2022-11-22, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabPizza1337
Hur har ni hanterat det med alkohol o jobb? Har aldrig supit medans jag jobbat. Däremot har det hänt att man springer till systemet en tisdag efter man jobbat 8 timmar o super sig full för att sedan gå upp 5 för att göra sig redo att jobba. Fy fan hände 1 gång när jag söp som fan en torsdag. Drack 8 styckna 7.5or och la mig vid säkert 23:30. Tänkte ”det är ju bara en dag jobb o sen helg”. Ångrade mig så grovt efteråt. Var helt skakis, kallsvettigt, visste ju för fan knappt vart jag skulle ta mig någonstans o så fort någon ropade på mig fick jag rent ut sagt panik. Kan säga att jag åkte hem o skämdes som en hund. Så med allt detta hur går det för er? Dricker ni viss på jobbet eller hur har ni hanterat en baksmälla o ändå jobbat?
Har hållt upp i ett halvår nu men det där att supa till mitt i veckan hände alltför ofta. Det var såklart kämpigt första gångerna (och man skämdes precis som du säger) men tyvärr vänjer man sig snabbt. Det gick ju vägen sist så då kan man göra det igen, och igen. Det är bara en i raden av barriärer som raserades på vägen ner i misären. Kunde också dra i mig dom mängderna en måndag liksom, sitta uppe och fastna framför tv:n till klockan ett på natten. Ja, sen var det bara att släpa sig in i duschen nästa morgon och försöka dölja så gott det gick att man stank alkohol, sitta och darra som ett asplöv på måndagsmötet med ångest.

När covid-restriktionerna kom igång på allvar var det ju ännu lättare att supa, då jag kunde jobba hemifrån. Så fort barnen och frugan lämnat huset på morgonen var det bara att knäppa första ölen, skit samma om klockan var halv 8 på morgonen. Kl. 10 var man nere på bolaget och fyllde på. Sedan fick man hoppas att ingen ringde på eftermiddagen när man började fyllna till. Hämtade även barnen på skolan berusad många gånger.

Så i all välmening: dra i bromsen nu innan det är för sent.
Citera
2022-11-22, 06:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
- - - Fick medicin för sömnen och det var tacksamt en fredagskväll att kunna somna kl. 9 på kvällen (slippa sitta uppe och grubbla). - - -

Det är därför det är förjävligt att man med öppen journalföring och en massa avgiftningar helt är utstraffad när det gäller att få något klassat utskrivet - enda som funkar, möjligen även Theralen, men då är man ju som en zombie hela f m och kan knappast jobba med något mer avancerat än typ städa och sortera på skrivbordet, ja både burkens och "det riktiga".

Nu finns ju gudskelov nätet. Hade aldrig kunnat sova utan zopiklon (Imovane m fl) och klonazepam (Ikto m fl). Nere på 2 mg till natten, åt det som godis för tio år sedan, sedan extremt långsamt men systematiskt trappat ner, från 7, till 6, 5, 4, 3, och nu alltså 2 = en tablett, och bara till natten. En Z på 7,5 mg samt 15 mg Mirtazapin och jag slocknar utan probs. Krävdes två Z fram till för några månader sedan. Visst är benso rävgift, men utan Ikto undrar jag om jag inte hade supit ihjäl mig eller ivf blivit A-lagare. Håller suget i schack, och får ingen toleransökning. Vet inte om jag orkar kapa mer; 2 mg till natten kallar jag "bruk" och inte "missbruk". En Z-grogg efter jobbet (ev två om fredag) är min torrsprit, samma där, vet inte om jag orkar kapa mer, 15 mg per dygn varav 7,5 till natten inga monsterdoser. När jag lurade jobbets UP var jag uppe i 12-13 st zolpidem 7,5;or över hela dygnet, vidrigt, i de 2-3 dagar som krävdes för att zopiklonet (och alpran) skulle gå ur kroppen.
Citera
2022-11-22, 06:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
När covid-restriktionerna kom igång på allvar var det ju ännu lättare att supa, då jag kunde jobba hemifrån.

