2022-03-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Sveriges "gladfotbolls" period fick sig en törn i NL. Vi var spelmässigt bättre mot både Frankrike och Portugal, men står det 3-0 i arslet efter matchen så spelar inte det direkt någon roll. Någon som kommer ihåg att vi faktiskt var bättre än Portugal i Portugal? Nä just det...
Ja vi gjorde det riktigt fint där faktiskt men grundpelarna i det laget är borta. Vi har inte samma mittfält och backlinje längre. Janne måste komma med i matchen och våga spela men även släppa sina gamla favoritspelare som inte levererar.
Citera
2022-03-26, 19:28
Medlem
bagarn29s avatar
Jag förespråkar 5-2-1-2:

Olsen - Krafth, Nilsson, VNL, Helander, Augustinsson - Svanberg, Karlström - Forsberg - Isak, Kulusevski.

Namnen är inte det viktigaste utan att ni fattar hur jag menar.
Citera
2022-03-27, 09:47
Medlem
Citat:
Sveriges "gladfotbolls" period fick sig en törn i NL. Vi var spelmässigt bättre mot både Frankrike och Portugal, men står det 3-0 i arslet efter matchen så spelar inte det direkt någon roll. Någon som kommer ihåg att vi faktiskt var bättre än Portugal i Portugal? Nä just det...
Gladfotboll?? Det var samma taktiska system då som nu. Det enda var att vi hade lite för offensivt mittfält med Kulusevski på kanten men min poäng kvarstår: med två centrala mittfälare blir vi alltid överkörda centralt. Och då påvisades det även att vi måste ha Kulusevski närmare mål, inte som högerytter i ett 442 där han är 60 meter från mål. Det är också bland annat därför Janne började spela honom som anfallare däromkring.

Skillnaden i Portugalmatchen var att portugiserna var fysiskt och tekniskt överlägset oss och i synnerhet taktiskt överlägset. Dom slog av på takten, backade hem, sparade på krafterna precis när dom själva valde och ville ha det så. Just för att locka fram oss ur våra positioner så man kunde kontra sönder oss. Då vaggas man väldigt lätt in i tron om att Sverige har spelövertag, men i själva verket styrde Portugal matchen.

Sen gjorde Sverige bra saker i NL, även med 442.

Det är synd att landslagtaktiska diskussioner ofta tvingas bli nedkokta till två sidor: den ena sidan som säger att Sverige är en liten nation som aldrig kommer bli något överhuvudtaget och lika bra att inse det så då ska vi spela hyperkonservativt 442 med lågt försvarsspel, och som blir livrädd i tron om att alternativen är något naivt hamrénskt spel.
Sen finns det den andra sidan som inte vill ta vara på våra styrkor alls utan kasta ut bebisen med badvattnet.
Det finns mellanvägar
Senast redigerad av mushymushy 2022-03-27 kl. 09:49.
Citera
2022-03-27, 09:56
Medlem
Citat:
Är bara en lek med siffror . Sverige spelar inte 4-4-2 det är bara grunduppställningen du ser på tv grafiken.....

Med boll spelar Sverige asymmetrisk 3-4-3
Ja, fast nej.

Den angivna uppställningen anger alltid hur ett lag försvarar. Och det är även så man betraktar hur ett lag "spelar". På samma sätt som 433 inte anfaller exakt i en 433-formation så gör givetvis inte 442 det heller.

Vi spelar med en fyrbackslinje, alldeles oavsett vilka offensiva instinkter Augustinsson har.

Vi spelar med två centrala mittfältare.

Vi spelar med två renodlade anfallare.

Detta är ett 442.

