Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-16, 12:54
Medlem
Lisbeth Palme pekade ut polisen Fetz som mördaren - varför har man inte fått höra detta tidigare?

Klart fall av falsk tillvitelse - eller?
Citera
2022-09-16, 13:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberumVeto
Vad tror ni om dokumentet Matte lägger upp? Är mordet uppklarat nu eller en förfalskning?
https://www.youtube.com/watch?v=_ZbvBYo2WYs

Matte refererar till Otto. Såg precis dessa lägger upp länk

”Världen visste före Sverige och några minuter efter mordet”
https://www.youtube.com/watch?v=znoOWu5YmtA

Samtalet till Sverige från USA
https://www.youtube.com/watch?v=xUcbOU15CKw

Härligt! Ännu en "fantastisk upptäckt" av Matte, som det där med lysrörets avspegling i klockan.

Vad har det här dokumentet, Yggdrasil-mötet, med MOP att göra egentligen? Vad är kopplingen?

Samtalen från Italien och USA ... Vars tidpunkter är något oklara?

Det kan inte vara så att underrättelsetjänsterna hade avlyssning? Eller hade personal på plats?

Visserligen snabbt marscherat men ... Vid vilken tidpunkt rapporterade GS in identiteten?
Citera
2022-09-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Härligt! Ännu en "fantastisk upptäckt" av Matte, som det där med lysrörets avspegling i klockan.

Vad har det här dokumentet, Yggdrasil-mötet, med MOP att göra egentligen? Vad är kopplingen?

Samtalen från Italien och USA ... Vars tidpunkter är något oklara?

Det kan inte vara så att underrättelsetjänsterna hade avlyssning? Eller hade personal på plats?

Visserligen snabbt marscherat men ... Vid vilken tidpunkt rapporterade GS in identiteten?

Det är lite så att Matte sitter i en formel 1 bil och vi andra i en opel combi när det gäller utrustning. Men enbart manipulerade band är stort om det skulle stämma.

Det vore onekligen intressant med info på vad man kan plocka fram med den tekniken, där svaret kan visas i efterhand.

Det här dokumentet verkar onekligen för bra för att vara sant. Då skulle allt vara klart. Frågan är hur någon kan skriva 12 sidor med denna typ av text. Är det gjort med gammal skrivmaskin etc.
Citera
2022-09-16, 14:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberumVeto
Det är lite så att Matte sitter i en formel 1 bil och vi andra i en opel combi när det gäller utrustning. Men enbart manipulerade band är stort om det skulle stämma.

Det vore onekligen intressant med info på vad man kan plocka fram med den tekniken, där svaret kan visas i efterhand.

Det här dokumentet verkar onekligen för bra för att vara sant. Då skulle allt vara klart. Frågan är hur någon kan skriva 12 sidor med denna typ av text. Är det gjort med gammal skrivmaskin etc.

Haha. En Formel 1-bil kräver dock en förare på samma nivå, annars hamnar man lätt i diket.

Och blir omkörd av en gammal Volvo eller nåt ...

Visst, tekniken är intressant. Värdefullt om man kan höra något mer från platsen, identifiera röster, m.m. Men då måste man också stämma av fynden med de vittnesmål som finns. Fastställa tid och rum. Det var skrämmande och hjärtskärande med LP där i bakgrunden.

(Knappast troligt att SE hade en konversation med henne i det tillståndet.)

Vad är det i Yggdrasil-dokumentet som är så komprometterande?
Senast redigerad av Dalulven 2022-09-16 kl. 15:02.
Citera
2022-09-16, 16:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Är det inte precis tvärtom? Polismannen är en förstahandskälla, medan protokollet är en andrahandskälla. Den första detaljen är självupplevd, och inbegrep två personer, medan den andra är en tolkning av de som förhörde och skrev ner, såvida inte LP:s ord är en transkribering av vad som sades på band, eller ett direkt citat. Har du protokollet så vi kan kolla?

Får alltid en känsla av att du aldrig har ägnat dig åt källkritisk granskning inom ett vetenskapligt ämne.

Är herrn möjligen en lekman på området?

Ibland kan en del också avspegla helheten. Men enligt din tolkning var gärningsmannens käkparti alltså en slags båtstäv med utstående bulor på sidorna?

Nej. Du fick den officiella definitionen av hörsägen i kursiv stil. Din uppfattning om vad hörsägen är trumfar inte definitionen.

Den första situationen är hörsägen då en annan polis sa till honom "hon pekade på dig". Han har inte själv upplevt Lisbets "pekande". Också måste vi komma ihåg att "hon pekade på dig" inte betyder "hon pekade ut dig som mördaren".

