orsakade en massiv krasch och Nordbanken blev en fastighetsförvaltare?
Citera
2023-02-14, 19:34
Medlem
Citat:
Eftersom du är ung och obildad får du, återigen, tipset att läsa på om Nordbanken, Göta Bank, Erik Penser och Securum med mera.

Beskriv varför Erik Penser hamnade i tvist med Nordbanken? Max 800 ord.

Nej tack. Men du får gärna orera vidare med att bankerna kommer att ta över folks fastigheter i närtid och gärna visa hur pantsättning och dylikt fungerar med hänvisning till relevant lagstiftning. Sätt igång.
Citera
2023-02-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Jag scannar regelbundet av närområdet på Hemnet och det verkar vara grymt segt att få sålt nu.
Samma objekt månad efter månad, plus nya, så det blir bara fler och fler.
Låt oss ge det här 1-2 år så blir det riktigt bra.
Nittiotalskrisen var 1990-94 men huspriserna var mycket låga även 2-5 år efter det.
Liksom och Flanders får äta makaroner och ketchup i många år 😂

Jag kollar bostadsrätt Bromma - Kungsholmen - Solna och inga direkta fynd. Nått har gått men 2019 hösten va det mkt mer fynd och då Corona slog till i mars. Fattar inte vad allt folk fått pengar ifrån

Pratade med en kompis vars barn (25år) skulle köpa sin första lya med sambo båda feta löner inga kommunallöner eller arbetarlöner
De gick på en 2:a Kungsholmen för 5,5miljoner. Mamman jag pratade med försökte få dessa parvlar förstå men vägrade lyssna. Så istället för ta Blackeberg i samma strl och 2.5miljoner blev det Kungsholmen 5.5miljoner

Alltså vafan om pissungarna blir utan jobb!!!! Fan omöjligt stämpla upp i dessa löningar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in