• 37 043 online
  • 1 128 504 medlemmar
  • 58 553 695 inlägg
2006-03-31, 01:57
Medlem
Morientess avatar
Helt otroligt att jag inte kunde hitta en sådan här tråd (Borde dessutom vara klistrad)

Iallafall, här har vi antagligen startelvan i premiären mot Trinidad & Tobago i VM:

--------------Isaksson
Östlund--Mellberg--Lucic--Edman
------------Linderoth-----------
Wilhelmsson-----------Ljungberg
------------Svensson-----------
--------Larsson--Ibrahimovic----

Det man kan kommentera kring den här uppställningen är väl att Sverige fort som ögat bör söka sig efter en ny högerback, Östlund håller helt enkelt inte måttet. Mittförsvaret har sett aningen darrigt ut men det finns inte mycket bättre alternativ där och vi får hoppas att Mellberg tar sig samman då han sett ganska skakig ut både i ligan och i landslaget på senare tid. Edman är en helt okej vänsterback. Isaksson i målet är självskriven och en ganska duktig målvakt.

Mittfältet ser okej ut. Ljungberg har kommit igång på senare tid med sina djupledslöpningar och har äntligen förstått hur man petar bollen förbi målvakten för att göra mål. Wilhelmsson är lite lättviktig men kan göra fantastiska saker på egen hand om han har en bra dag. Alexandersson kan ta hans plats annars eftersom Niclas är en stabilare spelare. Dock skulle jag vilja använda honom som högerback då det är en väldigt intelligent spelare som kan positionsspelet och har god teknik.

Innermittfältet med Linderoth och Svensson är inte det starkaste då Linderoth visserligen sliter och kämpar men han är inte särskilt delaktig i det offensiva spelet och han har rätt kantiga fötter. Tvärtom med Anders skulle jag nog säga.
Anfallet är mycket bra, på pappret, men i praktiken har Sveriges anfallare lätt att bli isolerade och förbli anonyma matchen ut. Dock är det två mycket bra anfallsspelare och om de har en bra dag är det mycket svårstoppade.

Min VM-trupp 2006:

Målvakter: Andreas Isaksson, Rennes, John Alvbåge, Viborg, Bengt Andersson, IFK Göteborg.

Backar: Niclas Alexandersson, IFK Göteborg Mikael Nilsson, Panathinaikos, Olof Mellberg, Aston Villa, Teddy Lucic, Häcken, Petter Hansson, Herenveen, Nils-Eric Johansson, Leicester, Erik Edman, Rennes, Fredrik Stenman, Bayer Leverkusen.

Mittfältare: Christian Wilhelmsson, Anderlecht, Alexander Farnerud, Strasbourg, Fredrik Ljungberg, Arsenal, Tobias Linderoth, FC Köpenhamn, Marcus Lantz, Bröndby, Anders Svensson, Elfsborg, Kim Källström, Rennes.

Anfallare: Henrik Larsson, Barcelona, Zlatan Ibrahimovic, Juventus, Marcus Allbäck, FC Köpenhamn, Markus Rosenberg, Ajax, Johan Elmander, Bröndby

Min startelva
Isaksson
Alexandersson - Mellberg - Lucic - Edman
Wilhelmsson - Källström - Svensson - Ljungberg
Larsson - Ibrahimovic

Uttagningarna motiverar jag såhär:
Målvakterna består av givna Isaksson men lite överraskande tar jag med Alvbåge och B. Andersson bakom. Alvbåge ser jag som en framtida landslagsmålvakt och genom att ta ut honom får han värdefull rutin och erfarenheter för framtiden. Bengt Andersson är en mycket stabil och erfaren målvakt och en pelare man kan luta sig mot om Isaksson skulle gå sönder

Backarna: Mest överraskande i backlinjen är väl att Alexandersson följer med som högerback istället för överskattade Östlund och att Nisse Johansson får en mittbacksreservplats. Jag förstår inte varför inte Johansson någonsin får chansen i landslaget. Han är en mycket duktig mittback som spelat flertalet Premier League-matcher för Blackburn och dessutom en del i Bundesliga.
Dorsin har tyvärr stannat i utvecklingen medan Stenman gjort precis tvärtom och därför är det Fredrik som får följa med som reservvänsterback istället för Dorsin

Mittfältarna: Hos Lagerbäck impopuläre Marcus Lantz får följa med istället för vem andra kanske skulle välja istället, Daniel Andersson. Endast 7 mittfältare tar jag med mig och det motiverar jag med att, till exempel Alexandersson och Nilsson kan ta steget upp från backlinjen och spela mittfält och att Elmander och Larsson på topp även kan ta steget ner om det behövs. Överraskande kanske också att Farnerud får följa med på bekostnad av Tobias Hysén.

Anfallarna: Vill ha med samtliga ur trion Allbäck-Elmander-Rosenberg och Jonson är den som får stanna hemma. Inte mycket att säga om förutom att Larsson och Zlatan är givna på topp.

Diskutera!

Jag tror förövrigt att Sverige åker ut i gruppspelet men jag hoppas givetvis motsatsen!
Citera
2006-03-31, 02:08
Medlem
Vill bara skriva att jag har jävligt svårt för Lucic, Östlund och A Svensson.