Den andra situationen är alltså ett förhörsprotokoll.

Jag får alltid känslan att du inte har någon som helst läsförståelse.

Nej jag har inte nämnt käkpariet, det är bara du som gjort det (en del av kinden sitter på käkpartiet. Käkpariet innehåller inte det jag och Lisbet pratat om - kindknotorna. Det jag har sagt är att Lisbet säger mannen hade bulliga kindknotor, och det är ett faktum att SE inte har bulliga kindknotor.

Visst, det kan stå fel i förhörsprotokoll som bygger på anteckningar. Men det är starkt i förhållande till en polis hört att en annan polis höra/se att Lisbet pekat påden förste polisen.

Att Lisbet med "bulliga kindknotor" menar feta kinder är du ganska ensam om.
Citera
2022-09-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Min avsikt med inlägget var att fastslå

1. Att fotot i Aftonbladet var från fotot på konfrontationsgruppen i T166-00-G

2. Att Lisbeth Palme pekade ut nr. 9.

Nästa frågeställning är vem nr 9 är?

När det gäller konfrontationsförhör och foton så är offentliggjort material ibland med och ibland utan datum, foto, och t o m nr maskerade, konfrontationsledares namn maskerade m m så att fälla omdömen om det avstår jag från.

Jag samlar in fakta och sammanställer dom och då och då kan jag avgöra/dra slutsats/svara på någon fråga.

Har aldrig sett det verkliga namnet på nr.9, mer än att han är smugglaren "Lennart" som Gunnar Wall skrivit en del om. Om jag inte minns fel ska han ha ett stabilt alibi.
Citera
2022-09-16, 17:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Du fick den officiella definitionen av hörsägen i kursiv stil. Din uppfattning om vad hörsägen är trumfar inte definitionen.

Den första situationen är hörsägen då en annan polis sa till honom "hon pekade på dig". Han har inte själv upplevt Lisbets "pekande". Också måste vi komma ihåg att "hon pekade på dig" inte betyder "hon pekade ut dig som mördaren".

Den andra situationen är alltså ett förhörsprotokoll.

Jag får alltid känslan att du inte har någon som helst läsförståelse.

Nej jag har inte nämnt käkpariet, det är bara du som gjort det (en del av kinden sitter på käkpartiet. Käkpariet innehåller inte det jag och Lisbet pratat om - kindknotorna. Det jag har sagt är att Lisbet säger mannen hade bulliga kindknotor, och det är ett faktum att SE inte har bulliga kindknotor.

Visst, det kan stå fel i förhörsprotokoll som bygger på anteckningar. Men det är starkt i förhållande till en polis hört att en annan polis höra/se att Lisbet pekat påden förste polisen.

Att Lisbet med "bulliga kindknotor" menar feta kinder är du ganska ensam om.

Tack för lektionen, professorn!

Ok, du menar den juridiska definitionen på Wikipedia. Wow! Ja, med den blir dessvärre även protokollen en hörsägen, såvida de inte består av transkriberingar från band eller direkta citat. Samma bevisvärde då?

Problemet med utpekandet är att det av någon anledning inte tycks finnas ett protokoll från just denna vittneskonfrontation. Men om ett sådant dyker upp, och det består av citat från LP, övertrumfar det uppgiften om "bulliga kindknotor". Eller är den uppgiften nedtecknad av LP själv?

Bra att du har koll på anatomin. Men på flera bilder har SE runda kinder, från kindbenet och ner till käken. Men det LP avsåg var alltså inte bulliga utan utstående kindknotor? Och det är ett direkt citat?
Citera
2022-09-16, 17:29
Medlem
Citat:
Det finns ett foto med hela konfrontationen, som omfattar 8 personer, i artikeln.

Om man bild-googlar får man upp fotot. Något du känner igen eller har sett förut?

https://www.google.se/search?q=michael+fetz+palme&source=lnms&tbm=isch&s a=X&ved=2ahUKEwiz4dWHk5n6AhU0XfEDHR2pDB8Q_AUoAXoEC AEQAw&biw=1536&bih=871&dpr=1.25#imgrc=njqvguPMtxBk ZM

Nej, det skall sägas att samma foto säkerligen har använts vid andra konfrontationsförhör än Lisbeth Palme.

Det finns ett konfrontationsförhör med Lisbeth Palme utskrivet 1986-04-24 med beteckningen T116-00-J, utan foto, men den omfattar 10 personer och fotot på åtta personer verkar inte vara "beskuret".
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-J

I övrigt finns inget förhör som jag kan hänföra till en konfrontation som avser Viktor Gunnarsson.

