2022-11-29, 16:54
Medlem
World.Citizens avatar
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%

Jag pallar fan inte och jag känner mig lurad av både samhället, ekonomer, media, ALLA! Hyresgäster gnäller om ett par jävla procent i hyra och jag får typ 4-5-dubbla räntekostnader, sedan pratas det om avgiftshöjningar i föreningen

Det är sjukt vilka lögner som spridits i samhället för vanligt folk i ägda bostäder! Man ska inte vara fattig som bostadsägare i landet Sverige, man ska kunna vara trygg i att man gör en investering för hårt inarbetade pengar!

Hur kräver vi upprättelse mot bankhelvetena och ekonomerna?! Vilka är med?!?!
Citera
2022-11-29, 17:01
Jag kan tänka mig att backa dig.

Vad tänker du dig att vi ska göra??
Citera
2022-11-29, 17:08
Medlem
Lite tråkigt att vi inte kan låna direkt från riksbanken med den gällande styrränta (2.50%) och förbigå bankernas påslag.
Citera
2022-11-29, 17:10
Medlem
Banken räknade dock hela tiden med att du ska klara 6-7 procent ränta. Så tror det är lungt även om man får dra in på annat. Och när jag jämför går min brytpunkt med min 2a ungefär vid 5-5,5 procent ränta. Då blir det billigare per månad med motsvarande hyresrätt. Så ganska bra deal fortfarande. Bara inte lika bra som för 5 år sen.
Sen får du tänka långsiktigt med. Hyresrätter kostar "samma" år efter år medan du förhoppningsvis amorterar på bostadsrätt så billigare när du blir äldre.
Citera
2022-11-29, 17:11
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
Det är sjukt vilka lögner som spridits i samhället för vanligt folk i ägda bostäder!

Du äger inte din bostad förrän lånet är betalt.

Frågor på det?
Citera
2022-11-29, 17:14
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%
Hade din inställning varit annorlunda ifall *noll-räntorna* varat i yterligare tio år?
Citera
2022-11-29, 17:15
Medlem
HanMedPinnens avatar
Bostäder är åt helvete för dyra. Har du köpt en bostad bara för att ha någonstans att bo har du mina sympatier. Om du räknat med att den ska öka i värde är jag mindre sympatisk. Att spekulera med lånade pengar är farligt.
Citera
2022-11-29, 17:16
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du äger inte din bostad förrän lånet är betalt.

Frågor på det?
Och eftersom det rör sig om en bostadsrätt så äger TS inte sin bostad även om och när den är betald.
Citera
2022-11-29, 17:17
Medlem
Är huvudet dumt får plånboken lida...

Liter man på kreti och pleti istället för att öppna en historiebok så förtjänar man personlig konkurs .
Citera
2022-11-29, 17:18
Medlem
Citat:
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Jag pallar fan inte och jag känner mig lurad av både samhället, ekonomer, media, ALLA! Hyresgäster gnäller om ett par jävla procent i hyra och jag får typ 4-5-dubbla räntekostnader, sedan pratas det om avgiftshöjningar i föreningen

Det är sjukt vilka lögner som spridits i samhället för vanligt folk i ägda bostäder! Man ska inte vara fattig som bostadsägare i landet Sverige, man ska kunna vara trygg i att man gör en investering för hårt inarbetade pengar!

Hur kräver vi upprättelse mot bankhelvetena och ekonomerna?! Vilka är med?!?!

Trodde du själv på att låga räntor skulle vara för evigt eller lyssnade du bara på andra när du gjorde ditt livs största affär?

Klart samhället tycker man ska vara bolåneslav - jobba, betala ränta och skatt.
"Den som är satt i skuld är icke fri" som en fet man en gång sade.
Citera
2022-11-29, 17:19
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Och eftersom det rör sig om en bostadsrätt så äger TS inte sin bostad även om och när den är betald.

Korrekt.
Citera
2022-11-29, 17:28
Medlem
Brukar du låta alla andra bestämma dina beslut åt dig så var det dags för lärdom.

Dont hate the messenger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in