Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Spade
Jag kan tycka att reaktionerna från media och JC är näst intill bisarra, och Fallenkvist inlägg är inte på något vis olämpligt (då inlägget skildrar en fiktiv persons moral och person snarare än det judiska folket eller förintelsen). Det påminner lite om när den tidigare så omtyckte Rektor Hamid hade skrivit på sitt flashbackkonto att hans erfarenhet av ett visst östeuropeiskt folk (kan inte erinra mig exakt vilken grupp det rörde sig om) var att de alla var skitstövlar (eller något liknande), samt ett uttalande om en kvinnlig sångerskas byst. Det blir än mer pinsamt när en yngre judisk kvinna från JC menar att Fallenkvist uttalande bör förstås som relativisering av förintelsen. Är inte detta moralpoliser så vet jag inte vad som är.
Annie Frank var en riktig person som orättfärdigt och tragiskt dog i tyfus (se; Wiki) i ett koncentrationslägret Bergen-Belsen. Hon var 12-15 år när hon skrev sin dagbok. Däremot skall en del ha redigerats bort när den gick till publicering 1947. Det som redigerades bort var elaka kommentarer, oförståeliga meningar, ofullständiga tankar, en del snuskiga skämt samt en del sexuella fantasier och tankar kring sex - det ansågs olämpligt. Det kom ut en ny version 1995 som skall ha inkluderat en del av detta - som jag dock inte har läst. Annie Franks Dagbok är en läsvärd historisk bok - naturligtvis från ett mikroperspektiv.
Den säger oss något om den lilla judiska människan. Utan tvekan utsattes judar för oförrätter under andra världskriget - för att inte tala om ett systematiskt folkmord i framförallt östra Europa. Jag tycker kommentaren av den där SD-journalisten var ignorant. Nu tittar jag inte på SD-TV men partiet präglas av någon form av oförstående och osympatisk nationalism.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg satt säkert Fallenkvist i soffan läste Twitter och störde sig på Judiska Ungdomsförbundet. Det var uppenbarligen ett socialt misstag från Fallenkvists sida. Reaktionerna från Judiska Centralrådet, Judiska Ungdomsförbundet, den rödgröna oppositionen och media är dock överdrivna för effekt som antagligen härstammar mer från intressen snarare än en genuin oro. Med handen på hjärtat - det var ett dumt uttalande från Fallenkvist men reaktionerna är som sagt är överdrivna. Människor säger dum saker - det finns betydligt mer pressande frågor än vad någon, för de flesta okänd programledare, skriver på Instagram. Hur som helst har den (negativa) kampanjen mot Sverigedemokraterna börjat från institutionerna. Eftersom L,M och KD samarbetar med SD kommer bli de pestsmittade av kampanjen. Här är ett exempel;
https://www.expressen.se/kronikorer/...ar-inte-svara/
Nu lirkar sig säkert Liberalerna (L) kvar i riksdagen även 2026 men kanske så slipper vi dem för att de är så pestsmittade av Sverigedemokraterna. Tyvärr hoppas jag säkert på för mycket. Hur som helst. Jag hittade något lustigt på Twitter efter att anti-imperialisterna kring Max Blumenthal gjort sig lustiga över detta. En liberal skribent på australienska ABC:s vid namn Stan Grant har börjat smeta "White nationalism" på Kina
Citat:
...Except that the Chinese Communist Party itself mirrors whiteness. (...) He is a Han nationalist — his idea of Chinese power is ethnic Han superiority — persecuting non-Han, non-white people in his own country. If whiteness is power, Xi Jinping is its champion.
The continuation of white power, in darker skin.
https://www.abc.net.au/news/2022-10-...hina/101536024
Resonemanget ser ut på följande sätt: Vita människor är onda och eftersom Kina är onda så måste de vara ideologiskt vita. Det finns en logik om internalisering i detta som härstammar från Michel Foucault och franska post-strukturalister. Jag uppfattar det dock på ett annat sätt. Skälet bottnar i att liberalerna som har startat ett kallt krig mot Kina och de kan inte kalla kineser för fascister eftersom Kina är ett officiellt kommunistland. Inte heller kan liberalerna kalla dem för rasistiska namn eller säga att västvärldens liberaler har andra intressen än de kinesiska. Det enda som liberalerna har kvar är att kalla kineser för "white nationalists" eftersom det är de ondaste som finns i den liberala diskursen. Är detta en smart strategi? Nej, men talade för vår tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kamelen.Harris
Anne Frank är inte fiktiv,hon var en verklig person som har gett förintelsen ett ansikte. Hon var inte sedeslös heller, hon var en normal tonåring. Jag tror Rebecka ville kommentera det, men gjorde det på ett idiotiskt sätt eftersom Anne Frank är en stark symbol för hur judar jagades för 100 år sedan. De flesta har vett att släppa rasperspektivet idag.
Hur man kan försvara Hamid är för mig en gåta.
Annie Frank var en högst normal tonåring naturligtvis och ett offer för tysk ultra-nationalism. Det var dock inte 100 år sedan judar jagades genom Europa. Det var 77 år sedan och Annie Frank hade varit 93 år idag om hon överlevt koncentrationslägret. Det var som sagt ett dumt uttalande av Fallenkvist. Jag tror som sagt att man bör fokusera på större saker än vad en SD-journalist skriver men å andra sidan så verkar den svenska politiska diskussionen handla om att vulgärt positionera sig i mikroperspektivet - istället för att diskutera politik på ett sakligt sätt. Jag kan tänka mig att det finns mer pressande frågor. Men vad vet jag.