2026-04-02, 19:03
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Finns en enda spelare som inte förtjänar en startplats i VM - och det är Eric Smith. Brinner man inte för att spela för Sverige, så har man inget på plan att göra. Hur många återbud är vi uppe i nu? Fem? Börjar bli löjligt. Omöjligt en slump. Det är ett mönster. Han saknar, kort och gott, rätt mentalitet.

Gudmunsson får smäll på knät - fortsätter kriga tills det inte längre går. Bergvall får bollarna krossade - forsätter kriga. VNL tar av sig masken och riskerar näsan för matchens skull. Det är sådana spelare som ska ha en startplats i VM. Spelare som krigar och är villiga att offra allt.
Men han har ju haft skäl till varför otur varje gång. Nu är han med klart vi ska utnyttja honom i mittbackslåset.
Citera
2026-04-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Tycker att det gång på gång blir uppenbart att vi blir överkörda på mittfältet och just därför vill jag ha in en extra. Igår byttes Bergvall och Zeneli in mot Elanga och Nygren vilket gav oss en extra mittfältare istället för Elanga som gick djupled och matchbilden förändrades helt. De kunde kontrollera bollen på ett annat sätt och hålla samt återfå bollen på mittfältet. Mycket tack vare Bergvalls monsterinsats.

Med min uppställning finns det fortfarande spelare som går på djupet. Gyöken trycker på i djupet och samlar på sig försvarare medans Kulan fördelar boll. Gudmundsson och Svensson fyller på på kanterna och Bergvall stormar in i boxen. Ungefär som det såg ut i slutet av matchen igår. Finns många alternativ då och blir enklare att rotera och ändra matchplan.

Jag håller inte med dig att vi blev överkörda på mitten. Ayari/Karlström gjorde överlag ett bra jobb, framförallt i första, och mattades av. Vi blev tillbakapressade för att det i mångt och mycket var vår spelide. Det är såklart naturligt att du inte får ett övertag med två mittfältare, så är det ju, men det blev aldrig något större problem till den grad att vi ska bygga om hela spelsystemet.

541 blir extremt baktung, vi blir naturligt nedtryckta långt på vår egen planhalva utan möjlighet till offensiva hot. Gyökeres kommer tampas med 2-3 försvarare själv och mittädltarna måste springa som idioter för att det ska skapas något som liknar anfall, och då riva det ändå upp hål i vårat mittfält.
Citera
2026-04-02, 20:25
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jo, jag har sett det dominerande laget förlora men då har de oftast inte lyckas göra mål på ett kompakt försvar. Nu gjorde man 2 mål och Sverige 3 på 3 chanser.
Citerar DIG "Har nog aldrig under mina 70 år som fotbollsåskådare sett en match där det totalt utspelade laget ändå lyckas vinna."

Sen skriver du

"Jo, jag har sett sett det dominerande laget förlorat"

Att lag förlorar mot motståndare som sätter varenda chans är också nåt som sker varenda vecka så undrar om det här var enda fotbollsmatchen du någonsin sett? Eller så trollar du eller är helt dement (troligen det sista då du säger emot dig själv klart och tydligt)
Citera
2026-04-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Citerar DIG "Har nog aldrig under mina 70 år som fotbollsåskådare sett en match där det totalt utspelade laget ändå lyckas vinna."

Sen skriver du

Att lag förlorar mot motståndare som sätter varenda chans är också nåt som sker varenda vecka så undrar om det här var enda fotbollsmatchen du någonsin sett? Eller så trollar du eller är helt dement (troligen det sista då du säger emot dig själv klart och tydligt)

Läsförståelse är inte din bästa gren va?
Citera
2026-04-02, 20:50
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Läsförståelse är inte din bästa gren va?
Som sagt:

Sen skriver du

Skrivförståelse verkar inte vara din grej.
Citera
2026-04-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Som sagt:

Sen skriver du

Skrivförståelse verkar inte vara din grej.

