Ursprungligen postat av
G-spottornado
Det blir en 26-mannatrupp till VM och vi har åtminstone 20 namn som är ganska glasklara.
Jag tror att dessa åker till VM om de slipper skador:
MV: Nordfeldt, Törnqvist, Johansson
MB: Lindelöf, Hien, Starfelt, Lagerbielke, Eriksson
YB: Gudmundsson, Svensson, Holm
CM:Ayari, Karlström, Bergvall, Larsson, Svanberg
ANF: Gyökeres, Isak, Nygren, Elanga
Dessa 20 namn är givna i truppen och de fetade är i princip orubbliga i startelvan, men det ska tillkomma 6 spelare. Som trenden sett ut senaste 5 samlingarna, inkl under Potters tid, har vi tagit ut:
3 målvakter
4(4,4) ytterbackar
4(4,2) mittbackar
7(6,8) centrala mittfältare och
8(7,6) forwards/ytteranfallare
Tycker dock det känns rimligt att istället ta ut 9 försvarare, mtp skador och att det är ett mästerskap och kondensera ner en 26-mannatrupp till: 3 MV, 9 försvarare, 6 centrala mittfältare, 8 anfallare(ev 7 CM och 7 anfallare). Då fattas, enligt min bedömning:
1 ytterback
1 mittfältare
4 anfallare
Dessa blir antagligen:
Stroud
Zeneli,
Lundgren, Bardghji, Nilsson, ?
Bubblare:
Cajuste, Johansson, Smith, Dahl, Nanasi, Forsberg, Salétros, Karlsson, Eliasson, Swedberg, Ishak, Beijmo, Jordan Larsson, Bernhardsson, Lidberg, Ekdal, Ondrejka, Almqvist
Skadeläge: Holm har varit skadad men ska vara klar för att spela inom kort. Johansson ska också vara tillbaka innan säsongsavslutningen. Isak sägs vara klar för spel nästa match. Kulusevski är hoppfull men ytterst tveksamt om han kommer hinna tillbaka. Hiens lårskada verkar ej allvarlig så han är nästan säkert tillbaka. Krafth kommer ej vara klar för spel.
Jag vet inte, känns min uttagning realistisk? Det fattas ett sista namn där men jag vet inte hur Potter tänker riktigt. Skulle gärna se Forsberg där som offensivt alternativ men ffa som rutinerad profil.