Blandar och ger på sådant sätt att det kan ge stortorsk eller VM-guld.

Sen är jag lack på att matcherna spelas när jag jobbar.
Citera
2006-03-31, 15:48
Medlem
erikbes avatar
Lucic är ju given. Riktigt go gubbe. Sen är det dags att slussa in mittbackar i laget. Risp och Antonsson borde ligga nära till hands. Även Majstorovic även om han inte är min favorit direkt
Citera
2006-03-31, 16:16
Medlem
arezons avatar
Ja men vårt nya mittbackspar är K. Svensson och A. Granqvist!

Eller ja, kanska Risp/Antonsson - Mellberg men till EM2008 tycker jag helt klart att vi ska ha fått in dess två talanger i laget.
Citera
2006-03-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Lucic är ju given. Riktigt go gubbe. Sen är det dags att slussa in mittbackar i laget. Risp och Antonsson borde ligga nära till hands. Även Majstorovic även om han inte är min favorit direkt

Majjo verkar ju ha gått under jorden sen han flytta från Malmö. (som jag för övrigt spelat med i moderklubben Övergrans IF, den lilla ungdomsligisten)
Citera
2006-03-31, 16:30
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arezon
Ja men vårt nya mittbackspar är K. Svensson och A. Granqvist!

Eller ja, kanska Risp/Antonsson - Mellberg men till EM2008 tycker jag helt klart att vi ska ha fått in dess två talanger i laget.

Svensson/Granqvist får vänta. Risp och Antonsson har fått rutin av spel i europa till skillnad från fjunisarna.
Citera
2006-03-31, 16:35
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Risp och Antonsson har fått rutin av spel i europa till skillnad från fjunisarna.

Därför bör någon av dem eller Majstorovic slussas in i elvan omdelbums och Lucic får bli en tillfällig lösning under VM. Östlund känns sådär lagom het...
Men Christoffer Andersson då? Han har väl bytt till nåt bundesliga-gäng... Går han bra där under våren kanske han kan ta högerbacksplatsen... Eller?
Citera
2006-03-31, 16:59
Medlem
erikbes avatar
C Andersson spelar i Lilleström men går till Hannover efter VM (tror jag)

Bjärred och Jocke Björklund var 20-21 när de fick debutera i hemma-EM. Nu krävs ju att man är över 30 och att man har suttit på bänken i landslaget i 10 år
Citera
2006-03-31, 20:08
Medlem
Moonerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morientes
Helt otroligt att jag inte kunde hitta en sådan här tråd...
....
Jag tror förövrigt att Sverige åker ut i gruppspelet men jag hoppas givetvis motsatsen
Hur motiverar du petningen av Linderoth? Källström & Svensson samtidigt är inget jag vill se, Linderoth är kung där bak!

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Majjo verkar ju ha gått under jorden sen han flytta från Malmö. (som jag för övrigt spelat med i moderklubben Övergrans IF, den lilla ungdomsligisten)
Tja, du har väl inte så stor koll på fotbollen utanför Sverige antar jag..
Citera
2006-03-31, 20:44
Avstängd
Kahnweilers avatar
En trupp av klass hade sett ut på följande vis:

Målvakter: Andreas Isaksson, John Alvbåge, Bengt Andersson alt. Daniel Andersson

Försvarare: Mikael Nilsson (Alexander Östlund i akutfall), Matias Concha, Olof Mellberg, Petter Hansson, Teddy Lucic, Kalle Svensson, Erik Edman, Mikael Dorsin

Mittfältare: Tobias Linderoth, Johan Arneng, Fredrik Ljungberg, Niklas Alexandersson, Christian Wilhelmsson, Tobias Hysén, Kim Källström, Johan Elmander*

Anfallare: Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson, Markus Rosenberg, Mattias Jonson

Dessvärre lär Allbäck, Sidleds-Danne, Chistoffer Andersson, Anders Svensson och Eddie G få följa med. Det är tragiskt. Bara etablerade spelare ska det vara. Gärna ska de ha en merit sedan tidigare från landslaget, t.e.x ett frisparksmål eller en vunnen boll. När ev. framtida landslagsspelare ska visa vad de går för i blågult får de göra det i en C-trupp i Mellanöstern.

Avgå, Lagerbäck.

*Har en liknande roll i Bröndby, släpande forward typ.
Citera
2006-04-01, 12:52
Medlem
Madchilds avatar
Och här har vi den kommande nationalarenan och AIK:s kommande hemmaplan... Ser jäkligt grymt ut!

http://svenskfotboll.se/t2.aspx?p=152141&x=1&a=423814
Citera
2006-04-01, 14:51
Medlem
Morientess avatar
Stelbent landslag

Bara jag som har märkt att Sverige har ett väldigt stelbent landslag jämfört med de flesta andra länderna? Ser väldigt stelt ut när speciellt Christoffer Andersson och Olof Mellberg tar emot en boll för att sedan passa den vidare. Östlund ska vi inte ens tala om men jag tycker även Edman har liknande tendenser.

Mer teknikträning i svensk fotboll tack!
Citera