"Totalt utspelade" resp "dominerande" är inte synomymt, men det räcker så. Du får inget mer svar.
Citera
2026-04-02, 20:55
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
"Totalt utspelade" resp "dominerande" är inte synomymt, men det räcker så. Du får inget mer svar.
Varför byter du ord då? När jag besvarade ditt första inlägg? Och som jag skrev kan totalt utspelade och lag som blir dominerade vinna matcher. Ja. Brukar bli så när man har slut på argument. Skönt att slippa fler idiotiska svar från dig
Citera
2026-04-02, 20:56
Medlem
sonicguides avatar
Vi bör komma bort från 5-2-3 eller vad man ska kalla det.
Samtidigt med det måste vi ha backar som kan spela sig ur en situation och inte halvmissar studsande bollar.

Mot Polen var det många som verkade missförstå sina uppgifter.
Inte en enda gång gick Karlström ut och hjälpte till på högerkanten och vi fick knappt se nån mittback stöta när deras vänsterytter gick inåt.

En grunduppställning med 4-4-2 skulle förmodligen kunna lösa en del av de defensiva problemen

MV: Johansson med Ellborg som tvåa.
(Försöket med Nordfeldt visade dessvärre att han är för långsam)

Fyrbackslinje: VNL och Eric Smith i mitten. Lite orostecken att Smith är skadeförföljd men han har en väldigt bra passningsfot och är stark och stor. Rapporterna säger ju att han dominerat på träningen och ingen är förvånad över det. Starfeldt är en intressant mittback också som går bra i Spanien.
På högerkanten skulle jag ju gärna vilja se en frisk Krafth i annat fall får Svensson ta denna otacksamma plats. Båda har bra fötter. Jag tror att han skulle klara det bättre i ett 4-4-2 med ordentliga spelare runt omkring sig som hjälper till defensivt. På vänsterkanten är Gudmundsson given. Viktigt att man ser på hur han ska komma till med löpningar...

Mittfältare: Kulan på högerkanten. Ayari och Hugo från start i mitten. Nygren får platsen till vänster. Elanga får komma in om vi behöver gå framåt. Ibland blixtrar han till med defensivt arbete. Matchen mot Polen var inte en av de gångerna. Bergvall är en superb inhoppare på mittmittfält om vi behöver ändra spelet.

Forwards: Isak och Göken. Även här kan ju Elanga hoppa in.
Citera
2026-04-02, 21:29
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Det blir en 26-mannatrupp till VM och vi har åtminstone 20 namn som är ganska glasklara.
Jag tror att dessa åker till VM om de slipper skador:

MV: Nordfeldt, Törnqvist, Johansson
MB: Lindelöf, Hien, Starfelt, Lagerbielke, Eriksson
YB: Gudmundsson, Svensson, Holm
CM:Ayari, Karlström, Bergvall, Larsson, Svanberg
ANF: Gyökeres, Isak, Nygren, Elanga

Dessa 20 namn är givna i truppen och de fetade är i princip orubbliga i startelvan, men det ska tillkomma 6 spelare. Som trenden sett ut senaste 5 samlingarna, inkl under Potters tid, har vi tagit ut:
3 målvakter
4(4,4) ytterbackar
4(4,2) mittbackar
7(6,8) centrala mittfältare och
8(7,6) forwards/ytteranfallare

Tycker dock det känns rimligt att istället ta ut 9 försvarare, mtp skador och att det är ett mästerskap och kondensera ner en 26-mannatrupp till: 3 MV, 9 försvarare, 6 centrala mittfältare, 8 anfallare(ev 7 CM och 7 anfallare). Då fattas, enligt min bedömning:
1 ytterback
1 mittfältare
4 anfallare

Dessa blir antagligen:
Stroud
Zeneli,
Lundgren, Bardghji, Nilsson, ?

