Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Jag jobbar med jordbruk och jordbruket är hotat här i södra Spanien p.g.a bristen på vatten och de extrema temperaturerna. Kul att du spelar allan men te, kaffe, ris, bananer, kakao, kokospalmer och ananas är helt olika växter som kräver helt olika typer av klimat. Du kan inte odla en enda av de här växterna i Irak om du nu tror det förrutom ris och då med konstbevattning.

Du som jobbar med jordbruk i södra Spanien.
Hur kan du påstå att det är hotat?

Dom hade 2% ökning ifjol.
Spanska jordbruksinvesterare köper opp mark i Portugal för att odla vattenkrävande avokado. Är dom dumma i huvudet?

Södra Spanien består nästa bara av odlingar apelsiner, jordgubbar, blåbär, tomater,gurka och oliver mm.

Inget är hotat.

Jag lovar dig att om 10 år så är produktionen större än I år.

Tror du att investerarna har inte kan tänka eller att syriska klimatflyktingar flyr klimatet i Syrien för att klimatet i grannlandet Libanon är annorlunda.

Sluta vara så pessimistisk. Du är skrämd och lurad.

Detr bara klimatreligiösa som tror på domedagen.
Citera
2022-11-20, 19:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Du som jobbar med jordbruk i södra Spanien.
Hur kan du påstå att det är hotat?

Dom hade 2% ökning ifjol.

Nej. Möjligt att värdet ökade men produktionen har minskat i Andalusien i flera år i sträck. Olivskörden i år verkar vara en av de sämsta sen de började mätningarna.

Citat:
Spanska jordbruksinvesterare köper opp mark i Portugal för att odla vattenkrävande avokado. Är dom dumma i huvudet?

Det verkar inte vara någon långsiktig investering nej. Det är förvisso mer vatten i Portugal än i Andalusien men det räcker nog inte.

Citat:
Inget är hotat.

Jo. Vattennivån är kritisk i hela Andalusien och har varit det i flera år nu. Jag förlorade ex. hela vinterproduktionen förra vintern eftersom det inte fanns något vatten. Menar du att jag ljuger?
Citera
2022-11-20, 19:57
Medlem
Citat:
Nej. Möjligt att värdet ökade men produktionen har minskat i Andalusien i flera år i sträck. Olivskörden i år verkar vara en av de sämsta sen de började mätningarna.

Det verkar inte vara någon långsiktig investering nej. Det är förvisso mer vatten i Portugal än i Andalusien men det räcker nog inte.

Jo. Vattennivån är kritisk i hela Andalusien och har varit det i flera år nu. Jag förlorade ex. hela vinterproduktionen förra vintern eftersom det inte fanns något vatten. Menar du att jag ljuger?

Nej jag tror inte att du ljuger.
Du har en pessimistisk syn på variationer.

Ibland är det torka ibland rikligt med nederbörd.
Så har det alltid varit.
Vatten försvinner inte.
Singapore har nästan inget eget vatten.
Man hade pipeline från Malaysia.
Malaysia gav Singapore 5 år att fixa eget vatten.

Stora regnvattenuppsamlare samt avsaltningsanäggningar fixade det.

Det fanns domedagsprofeter där också, men liksom du hade dom fel.
Citera
2022-11-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När jag klev in i tråden pågick en bisarr diskussion om växthuseffekten där personangreppen haglade. Det var uppenbart att de flesta inte förstod effekten. Dessutom är namnet missvisande eftersom effekten inte alls fungerar som ett växthus.

Bild 2 som du hänvisar till är felaktig (men i praktiken har begreppsförvirringen ingen betydelse eftersom effekten är att jorden blir varmare. När man pratar om vetenskap kan det dock vara bra att förstå grunderna eftersom debatten annars kan bli tämligen förvirrad).

Jag tror att enklaste sättet att tänka är att värme överförs från ett varmare till ett kallare medium (enligt termodynamikens andra huvudsats).

Solen värmer jordytan. Utan atmosfären skulle värmen från jorden stråla rakt ut i rymden och ytan skulle bli mycket kall (jmf bild 1). Atmosfären absorberar värme från jordytan och blir därmed varmare än rymden. Ju varmare atmosfären blir desto mindre värme lämnar jordytan.

Ju mer CO2 det finns i atmosfären desto mer värme från solen stannar alltså kvar på jordytan. Att det blir varmare på jorden följer således naturlagarna. Det exakta sambandet mellan halten av CO2 och jordens temperatur är dock ännu oklart.

Den typen av diagram som jag länkade till, är sånt som alltid visas för att förklara hur växthuseffekten fungerar. Ibland lite fler pilar bara, avdunstning hit och dit, men i grunden samma sak.

Anledningen till namnet "växthuseffekten" är ju att Arrhenius och andra faktiskt trodde att vissa gaser fick atmosfären att fungera som ett växthus. Men problemet var att alltihopa byggde på ett missförstånd. Deras uppfattning om varför det blir varmt i ett växthus var i huvudsak felaktig. Men namnet har levt kvar.

Den moderna uppfattningen, som IPCC står för, är att värme från marken strålar upp mot atmosfären, och sedan "återstrålar" den. Så det blir liksom att samma värme värmer upp marken en gång till. Och detta är alltså vad som visas i alla dessa pil-diagram som vi alla har sett, i läroböcker, wikipedia över allt.

Men du säger alltså att växthuseffekten är verklig, men att det inte bygger på "återstrålning"? Ett ganska rejält paradigm-skifte i så fall, eftersom det är återstrålningsgrejen som gällt som förklaring i modern tid i alla fall.

