Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slavaswe
Östermalm kommer hålla i sig skulle jag tippa, rika som vill bo där kommer det alltid finnas.

Ja, så är det. Det finns attraktiva lägen i Stockholm där det alltid kommer att finnas en marknad. Personer som letar efter en bostad där skiter i om räntan gå upp +-whatever, och är inte priskänsliga. Vissa blir väldigt provocerad av att jag nämner siffror som 300k/m^2, och börjar gasta om troll hit, troll dit, men det är dit vi är på väg.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Med tanke på att det handlar om något så irrelevant som formell utbildning (ja, jag har det, på tok för mycket) har vi nog att göra med ett troll ändå. Även om det självklart stämmer att en sopkvast skulle kunna få anställning inom IT om den kammade sig lite inför mötet.

Jag trollar inte, men finner stor humor i användarens Zukunfters uppenbara brist på bildning (formell såväl som informell), samt dennes förgargelse när jag påpekar något som är fullkomligt uppenbart för utomstående observatörer.

Formell bildning är såklart värdelöst om jag behöver ngn "full-stack utvecklare" som ska klistra ihop lite Node.JS paket tills hen kletat ihop något som verkar fungera. Men kan vara desto viktigare när det gäller saker som kräver en viss förståelse av algoritmlära, lågnivåprogrammering, ..., även fast det finns mer tidseffektiva att förvärva den kunskapen än att läsa på universitet.
Senast redigerad av carl-henric 2022-09-27 kl. 08:56.
Citera
2022-09-27, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det går ju bara att spekulera i om det blir bättre nästa år eller om vi får vänta längre men att inflationstoppen kan vara nådd inom en snar framtid, vilket inte alls är en omöjlighet, kommer ju isåfall kunna bidra till lite optimism. Kriget kanske tar slut och elpriserna kanske någorlunda rättar till sig. Det blir vår och sommar och elen blir billigare i vilket fall. Eller trappas kriget upp och det blir ännu värre osv. Det skulle inte förvåna mig om det blir bättre under nästa år men det skulle inte det minsta förvåna mig om det dröjer minst 2 år innan det blir bättre. Jag misstänker ju dock att ett köp av en sommarstuga bör vara ett relativt bra köp de närmsta 2-3 åren iaf men frågan är ju när exakt det är bäst (vilket såklart är typ omöjligt att svara på).

Ni som spekulerar om "inflations-topp" är väl medvetna om att det innebär ett högre kostnadsläge på allting och att detta kostnadsläge inte sjunker? Joe Biden tex gjorde senast en poäng av att inflationen i USA fortfarande var på, ska jag dra till med 8%, liksom den var månaden innan. Han gjorde alltså en
poäng av att inflationen inte tilltog. Men den var ju fortfarande 8% och det är riktigt illa.

Så hur är det nu? Rusar folk till att köpa villa?
Senast redigerad av Zukunfter 2022-09-27 kl. 09:23.
Citera
2022-09-27, 09:04
Medlem
[quote=carl-henric|81796938]Ja, så är det. Det finns attraktiva lägen i Stockholm där det alltid kommer att finnas en marknad. Personer som letar efter en bostad där skiter i om räntan gå upp +-whatever, och är inte priskänsliga. Vissa blir väldigt provocerad av att jag nämner siffror som 300k/m^2, och börjar gasta om troll hit, troll dit, men det är dit vi är på väg.

Jag tror att det kommer bli så också, kollar man runt om i världen i alla andra huvudstäder är det inga konstigheter, sen när det skulle stå i dessa priser vet man ju aldrig men Östermalm kommer alltid vara attraktivt för folk med pengar.
Citera
2022-09-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Östermalm har gått ner precis som resten av Stockholm.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/ostermalm/

De som bor där lever inte i en paralellvärld.

En pararellvärld med pengar Gå ner lite kommer allt göra men östermalm kommer hålla sig mer attraktivt en Avesta iaf jävla bonnläpp.
Citera
2022-09-27, 09:09
Medlem
Citat:
En pararellvärld med pengar Gå ner lite kommer allt göra men östermalm kommer hålla sig mer attraktivt en Avesta iaf jävla bonnläpp.