Om utsagorna i artikeln stämmer så är den preliminära slutsats jag drar av detta är att det finns ett konfrontationsförhör med Lisbeth Palme som inte är offentliggjort.

För den som vill studera det så är avsnittet med Lisbeth Palmes för T116 dvs, https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:T116

Förhörsdatum matchar inte "bokstavsordningen" och en del uppslag finns i T116-01 till T116-14 som inte är registrerade i wpu
Senast redigerad av Utredaren 2022-09-16 kl. 17:32.
Citera
2022-09-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Har aldrig sett det verkliga namnet på nr.9, mer än att han är smugglaren "Lennart" som Gunnar Wall skrivit en del om. Om jag inte minns fel ska han ha ett stabilt alibi.

Intressant, har du någon länk till eller referens till Gunnar Wall, bok eller så?

Vad var det han skulle ha smugglat?
Citera
2022-09-16, 17:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är konstigt att "bulliga kindknotor" tydligen matchar SE. Mannen utan kindknotor....

Så det är helt uteslutet att LP menade att det var bulligt, d.v.s svullet, VID kindknotorna? Det var utstående knotor hon menade, och kanske ett magert ansikte?

Tänkte eftersom den som intervjuade SE på Skandia, i februari 1987, reagerade på att objektet var svullet i ansiktet. Intervjuaren misstänkte struma-symptom

(Jaja, professorn! Bespara mig utläggningen var körteln sitter.)

Har du möjligen länk till protokollet där orden sägs?
Senast redigerad av Dalulven 2022-09-16 kl. 18:00.
Citera
2022-09-16, 18:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tack för lektionen, professorn!

Ok, du menar den juridiska definitionen på Wikipedia. Wow! Ja, med den blir dessvärre även protokollen en hörsägen, såvida de inte består av transkriberingar från band eller direkta citat. Samma bevisvärde då?

Problemet med utpekandet är att det av någon anledning inte tycks finnas ett protokoll från just denna vittneskonfrontation. Men om ett sådant dyker upp, och det består av citat från LP, övertrumfar det uppgiften om "bulliga kindknotor". Eller är den uppgiften nedtecknad av LP själv?

Bra att du har koll på anatomin. Men på flera bilder har SE runda kinder, från kindbenet och ner till käken. Men det LP avsåg var alltså inte bulliga utan utstående kindknotor? Och det är ett direkt citat?
Det beror väl helt och hållet på vad ett sånt protokoll skulle innehålla. Polismannen säger att en polisman sa "hon pekade på dig". Det är ganska långt från att betyda "hon pekade ut dig som mördare". Visst, skulle vi få ett protokoll där Lisbet citerat säger "nummer 5 är mördaren, så har det i sig ett högre bevisvärde än polisantecknat förhörsprotokoll med" bulliga kindknotor". Men det där är en rent onödig spekulation eftersom det inte är det det är frågan om nu.

Bulliga kindknotor är vad polisen har antecknat vid förhör med LP. Visst, det har säkert sina svagheter i att det inte kanske inte är ett direktcitat. Men likförbannat är det dom orden som står där i förhörsprotokollet. Och du kan inte gärna hävda att ett förhörsprotokoll per automatik har sämre bevisvärde än när en polis efter en konfrontation hört något från en polis som hört från Lisbet. Det senare har ett led mer.... Det senare är per definition hörsägen, juridiskt som i folkmun.

Länka till en bild där SE:s kindknotor är bulliga. Hittills har vi inte sett tillstymmelse till kindknotor på SE.

Det är lika bra du ger upp, Ingen kan sätta likamed-tecken mellan "bulliga kindknotor" och "feta kinder". Det är helt olika saker.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-16 kl. 19:22.
Citera
2022-09-16, 18:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så det är helt uteslutet att LP menade att det var bulligt, d.v.s svullet, VID kindknotorna? Det var utstående knotor hon menade, och kanske ett magert ansikte?

Tänkte eftersom den som intervjuade SE på Skandia, i februari 1987, reagerade på att objektet var svullet i ansiktet. Intervjuaren misstänkte struma-symptom

(Jaja, professorn! Bespara mig utläggningen var körteln sitter.)

Har du möjligen länk till protokollet där orden sägs?
Landa i att det var en konstig koppling du gjorde mellan feta kinder och bulliga kindknotor. Du tänkte fel, lätt hänt.

Ja självklart har jag länk till förhöret, jag citerade det ju. WPU.nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in