Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-21, 12:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Den typen av diagram som jag länkade till, är sånt som alltid visas för att förklara hur växthuseffekten fungerar. Ibland lite fler pilar bara, avdunstning hit och dit, men i grunden samma sak.

Anledningen till namnet "växthuseffekten" är ju att Arrhenius och andra faktiskt trodde att vissa gaser fick atmosfären att fungera som ett växthus. Men problemet var att alltihopa byggde på ett missförstånd. Deras uppfattning om varför det blir varmt i ett växthus var i huvudsak felaktig. Men namnet har levt kvar.

Den moderna uppfattningen, som IPCC står för, är att värme från marken strålar upp mot atmosfären, och sedan "återstrålar" den. Så det blir liksom att samma värme värmer upp marken en gång till. Och detta är alltså vad som visas i alla dessa pil-diagram som vi alla har sett, i läroböcker, wikipedia över allt.

Men du säger alltså att växthuseffekten är verklig, men att det inte bygger på "återstrålning"? Ett ganska rejält paradigm-skifte i så fall, eftersom det är återstrålningsgrejen som gällt som förklaring i modern tid i alla fall.

Och för övrigt: Varför måste det absolut finnas en "växthuseffekt"? Finns det alltså nånting som behöver en förklaring det är enda tänkbara förklaringen? Vad då i så fall?
Den så kallade växthuseffekten innebär att mer värme stannar kvar på jorden. Det är en självklarhet för den som förstår fysiken. Det som kan diskuteras är storleken på den inverkan som växthusgaserna har.
Citera
2022-11-21, 17:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
"Every time the weather fits the narrative, you see, it’s proof that the climate kooks are right, and every time the weather fails to fit the narrative, well, weather’s not climate. At least until the next heat wave or storm; then weather will totally be climate again."

-Kurt Schlichter 2019

Amen!
Citera
2022-11-21, 17:37
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är ju just det som är relevant. Att somliga forskare är bättre än andra är bara en självklarhet. Något du vräker ur dig för att rättfärdiga att du inte accepterar vetenskap eller för den delen förstår dig på den.

Man kan begära att "vetenskapen" har rätt åtminstone någon gång på femtio år.
Klimat-"vetenskapen" har haft fel i sina prognoser och förutsägelser utan undantag sedan 70-talet.

Om man vågar ifrågasätta klimat-"vetenskapen" så skriker dom trogna kättare på direkten.

Klimat-"vetenskapen" tickar för alla boxarna för vad en religion är.
Citera
2022-11-21, 17:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tunugska hade inte heller existensiella implikationer. Slå upp ordet i ordboken innan du skitpostar.

Det var du som började yla om meteoriter.

Sluta starta skitposter om du inte vill att andra skall haka på.
Citera
2022-11-21, 17:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Det var du som började yla om meteoriter.

Nej det gjorde jag inte.
Citera
2022-11-21, 17:45
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Och alla miljoner pakistanier som fick lämna sina hem i somras existerar inte heller? Och alla afrikaner som går runt på stan utanför min lägenhet finns bara i min fantasi också?

Pakistanier är inavlade kusinknullare och har valt att bosätta sig i ett monsunträsk.
Play stupid games. Win stupid prizes.

9% av pakistanier har genetiska defekter.
Finns tom en dokumentär på Netflix om problemet.

Står för 3% av födslarna i UK men 30% av genetiska defekterna.

Afrikanerna utanför din lägenhet tycker väl bara att du är snygg, vad vet jag.
Citera
2022-11-21, 17:47
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Vi vet att det inte finns någon större asteroid som kommer slå ner de närmaste 100 åren.

Citat:
Nej det gjorde jag inte.

Internet säger att det gjorde du visst.
Citera
2022-11-21, 17:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Öknar kommer och går, och de har störst utbredning i torrt och kallt klimat. Spanien behövs inte, då vidsträckta arealer öppnar upp sig för jordbruk i Nordeuropa, Sibirien, Kanada och Grönland.

Nej det fungerar inte så. Växter vill ha ljus, inte värme. Att det blir varmare i Sverige betyder inte automatiskt att det går att odla mer i Sverige eftersom du inte får mer ljus för att du ökar temperaturen. Tvärtom så kan en ökad koldioxidnivå leda till mörkare växtsäsonger eftersom det blir mer fukt i atmosfären. Vi har sett flera somrar nu i Europa där somrarna dock blir betydligt torrare än normalt vilket inte leder till mörkare somrar men dock sämre för jordbruk. Däremot så har vintrarna och vårarna blivit mörkare på flera ställen vilket påverkar jordbruket i de sammanhang då man inte har konstbelysning.
Citera
2022-11-21, 17:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Internet säger att det gjorde du visst.

Nej, jag svarade på ett inlägg. Bevisa eller knip igen.
Citera
2022-11-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den så kallade växthuseffekten innebär att mer värme stannar kvar på jorden. Det är en självklarhet för den som förstår fysiken. Det som kan diskuteras är storleken på den inverkan som växthusgaserna har.
Jaha å jag som alltid trott att värmen steg uppåt
Citera
2022-11-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Jaha å jag som alltid trott att värmen steg uppåt

Det är tvärtom i mitt kylskåp, där är det kallast längst upp.
Citera
2022-11-21, 18:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Man kan begära att "vetenskapen" har rätt åtminstone någon gång på femtio år.
Klimat-"vetenskapen" har haft fel i sina prognoser och förutsägelser utan undantag sedan 70-talet.

Om man vågar ifrågasätta klimat-"vetenskapen" så skriker dom trogna kättare på direkten.

Klimat-"vetenskapen" tickar för alla boxarna för vad en religion är.

Det stämmer i vanlig ordning inte det du skriver. Har du provat att kolla vad andra källor än din egen fantasi säger om saken?

Citat:
Study Confirms Climate Models are Getting Future Warming Projections Right

https://climate.nasa.gov/news/2943/study-confirms-climate-models-are-getting-future-warming-projections-right/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in