2022-11-22, 20:30
Medlem
När jag ändå var i farten här i tråden så kan jag tipsa om sätt att lindra abstinensen på som jag brukar använda mig av.

- Kylklamp på bröstet är en överlägsen favorit. Brukar alltid känna hjärtat slå vilket för mig är sjukt obehagligt, kylan leder bort dom tankarna, blir mer avslappnad. Alternativt värmedyna kan funka bättre för vissa.
- Varm dryck (typ pepparmynta som sägs lugna nervsystemet och/eller citronmellis som också verkar lugnande (kan även sänka blodtryck och puls i större doser enl wikipedia)
- Tvinga i sig mat, en favorit är ägg. Extremt komplett livsmedel näringsmässig samt lätt att få i sig.
- Fokus, fokus fokus. Jag brukar spela ett datorspel som kräver väldigt mycket fokus, gör att jag ibland glömmer bort att jag mår dåligt korta stunder. Funkar ju med andra aktiviteter där man måste vara fokuserad.
- Berätta för någon att du mår dåligt, sök stöd. (brukar jag oftast bara göra när det skitit sig totalt dessvärre)
- Drick mindre kaffe eller inget alls, puls höjande. Samma med nikotin.
- Drick riktigt med vätska, med fördel blanda i salt. Verkar på mig lugnande för magen samt att det troligtvis redan finns en brist.
- B vitamintabletter samt magnesium

Jag gör detta i kombination. Sen om det är med ett nedtrappningschema med benzo, alkohol eller total avhållsamhet beroende på allvarlighetsgrad. Hoppas det kan hjälpa någon.
Citera
2022-11-22, 22:12
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
När jag ändå var i farten här i tråden så kan jag tipsa om sätt att lindra abstinensen på som jag brukar använda mig av.

- Kylklamp på bröstet är en överlägsen favorit. Brukar alltid känna hjärtat slå vilket för mig är sjukt obehagligt, kylan leder bort dom tankarna, blir mer avslappnad. Alternativt värmedyna kan funka bättre för vissa.
- Varm dryck (typ pepparmynta som sägs lugna nervsystemet och/eller citronmellis som också verkar lugnande (kan även sänka blodtryck och puls i större doser enl wikipedia)
- Tvinga i sig mat, en favorit är ägg. Extremt komplett livsmedel näringsmässig samt lätt att få i sig.
- Fokus, fokus fokus. Jag brukar spela ett datorspel som kräver väldigt mycket fokus, gör att jag ibland glömmer bort att jag mår dåligt korta stunder. Funkar ju med andra aktiviteter där man måste vara fokuserad.
- Berätta för någon att du mår dåligt, sök stöd. (brukar jag oftast bara göra när det skitit sig totalt dessvärre)
- Drick riktigt med vätska, med fördel blanda i salt. Verkar på mig lugnande för magen samt att det troligtvis redan finns en brist.

Jag gör detta i kombination. Sen om det är med ett nedtrappningschema med benzo, alkohol eller total avhållsamhet beroende på allvarlighetsgrad. Hoppas det kan hjälpa någon.

Där kan jag hålla med 100%. Var försiktig med koffein och nikotin, det gör bara saken värre!
Citera
2022-11-22, 23:56
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Dagen efter så började det.
En låt spelade på repeat i mitt huvud som inte försvann och jag kunde inte sova hade vanföreställningar såg i syne.
Trodde jag hade dött flera gånger i detta elände. Det lilla jag sov var ett helvete då jag vaknade svettig av hemska mardrömmar.
Dett höll på i flera dagar.

Det här låter alldeles fruktansvärt
Jag är så glad för din skull att du tog dig ur det.
Starta gärna en egen tråd där du delar med dig av din upplevelse och tips om hur man kommer ur skiten.
Jag tror att många kommer uppskatta det.
Topic "delirium och hur man kommer ur det"
Sedan beskriver du dina symptom och hur du kom ur det.
Jag tror verkligen att den tråden blir uppskattad av dom som faktiskt behöver hjälp

Btw gällande delirium tremens, Vad bör man göra ifall någon hamnar där? Ska man ringa ambulans eller hur bör man agera?
Citera
2022-11-23, 00:04
Medlem
bellesbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nu frågar du inte mig och Fallingagain får naturligtvis svara för sig, jag kommer bara med ett inspel. Det är vidrigt, föregås ofta av att man känner att det är på gång, kan föregås av ett EP, en stigande overklighetskänsla... ...sedan försvinner man bara, till något slag gränsland, ibland kan man vara tillbaka i verkligheten, men bara som tillfällig gäst, och man vet inte om "ifall detta ÄR verkligheten" eller inte. Flygande avhuggna huvuden, hela väggarna fulla med myror, t o m sett rosa elefanter, så guess that´s no hoax... Det är fullständigt vidrigt, vidriga hallisar som "är verkligheten" för en just där och då kombinerat med en typ av depersonalisationsprocess, en gång uppgick jag i atomer i världsrymden, helvete vilken ångest, fast i en slags loop i evigheten.

Det jävliga är att det till skillnad från "vanliga hallisar" som man kan få på syra or whatever inte kan särskiljas och betraktas separat från en bekväm sittplats - det här händer ju! Det som händer omkring en sker verkligen, det gäller att ducka för de där avhuggna huvudena som kommer flygande. Fy fan.