För mig var det precis tvärtom, jag och en inte helt vit gammal professor enda på hela våningsplanet som var där. Tyvärr perfekt läge att ta långlunch och åka till Bolaget.
Citera
2022-11-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bellesblues
Hur kändes delirium tremens?
Hade du abstinensbesvär innan det? Hur var dessa? Liksom vad känner man och vad är det för bieffekter?
Visste du själv om att du hade abstinensbesvär och var du medveten om att det var delirium du hade när du fick det?
Hur fick du det att gå över?
Sjukt starkt av dig att vända på livet och skönt att du fick din diagnos och rätt vård och hjälp. Applåder till dig!
Dagen efter så började det.
En låt spelade på repeat i mitt huvud som inte försvann och jag kunde inte sova hade vanföreställningar såg i syne.
Trodde jag hade dött flera gånger i detta elände. Det lilla jag sov var ett helvete då jag vaknade svettig av hemska mardrömmar.
Dett höll på i flera dagar.
Citera
2022-11-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det är därför det är förjävligt att man med öppen journalföring och en massa avgiftningar helt är utstraffad när det gäller att få något klassat utskrivet - enda som funkar, möjligen även Theralen, men då är man ju som en zombie hela f m och kan knappast jobba med något mer avancerat än typ städa och sortera på skrivbordet, ja både burkens och "det riktiga".

Nu finns ju gudskelov nätet. Hade aldrig kunnat sova utan zopiklon (Imovane m fl) och klonazepam (Ikto m fl). Nere på 2 mg till natten, åt det som godis för tio år sedan, sedan extremt långsamt men systematiskt trappat ner, från 7, till 6, 5, 4, 3, och nu alltså 2 = en tablett, och bara till natten. En Z på 7,5 mg samt 15 mg Mirtazapin och jag slocknar utan probs. Krävdes två Z fram till för några månader sedan. Visst är benso rävgift, men utan Ikto undrar jag om jag inte hade supit ihjäl mig eller ivf blivit A-lagare. Håller suget i schack, och får ingen toleransökning. Vet inte om jag orkar kapa mer; 2 mg till natten kallar jag "bruk" och inte "missbruk". En Z-grogg efter jobbet (ev två om fredag) är min torrsprit, samma där, vet inte om jag orkar kapa mer, 15 mg per dygn varav 7,5 till natten inga monsterdoser. När jag lurade jobbets UP var jag uppe i 12-13 st zolpidem 7,5;or över hela dygnet, vidrigt, i de 2-3 dagar som krävdes för att zopiklonet (och alpran) skulle gå ur kroppen.
Oj, ja då har du trappat ner rejält ändå! Viktigast är ju ändå att man får sova, utan sömn är man fan förlorad. Och om det funkar för dig så kanske det är bäst att fortsätta på samma spår, men bäst vore väl förstås att bli helt ren.

Fick mirtazapin utskrivet och det räckte för mig, funkar lika fint som Skalmans mat- och sovklocka: tar jag en på kvällen vid 8 så sover jag som en stock vid 10. Hoppas kunna fasa ut den på sikt men det kommer nog dröja (tar jag den inte ligger jag och ältar hela natten, nästan omöjligt att sova).
Citera
2022-11-22, 08:30
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Ska dela efter den långa resan mot nykterhet.

Jag började dricka nät jag var i Polen 2008 varje dag 2 veckor då de sålde starköl i mataffären.
Då satte eländet igång hemma sen. Köpte folköl 3.5 o spelade PC spel. Hade ett barn på gång oxå.

Det blev bara värre och värre och precis innan skilsmässan 2012 var jag skakig och hade abstinens. Åkte till min mamma då och sov där i 5 dagar helt utan alkohol och fick delerium tremens så fruktansvärt värre än 100 mardrömmar.

Vi flyttade isär och jag skaffade en lägenhet och drack nu ca 10 till 12 öl varje dag 7 dagar i veckan. Jag blev tillslut så dålig och det var 2015 och 2016. Jag inte kunde gå på möten på jobbet då hela kroppen låste sig och det kändes som ja skulle få spasmer. Fick alltid skylla på något. Drack 3 öl innan jobbet. 1 öl på första rasten 3 öl på lunchen. Sen hem o drack 16 öl. Varje dag då det hade eskalerat nu till år 2016. Mådde fruktansvärt och hade gått i i ett förhållande där extrem svartsjuka förekom utan orsak. Borderline är hon o adhd.