Hade vi spelat 343 så hade vår utgångsformation sett ut så betydligt oftare. Tittar man på matcherna så ser man att vi försvarar oss med två "vallar" i form av vår raka backlinje och vårt raka mittfält. Det är den stora fördelen med 442, att man täcker ytor ganska jämnt över hela planen utan att det är för stort fokus på ett specifikt område (till skillnad alltså från att ha en till gubbe centrat på mittfältet, därmed offrar man ett område för att täcka upp ännu mer centralt)
Citera
2022-03-27, 18:25
Medlem
bagarn29s avatar
Idag saknades Albin Ekdal och Joakim Nilsson på landslagets träning, enligt Sportbladet.

Duon tränade individuellt.

Det behöver inte innebära att de inte kan spela mot Polen. Nilsson är väl den som är svårast att ersätta?
Citera
2022-03-27, 18:42
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Idag saknades Albin Ekdal och Joakim Nilsson på landslagets träning, enligt Sportbladet.

Det behöver inte innebära att de inte kan spela mot Polen. Nilsson är väl den som är svårast att ersätta?
Absolut inte. Krafth kommer tillbaka på tisdag och då skulle man kunna peta in Danielson och problemet är löst men Ekdal är betydligt svårare att ersätta.
Citera
2022-03-27, 18:43
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Absolut inte. Krafth kommer tillbaka på tisdag och då skulle man kunna peta in Danielson och problemet är löst men Ekdal är betydligt svårare att ersätta.

Sverige har väl ingen spelare som kan ersätta Ekdahl rakt av?
Citera
2022-03-27, 18:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Ja, en medioker mittback med 11 landskamper lämnar så klart en långt större lucka efter sig än en mittfältare med 66 landskamper i bagaget, som dessutom är vice lagkapten och den ende av våra innermittfältare som är verkligt bolltrygg och som betyder oerhört mycket med sin rutin ...

Nilsson kan antingen ersättas av Helander eller så tar Danielson steget in som mittback. Ekdal lämnar ett helt annat tomrum. Men du ser väl inte det för att du så hemskt gärna vill att ex-malmöiten Svanberg ska spela
Citera
2022-03-27, 22:28
Medlem
Hur många minuter tror ni z får i matchen? Själv tror jag 9 minuter exkl stopptid. När det står 1-0 till Polen (men jag har svårt att se att lewa bara skulle göra ett så som Sverige spelade i försvaret senast).

Vid detta läge har Sverige redan Isak, kulan, Q och elanga inne så det kommer bli ett 5-mannaanfall i princip.

Och en annan fråga till Flashbacks eminenta panel; vem tror ni byts in först, Z eller elanga?
Citera
2022-03-28, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Hur många minuter tror ni z får i matchen? Själv tror jag 9 minuter exkl stopptid. När det står 1-0 till Polen (men jag har svårt att se att lewa bara skulle göra ett så som Sverige spelade i försvaret senast).

Vid detta läge har Sverige redan Isak, kulan, Q och elanga inne så det kommer bli ett 5-mannaanfall i princip.

Och en annan fråga till Flashbacks eminenta panel; vem tror ni byts in först, Z eller elanga?
Tror Janne fegar med sina favoriter men hoppas antingen Zlatan eller Elanga från start
Citera
2022-03-28, 08:23
Medlem
Perfabs avatar
Jag tycker att vi ska starta såhär, 442 går inte att ändra på nu. Den uppställningen har Sverige använt i princip i 40 år.

Olsen- Krafth, Lindelöv, Nilsson , Bengtsson - Claesson, Karlström, Ekdal, Forsberg - Isak, Kulusevski

Sedan får man räkna med att byta in Elanga, Svanberg och Quaison.
Citera
2022-03-28, 13:36
Medlem
Om Ekdal inte kan spela ser jag nog faktiskt hellre Karlström än Svanberg på mitten (för ja, Olsson kommer givetvis starta). Han kan Polen och är en bättre balansspelare. Olsson–Svanberg fungerande inte borta mot Grekland, det fungerande inte borta mot Georgien och jag tror inte kommer fungera borta mot Polen. Vill man få in alla tre skulle Svanberg kunna spela till höger istället för en formsvag Claesson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in