Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
Problemet med ditt resonemang är dock att koldioxid absorberar bara ett ytterst tunn del av spektrat och det frekvensbandet är i princip mättat. Har knappt någon betydelse om vi dubblar koldioxidhalten till 1000 ppm.
Småbarn lär sig konceptet mättnad redan på mellanstadiet.
Spelar ingen roll hur mycket salt du häller i ditt vattenglas. Bara en begränsad mängd kan lösa sig i befintlig vattenmängd.
Nyss var ju diskussionen att koncentrationen ökat enligt detta
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Nja inte riktigt så mycket va? Från ca 0,03% till 0,04% co2 i atmosfären har jag för mig att det är.
Från en annan förnekare. Hur ska ni ha det? Är koncentrationen så låg att det inte påverkar? Eller är den mättad?
Låt mig förklara.
En förändring från låga koncentrationer får en större effekt än en förändring från högre till ännu lite högre. Man säger att effekten följer koncentrationen som en logaritmisk funktion.
Och mättat blir det aldrig eftersom banden dels breddas med temperatur och tryck och dels tunnas atmosfären ut med höjden. Även om den är mättad lägre ned finns det en höjd där den (strålningen) kan ta sig ut. Blir det tätare på högre höjd innebär det en tjockare/högre troposfär vilket ökar temperaturen hela vägen ned till ytan. Det ges av troposfärens definition som innefattar en temperaturgradient mellan tropospausen och ytan. Blir tropospausen högre belägen fås en högre temperatur vid ytan.
Sitt med i båten. Den samlade vetenskapen har inte missat något som du läst på någon tvivelaktig förnekarsida. Detta är mycket enkla och grundläggande missförstånd som du kommer med.