Iallafall så år 2016 gick jag till min chef och sa att jag är alkoholist. Han blev chockad och hjälpte till direkt. Företaget erbjöd hjälp som jag tog.
Mina värden var så dåliga att jag skulle vara död sa min KBT handläggare efter provtagningen. Värsta hon sett på 20 år sa hon. Lever värdena va åt skogen bukspottkörteln o allt.

Jag tappade ner tog randomiserade prover och tog mig återfall och fick skriftlig varning av Företaget.
Tre återfall tog jag på provtagning. Sen nykter sedan 2018.

När allt var klart o jag varit nykter i 1.5 år mådde jag piss fast alla på AA mötet sa att jag skulle må bra.
Skrev ett eget brev till psykiatrin i en större stad och de tog in mig direkt. Hon kände igen mitt namn då jag varit inlagd på psykiatrin 1 vecka och åkt in på avgiftning osv. Jag lämnade kiss provtagningen där varje vecka och de hade utredning på mig 1 ett år som jag accepterade.

Detta blev klar 2020 o h det visar att jag är autistisk o tack vare dom hade jag nu svaret på allt. Varför jag drack o mådde piss.
Neurologiska psykiatrin hjälpte mig med hela hjärtat och det är tack vare dom jag mår bättre idag. Inte bra men bättre
Jag har ju svaret på allt.

Det var en lång resa till nykterhet. En riktig kämpig resa att själv gå till botten med sig själv. Lyssna på andra med samma problem på AA möten. Få verktyg att hantera abstinens och om man skulle ta återfall. Ingen dömer där.

Hoppas att detta kanske hjälper någon med samma problem.
Jag tycker synd om tidigare personer med samma alkohol problem som jag med möten ekonomi skakningar abstinens.
Det är en riktig hemsk sjukdom. Man måste göra jobbet själv men såklart med stöd av jobbet psykiatrin eller Neurologiska psykiatrin AA möte KBT kurator osv.

Ber om ursäkt om jag skriver lite dåligt men det beror på min diagnos.

Tack för din historia. Jag känner igen mig mycket och nu efter tio år med sjukdomen så har jag misstänkt autism hos mig själv. Skulle börja lämna prov för att göra utredning men tog återfall. Går på möten i nyktra perioder men vet inte hur mycket det hjälper för jag tar ju återfall efter tre-fyra månader.
På vilket sätt tycker du att du blev hjälpt av att få diagnos?
Citera
2022-11-22, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
För mig var det precis tvärtom, jag och en inte helt vit gammal professor enda på hela våningsplanet som var där. Tyvärr perfekt läge att ta långlunch och åka till Bolaget.
Haha Ser det framför mig. Ja då blir det ju samma problem, ingen som ser vad man håller på med.

Hade en kollega på mitt gamla jobb som också var glad i drycken. Det var inte heller så bra, man legitimerade så att säga varandras alkoholvanor (ser ju mindre illa ut när man handlar lika mycket som en kollega, var väl känslan).
Citera
2022-11-22, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Tack för din historia. Jag känner igen mig mycket och nu efter tio år med sjukdomen så har jag misstänkt autism hos mig själv. Skulle börja lämna prov för att göra utredning men tog återfall. Går på möten i nyktra perioder men vet inte hur mycket det hjälper för jag tar ju återfall efter tre-fyra månader.
På vilket sätt tycker du att du blev hjälpt av att få diagnos?
Jag kunde läsa om min diagnos den hette tidigare asperger men klassas nu som autism.
Förstår mig själv mycket bättre då jag har dålig självkänsla och självförstroende. Då var ju alkoholen en lösning på det trodde jag.
Det handlar om att våga gå utanför sin egen "comfortzone" gå ut träffa folk våga prata inför människor fast det är svårt.
Behålla rutiner i livet som man är trygg med.
Citera
2022-11-22, 08:57
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
Jag kunde läsa om min diagnos den hette tidigare asperger men klassas nu som autism.
Förstår mig själv mycket bättre då jag har dålig självkänsla och självförstroende. Då var ju alkoholen en lösning på det trodde jag.
Det handlar om att våga gå utanför sin egen "comfortzone" gå ut träffa folk våga prata inför människor fast det är svårt.
Behålla rutiner i livet som man är trygg med.

