Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHatter
Landslagsfotboll drar alltid till sig förståsigpåare som för övrigt bara följer fotboll sporadiskt. Det är samma visa år er efter år.
”Bröööl! Ut med Berg, han är värdelös! Sätt in Kulusevski och Isak NUUUIU så vinner vi TITLAR! Larsson och Toivonen är VÄRDELÖSA, förnya nu! In med Elanga! Släng ut Lustig också! Och GRANEN! Jag bojkottar landslaget tills gubbgranen är BORTA! Förnya, föryngra! Släng ut Zlatan för han är gammal! Eller vänta, han gjorde mål i Milan, in med Zlatan föfaan Janne! BRÖÖL, också!”
Och sen händer allt detta, successivt, och någon annan får ta plats i skottgluggen där ”Kanna på”-pöbeln och TV-publiken står och tror vi ska vinna VM om bara en spelare eller förbundskaptenen byts ut.
Janne kanske har gjort sitt och det kanske finns någon som hade gjort det bättre. Men sanningen är att det tillgängliga spelarmaterialet vi har inte räcker till, framförallt på de defensiva positionerna, och bland de spelare som förväntas vara tongivande är kontinuiteten på speltid i sina klubblag för låg och de är för dåligt samspelta i landslaget.
Jag var ett fan av Janne tidigare men när han sedan började tumma på sina principer och sin spelarfilosofi tappade jag mycket av respekten för honom. Detta kombinerat med att han varit ständigt inkonsekvent på olika sätt och gjort märkliga utspel får mig att ogilla vad han blivit ännu mer.
Jag håller med dig på några punkter däremot. Först och främst skulle Janne pissat på Zlatan och inte låtit sig falla för medias, förbundets och pöbelns påtryckningar att ta ut honom. Och särskilt inte efter hur Zlatan kölhalat, förolämpat och offentligt smutskastat Jannes person. Efter alla påhopp tycker man att Zlatan skulle vara stor nog att kunna ta något steg tillbaka och be om ursäkt men icke. Efter all press på Janne och jag klandrar honom inte för detta, så blev det trots allt Janne som blev den "store" genom att åka ner till Milano för att samtala med Zlatan, för att dra ett streck över allt som varit. Detta var det första misstaget. Jag har en misstanke om att detta gav ett svaghetsintryck i många spelares ögon. Men som sagt, detta klandrar jag inte honom för. Man såg på presskonferenserna under denna härvan hur Janne blev märkbart påverkad av all press att försvara sina inställning till spelare som självmant valt att sluta i landslaget. Man kan väl säga att han blev osäker och otrygg och tillsynes skakad av allt detta.
Zlatan kommer och spelet ser redan ganska piss ut direkt. En knapp 1-0 vinst mot Georgien hemma där vi likagärna kunde tappat 3 poäng sett till chanserna georgierna skapade. Skyller inte på Zlatan enbart för han stod trots allt för en assist men det där inoljade maskineriet som Jannes landslag visat prov på tidigare var som bortblåst. Man såg osäkerheten i spelet redan där. Sedan kom fotbolls-EM och trupp-uttagningen. Zlatan blev skadad och kom inte med.
Här gör Janne sitt andra misstag. Han tar inte med Jesper Karlsson som på sin första säsong i Eredivisie som 22-åring producerar 20 poäng och slutar 8a i poängligan. Just då kanske en av de mer formstarka svenska spelarna som var uttagningsbara i landslaget. Hans motivering till detta var, till mångas förvåning: "Jesper har haft en svag vår poängmässigt" - detta uttalandet kom våren 2021 vid trupp-uttagningen till EM några dagar efter att Jesper just gjort 2 mål i avslutningsmatchen. Här väcktes en tanke om att Janne kanske är en gnutta inkompetent trots allt. Fram till dess var han i stort sett ofelbar och all kritik mot honom framstod som trams. Detta var en miss av gigantiska mått på flera sätt, dels sket Janne i att ta in en ung joker som uppenbart gjort det bra och för det andra så var det ett stort "Fuck you" till dem spelare som presterar i bra ligor och kämpar hårt i sina klubblag. Lite som att en signal sändes ut "oavsett hur bra du gör det så kvalificerar du inte in". Janne hade ju sina favoriter som egentligen inte borde tagits med. Detta är att hämma svensk fotboll enligt mig.