Tunga argument. Avesta har klarat sig bättre i % och absoluta tal sen toppen. (Dåligt med mätdata jag vet.)

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/dalarnas-lan/avesta/#/bostadsratter

Folk kommer ofta med sånna här uttalanden. Men hittills har de rika områderna klarat sig sämre än de fattigare. Det är ju inte så konstigt då de rika områderna bör vara mer räntekänsliga.

Det är inte som att jag påstår att Avesta kommer bli mer attraktiv än Östermalm. Men det finns bara inget som tyder på att Östermalm skulle klara nedgången bättre än resten av marknaden.
Senast redigerad av trickget 2022-09-27 kl. 09:24.
Citera
2022-09-27, 09:23
Medlem
Citat:
Tunga argument. Avesta har klarat sig bättre i % och absoluta tal sen toppen. (Dåligt med mätdata jag vet.)

Folk kommer ofta med sånna här uttalanden. Men hittills har de rika områderna klarat sig sämre än de fattigare. Det är ju inte så konstigt då de rika områderna bör vara mer räntekänsliga.

Det är inte som att jag påstår att Avesta kommer bli mer attraktiv än Östermalm. Men det finns bara inget som tyder på att Östermalm skulle klara sig undan en nedgång som drabbar resten av marknaden.

Har tjänat snart 6 miljoner på att köpa och sälja lägenheter på östermalm under 8 års tid, lycka till göra den resan ute i något bruksort.
Citera
2022-09-27, 09:24
Medlem
Citat:
Har tjänat snart 6 miljoner på att köpa och sälja lägenheter på östermalm under 8 års tid, lycka till göra den resan ute i något bruksort.

Grattis, du kan nu investera de pengarna i en kurs i läsförståelse.
Citera
2022-09-27, 09:26
Medlem
Citat:
Grattis, du kan nu investera de pengarna i en kurs i läsförståelse.

Varför? Du menar att rika skulle ha mer problem med räntehöjningar? Om du har glömt en sak brukar lånen vara större rent procentuellt kontra din inkomst bland fattigare.
Citera
2022-09-27, 09:30
Medlem
Citat:
Varför? Du menar att rika skulle ha mer problem med räntehöjningar? Om du har glömt en sak brukar lånen vara större rent procentuellt kontra din inkomst bland fattigare.

Det finns inga siffror för Östermalm specifikt. Men Stockholm är mest räntekänsligt i Sverige.

https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/

Effekten bör ju vara ännu starkare där priserna är högre.
Senast redigerad av trickget 2022-09-27 kl. 09:34.
Citera
2022-09-27, 09:33
Medlem
Citat:
Det finns inga siffror för Östermalm specifikt. Men Stockholm är mest räntelänsligt i Sverige.

https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/

Effekten bör ju vara ännu starkare där priserna är högre.

Där folk har mycket högre löner också? Inte många i Avesta som ligger på 200k/månaden, på östermalm, en hel del.
Citera
2022-09-27, 09:44
Medlem
Citat:
Där folk har mycket högre löner också? Inte många i Avesta som ligger på 200k/månaden, på östermalm, en hel del.

Räntekänslighet brukar ju defineras som hur mycket utgifterna påverkad av höjd ränta. Det som spelar roll är alltså hur stora lånen är.

Det känns inte så galet att gissa att lånen är större på Östermalm än på andra ställen.

Om du tror att alla är så rika att höjd ränta inte påverkar dem, då borde ju priserna varit mycket högre på Östermalm redan.
Citera
2022-09-27, 09:45
Medlem
Citat:

Det är inte som att jag påstår att Avesta kommer bli mer attraktiv än Östermalm. Men det finns bara inget som tyder på att Östermalm skulle klara nedgången bättre än resten av marknaden.
Riktiga toppobjekten på Östermalm tror jag personligen kommer klara sig relativt bra. Finns bara ett visst antal lägenheter högt upp i husen på Strandvägen eller i söderläge på Narvavägen med bra utsikt.
Sen finns det en jäkla massa lägenheter i området som inte är så roliga och imho inte förtjänar premiumpriser. Gårdshus på Grevgatan långt ner i huset (med en tom LV kasse i sovrummet och en fruktskål i köket) för 120K/kvm, där finnas det ju roligare alternativ.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-09-27 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in