Och för övrigt: Varför måste det absolut finnas en "växthuseffekt"? Finns det alltså nånting som behöver en förklaring det är enda tänkbara förklaringen? Vad då i så fall?
Citera
2022-11-20, 20:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej jag tror inte att du ljuger.
Du har en pessimistisk syn på variationer.

Ibland är det torka ibland rikligt med nederbörd.
Så har det alltid varit.
Vatten försvinner inte.

Nederbörden har flyttats från Spanien till Atlanten. D.v.s vattnet som ska vara här hamnar i havet istället. Det är ett problem som antagligen är orsakat av klimatförändringarna. Det kommer att bli stora problem snart med jordbruket i Spanien om det inte investeras väldigt stora pengar i avsaltningsanläggningar och återanvändning av gråvatten. Det är investeringar som kanske hade behövts även om det inte vore för koldioxidutsläppen men det är definitivt någonting som klimatproblemen accellererat. Och en kostnad som i slutändan hamnar på slutkonsumenten.

Det är det som jag inte fattar. I slutändan är det du som står för alla klimatkostnader, inte företagen, inte staten, du. Du betalar ditt hus som behöver repareras eller byggas om efter stormen eller översvämningen, du måste betala för den nya luftkonditioneringen, du måste betala för de ökade energi och bränslekostnaderna och du måste betala för den dyrare maten. Alla kostnader hamnar på dig i slutändan. Så varför försvarar du de som tjänar pengar på utsläppen? Är du aktieägare i Exxon Mobil?
Citera
2022-11-20, 20:12
Medlem
Melange5738s avatar
Om ni kollar på regnkartan här så ser ni problemet: https://www.ventusky.com/?p=42.6;-3.4;4&l=rain-3h

Regnet som går över norra iberiska halvön stannar vid Galicien och sen vänder vinden rakt norrut. Så ska det inte vara, vinden ska gå rakt mot Spanien. Regnen som normalt ska hamna över iberiska halvön hamnar i Atlanten istället.
Citera
2022-11-20, 20:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Katastrof finns inte på kartan ens. Det ärr en bisarr överdrift.
Däremot är det en katastrof hut våra makthavare hanterar problemet. Det är en kostsam historia utan dess like.
Vi skickar vårt skräp till Kina för att få det rent här sen tror vi allt är frid och fröjd. Till följd är haven fulla med skräp och nu har miljönissarna mage att skylla ifrån sig vad dom ställt till med

Vi ska ha el bilar och fina telefoner men att Kinas klimat blir lidande det påverkar oss tydligen inte. Men jorden den ska vi tänka på..
Skitungar förstör konstskatter enbart för att promota sin egna agenda. Men vad hjälper dom att bidra till ett bättre klimat?
Vi ska ta bort kärnkraften som lett till ökade utsläpp och nu vänder vi oss till vindkraft för dig är för kostsamt att bygga upp nya kärnkraftverk. Allt kostar bara en massa pengar utan att ge någon som helst märkbar effekt.
Dom tänker bara på sig själva.

The list goes on. Men jag orkar inte rabbla på för jag blir bara förbannad.

Okej, du känner att det bara är en överdrift. Fast vad betyder det egentligen att du känner så?

När världens samlade forskarkår beskriver läget som mycket kritiskt och på randen till katastrof, då är ju din känsla inte så relevant för någon annan än dig själv. För andra, som mig till exempel, verkar det ju mest handla om att du är oinformerad om det faktiska läget.
Citera
2022-11-20, 20:32
Medlem
Citat:
Om ni kollar på regnkartan här så ser ni problemet: https://www.ventusky.com/?p=42.6;-3.4;4&l=rain-3h

Regnet som går över norra iberiska halvön stannar vid Galicien och sen vänder vinden rakt norrut. Så ska det inte vara, vinden ska gå rakt mot Spanien. Regnen som normalt ska hamna över iberiska halvön hamnar i Atlanten istället.

Nordatlantiska oscillationen beror på lufttryck (temp) och har enligt klimatforskning inget med co2 att göra, Den är periodisk.
Citera
2022-11-20, 20:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nordatlantiska oscillationen beror på lufttryck (temp) och har enligt klimatforskning inget med co2 att göra, Den är periodisk.

Nej det brukade inte vara så här. Det har varit en mångårig torka i hela Spanien nu.
Citera
2022-11-20, 20:36
Medlem
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordatlantiska_oscillationen
Citera
2022-11-21, 00:26
Medlem
skoputss avatar
För några dagar sedan hintade medierna om att det ”aldrig” varit så varmt i Sverige i november. Alarm, alarm! Nudge, nudge

K A T A S T R O F !

Vilken knut ska de slå på sig själva för att förklara all snö som nu faller?
Senast redigerad av skoputs 2022-11-21 kl. 00:29.
Citera
2022-11-21, 00:55
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Nej vissa delar av Afrika kommer vara inhospatibelt för människor redan det här århundradet, kanske redan 2050. Skulle själv säga att vissa delar av Afrika redan är det personligen men jag är ingen klimatexpert heller.

Sahel och Sahara är redan obeboeliga vad jag förstår? Men det är områden som pulserar mellan öken och grönska, och det beror inte så mycket på klimatet som på förändringar i jordens axellutning.

Citat:
Oavsett vad du tycker och tror så är alla människor beroende av jordbruk. Vi kan inte överleva utan ett fungerande jordbruk. Jag förstår att du inte jobbar inom jordbrukssektorn men jag gissar att du äter mat.

Öknar kommer och går, och de har störst utbredning i torrt och kallt klimat. Spanien behövs inte, då vidsträckta arealer öppnar upp sig för jordbruk i Nordeuropa, Sibirien, Kanada och Grönland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in