Bubblare:
Cajuste, Johansson, Smith, Dahl, Nanasi, Forsberg, Salétros, Karlsson, Eliasson, Swedberg, Ishak, Beijmo, Jordan Larsson, Bernhardsson, Lidberg, Ekdal, Ondrejka, Almqvist

Skadeläge: Holm har varit skadad men ska vara klar för att spela inom kort. Johansson ska också vara tillbaka innan säsongsavslutningen. Isak sägs vara klar för spel nästa match. Kulusevski är hoppfull men ytterst tveksamt om han kommer hinna tillbaka. Hiens lårskada verkar ej allvarlig så han är nästan säkert tillbaka. Krafth kommer ej vara klar för spel.

Jag vet inte, känns min uttagning realistisk? Det fattas ett sista namn där men jag vet inte hur Potter tänker riktigt. Skulle gärna se Forsberg där som offensivt alternativ men ffa som rutinerad profil.
Karlström och Hien är definitivt inte några spelare för en startelva.
Nu när det gäller VM kommer de internationella kraven fram.
Cajuste som du nämner borde rimligtvis komma med i truppen. Snabbare mittmittfältare har vi inte. Han tvingade Spanien att springa långa omvägar och den typen av matcher kommer vi att få om vi går långt.
Citera
2026-04-02, 22:29
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Olof Lundhs VM-trupp:

Målvakter: Kristoffer Nordfeldt (AIK), Melker Ellborg (Sunderland), Noel Törnqvist (Como).

Backar: Gabriel Gudmundsson (Leeds), Isak Hien (Atalanta), Carl Starfelt (Celta Vigo), Victor Nilsson Lindelöf (Aston Villa), Gustaf Lagerbielke (Braga), Emil Holm (Juventus), Eric Smith (St. Pauli), Daniel Svensson (Dortmund).

Mittfältare: Taha Ali (Malmö FF), Yasin Ayari (Brighton), Roony Bardghji (Barcelona), Lucas Bergvall (Tottenham), Jesper Karlström (Udinese), Dejan Kulusevski (Tottenham), Hugo Larsson (Eintracht Frankfurt), Gustav Lundgren (Gais), Mattias Svanberg (Wolfsburg), Williot Swedberg (Celta Vigo), Besfort Zeneli (Union Saint-Gilloise).

Forwards: Viktor Gyökeres (Arsenal), Alexander Isak (Liverpool), Anthony Elanga (Newcastle), Benjamin Nygren (Celtic).
Stabil trupp förutom att Bernhardsson bör få en plats och det man anmärker mest på är målvaktspositionen för ärligt talat har Nordfeldt kraftigt förbättrat sin position samt status men är han är inte en bättre målvakt än Widell-Zetterström men framförallt Viktor Johansson som i min bok är självklar som förstamålvakt. Eller är bägges skador såpass allvarliga att VM mer eller mindre är uteslutet? I såfall förstår jag tankebanorna.
Citera
2026-04-03, 09:29
Medlem
Min tippning inför gruppspelet:

Nederländerna
Sverige
Japan
Tunisien

Tror starkt på att Bergvall får sitt genombrott i landslaget under VM
Citera
2026-04-03, 10:33
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Stabil trupp förutom att Bernhardsson bör få en plats och det man anmärker mest på är målvaktspositionen för ärligt talat har Nordfeldt kraftigt förbättrat sin position samt status men är han är inte en bättre målvakt än Widell-Zetterström men framförallt Viktor Johansson som i min bok är självklar som förstamålvakt. Eller är bägges skador såpass allvarliga att VM mer eller mindre är uteslutet? I såfall förstår jag tankebanorna.
Tror han vill ha en lugn och rutinerad målvakt med i truppen, och eftersom Robin Olsen är ett rövhål blir valet ganska enkelt. Viktor Johansson är klar etta i mina ögon också. Antar att det är skada som sätter stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in