Inför Ukraina-matchen gör Janne sitt tredje stora misstag och här blir inkompetensen tydlig. För det första tummar han på sina principer. När pöbeln skriker efter Isak och Kulusevski på topp så faller Janne för trycket och startar ovanämnda. Man såg genast att något inte stämde och att presspelet var borta som Berg och Isak dessförinnan gjort bra i tidigare matcher. Sett till matchbilden skulle Kulusevski med sina kvicka ben uppenbart kommit in i slutet av matchen istället för att starta den. Ukrainarna var uppenbart väldigt mycket mer trötta än svenskarna efter 70 minuter. Det var en stor taktisk miss som föll helt och hållet på Janne, som han borde förstått innan matchen. Det stod honom dyrt att inte följa sin tidigare idé och istället falla för trycket. Här börjar bilden av Janne som en respektingivande ledare rämna. Glömde ju också kritiken mot vissa spelaruttagningar. T.ex. Danielson i Kina osv.
Orkar inte dra flera exempel men detta kombinerat med att han visat sig sakna fingertoppskänsla och varit helt och hållet helt jävla taktlös har varit droppen för mig. Dessutom är han totalt inkonsekvent i sina utspel. Tidigare har det låtit: "Jag tror att spelare som inte får speltid i sina klubblag, kämpar ännu hårdare vid sidan om och på så sätt kanske är bättre än de andra spelarna" till att idag ständigt gräma sig över bristen på speltid som våra spelare fått i utlandet. Han har gjort det till en återkommande ursäkt när han dessförinnan i flera fall tagit ut massor med spelare som inte fått mycket speltid i sina klubbar och dessutom tillhört svaga ligor med motiveringen att de "tränar hårdare på träningarna". Nu är det helt plötsligt ett problem när resultaten inte går hans väg.
Lägg till märkliga spelaruttagningar som redan nämnts. Vissa har inte i landslaget att göra och så är det bara. Men Janne envisas fortfarande att ta ut vissa spelare. Hans ständiga gnäll och ursäkter efter varje match, gnället på domarna osv. Hans märkliga taktiker och hans panikattacker han får när han slänger in 3 anfallare mot 3 backar för att jaga mål. Hans motivering till uttagningen av Wålemark förra uttagningen synliggjorde också Jannes märkliga resonemang "Spelar man i en Feyenoord-tröja, då är man bra"- Janne. Nu har jag absolut inget emot Wålemark och tycker han är en spännande och bra spelare som jag gärna ser mer av i landslaget men Janne har tidigare totalt dissat Jesper som gjort det extremt mycket bättre än Wålemark har hittills och har inte fått komma med men Wålemark får komma med för att han bär en Feyenoord-tröja. Nu är ju Jesper med men detta efter en tids påtryckningar. Och detta är ännu ett fel med Janne, han reagerar och agerar först när påtryckningarna kommer. Detta är svagt. Samtidigt som han ofta inte förmår sig att uppvakta och upptäcka spelare som gör det bra innan alla andra gör det. Detta är oproffsigt och visar bara på okunnighet.
För att beskriva honom idag: Skakig, inkonsekvent, taktlös, obegriplig. Den Janne vi ser idag är inte samme Janne som först kom och plockade upp spillrorna efter Hamrén.
Jag är mycket skeptisk till hans vara i landslaget kommande år men är beredd att ge honom chansen under EM-kvalet. Man förväntar sig ändå inte annat när ärke kuksugaren Sjöstrand sitter bakom kulisserna och drar i trådarna.