Jag misstänker också den nivån av autism hos mig. Är socialt ganska smidig men har svårt med rutiner och struktur. Kanske har jag snarare ADD eller en kombination.

Försöker trappa ner nu men det är så sjukt svårt.
Citera
2022-11-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag misstänker också den nivån av autism hos mig. Är socialt ganska smidig men har svårt med rutiner och struktur. Kanske har jag snarare ADD eller en kombination.

Försöker trappa ner nu men det är så sjukt svårt.

Jag har alltid trappa ner efter HAMS tappern schedule.

Kör alltid utspritt över dagen. Från morgon till kväll.
Jag har kört rakt av, dvs gått ner varje dag.
Dag 0 10 öl
Dag 1 8 öl
Dag 2 6 öl
Dag 3 4 öl
Dag 4 3 öl

Sen brukar jag klippa. Sen kan man ju köra samma mängd flera dagar om det blir obehagligt så länge man inte stannar där för att fortsätta få vara berusad…..
Jag har aldrig blivit skakig, dålig osv när jag kört så, och då är det ändå efter 2-3 månaders race.
Första ölen direkt på morgonen, sista ölen på kvällen, övriga utspridda över dagen. Då får man aldrig toppen av promille om man häller i sig allt samtidigt. Det blir precis lagomt för att hålla borta abstinensen.
Och däremellan ölen tvinga i sig mat och vanlig dryck. Det har verkligen funkar utmärkt för mig.

Men som många andra sagt, läkare är ju alltid bäst.
Citera
2022-11-22, 09:18
Medlem
Citat:
Tack för att du delade med dig av din historia! Riktigt bra kämpat. Och vad skönt att du kunde gå till botten med dina problem och få hjälp - riktigt härligt att läsa hur bra det gick!

När jag väl bestämde mig för att sluta dricka så fanns det ju inte så mycket till alternativ. Försökte läsa eller kolla på film, fördriva tiden helt enkelt tills de känslorna släppte. Fick medicin för sömnen och det var tacksamt en fredagskväll att kunna somna kl. 9 på kvällen (slippa sitta uppe och grubbla). När man vaknar nykter på lördag morgon kl. 6 så känns det genast bättre igen.

Och det blir bättre och lättare med tiden (tycker jag). Första månaderna var ingen höjdare men känslan av meningslöshet har överlag minskat.
Den gjorde tyvärr 'comeback' hos mig nyligen men det förmodar jag är något mam får leva med (att det kan komma plötsligt, precis som alkoholsug)

Okej. Mmm svårt när ångest och panik kommer. Har själv klarat 2 veckor nu och har som målat att klara i ett första steg till 240101, sen för all framtid
Citera
2022-11-22, 09:24
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Jag har alltid trappa ner efter HAMS tappern schedule.

Kör alltid utspritt över dagen. Från morgon till kväll.
Jag har kört rakt av, dvs gått ner varje dag.
Dag 0 10 öl
Dag 1 8 öl
Dag 2 6 öl
Dag 3 4 öl
Dag 4 3 öl

Sen brukar jag klippa. Sen kan man ju köra samma mängd flera dagar om det blir obehagligt så länge man inte stannar där för att fortsätta få vara berusad…..
Jag har aldrig blivit skakig, dålig osv när jag kört så, och då är det ändå efter 2-3 månaders race.
Första ölen direkt på morgonen, sista ölen på kvällen, övriga utspridda över dagen. Då får man aldrig toppen av promille om man häller i sig allt samtidigt. Det blir precis lagomt för att hålla borta abstinensen.
Och däremellan ölen tvinga i sig mat och vanlig dryck. Det har verkligen funkar utmärkt för mig.

Men som många andra sagt, läkare är ju alltid bäst.

Jo jag brukar själv alltid rekommendera vården i första taget men nu var jag där nyligen och det blev mest dyrt utan att jag lyckades sluta. Blev utskriven i förtid för de tyckte jag mådde för bra för att vara kvar och jag hade börjat ta antabus men inte tillräckligt länge för att den skulle börja ge effekt.
Så nu vill jag göra det själv. Har lyckats trappa ner själv förr och då skrev jag ner ett schema med mängd och vilken tid på dygnet, så det bör väl gå igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in