Tack fina du för ditt svar..
Ifall någon går igenom detta så kanske dom lugnar sig när dom läser ditt svar.
Jag är flashbackare sedan 2007 och söker alltid info från medmänniskor här.
Då är min nästa fråga. Hur bör man agera för att detta tillstånd ska gå över?
Är det enbart alkohol eller benzo som hjälper? Vilken slags benzo i så fall?
Bör man läggas in?
Dvs bör ens vänner ringa ambulans?

Dessa hallisar du beskriver, hur länge sitter dom i?
Citera
2022-11-23, 06:38
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny

Bra sammanfattning! Kaffe lade jag av med helt för ett tag sen just för att det stressar upp kroppen. Ägg är bra, lätt att få i sig och innehåller typ allt man behöver utom C-vitamin. B-vitaminer och salter är bra.

Jag brukar även försöka få i mig Proviva och/eller filmjölk för de goda bakteriernas skull eftersom magen brukar vara rätt trasig. Bra med fibrer också typ havregrynsgröt eller knäckebröd då magbakterierna lever på fibrer! En orolig mage kan i sig ge ökad ångest upplever jag.
Citera
2022-11-23, 07:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Bör man läggas in?

3-4 dagar, sånt varierar.

Känner du att det verkligen är illa, ta dig (om 08;a) till St Göran eller Maria, bor du på typ sjunde våningen kan det sluta med att du hoppar ut genom fönstret. Avråder absolut från att genomlida ett dille på egen hand. En flyttades jag från St Göran till Sös just för att mitt DT ansågs "för svårt" or whatever, fick över 900 mg diazepam IV över en tredagarsperiod, kom tillbaka till verkligheten. Fortsätta kröka (tills man verkligen kollapsar, och då kommer det likväl) eller dränka sig i monsterdoser benso det enda som hjälper. Men sök dig till vården! Absolut! Lycka till!
Citera
2022-11-23, 07:02
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Bör man läggas in?

Jag kan svara åtminstone på att ja, det är bara alkohol och benso som hjälper och ja, man bör läggas in om man får delirium tremens. Krampanfallen som brukar höra till kan vara livsfarliga.

Vilken benso som helst duger väl. På sjukan får man oxascand (oxazepam) som är kortverkande och inte så stark.
Citera
2022-11-23, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Vilken benso som helst duger väl. På sjukan får man oxascand (oxazepam) som är kortverkande och inte så stark.
Jag har fått diazepam och zyprexa de senaste vändorna på beroendeakuten, tidigare körde de med nitrazepam och haldol.
Vid nedtrappning använder de oxazepam.
Citera
2022-11-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Jag har fått diazepam och zyprexa de senaste vändorna på beroendeakuten, tidigare körde de med nitrazepam och haldol.
Vid nedtrappning använder de oxazepam.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Fan va bra jobbat!

Ja det har jag också märkt av. Kan nog ärligt säga att sexdriften ligger på kanske 10-20% av var den varit. På sätt och vis är det bara skönt (för mig) men det är klart det påverkar ju relationen.

Får hoppas GoggeGogelius har rätt och att den kommer tillbaka med tiden!

Ja hoppas verkligen det. För just nu har jag sex utan lust och fejkar orgasm
Citera
2022-11-23, 21:34
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabbi
Ja hoppas verkligen det. För just nu har jag sex utan lust och fejkar orgasm

Jag brukar bli väldigt asexuell under själva beroendet (även om jag kan komma igång lite under berusning), men när jag är i abstinens eller perioden efter att ha slutat dricka, då blir jag väldigt kåt och överstimulerad och får nästan problem med att komma för fort. Nästan.
Citera
2022-11-23, 22:59
Avslutad
Hallåj,

Har under 3 månaders tid fått in ovanan av att dricka i snitt ett 6-pack 3,5r per dag.
Det har sina orsaker i relationsproblem + cancer hos anhörig + (min egen mentala ohälsa?).

Jag inser att det förmodligen har varit ett problem sedan det drog igång och att jag förmodligen borde ta tag i det snarast för att det inte ska fortsätta och bli värre.

Vad är rekommenderad taktik, att gå till vården eller att försöka styra upp det själv? Jobb och livet fungerar okej men jag kan inte leverera det stödet jag vill till min anhöriga pga detta.
Citera
2022-11-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apep
Hallåj,

Har under 3 månaders tid fått in ovanan av att dricka i snitt ett 6-pack 3,5r per dag.
Det har sina orsaker i relationsproblem + cancer hos anhörig + (min egen mentala ohälsa?).

Jag inser att det förmodligen har varit ett problem sedan det drog igång och att jag förmodligen borde ta tag i det snarast för att det inte ska fortsätta och bli värre.

Vad är rekommenderad taktik, att gå till vården eller att försöka styra upp det själv? Jobb och livet fungerar okej men jag kan inte leverera det stödet jag vill till min anhöriga pga detta.

Ett 6.pack motsvarar 4 starköl / 1 flaska vin.
Det är ju inte världens mängd direkt.
Under 3 månader lång jag på det dubbla, o g trapp ber några dagar och när jag var på din mängd så bröt jag helt. Kände inte av någonting, förutom ångesten för vad jag utsatt mig själv för.
Men är du rädd att något ska hända, trappa ner några dagar, ta bort en öl varje dag.

Svårt att tänka mig att något kommer hända dig, delerium / kramper med den mängden.

Så JAG hade provat själv först, innan jag blandar in sjukvården just pga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in