Citat:
Ursprungligen postat av
DrMurdoch
Kan inte "Grandmannen" ha varit en ensam galning från något RAF?
Nu tror inte jag på en ensam galning.
Men jag har alla dörrar och fönster öppna.
Kan du sammanfatta signalementet på "Grandmannen"?
Sedan jämföra dem med vittnesuppgifter från mordplatsen.
Har du några bevis för hur "Grandmannen" tog sig från Grand till Tunnelgatan?
Vad menar du med RAF? Rote Armee Fraktion eller något annat?
Jackan och mössan är lättast att följa.
Blå något tunnare halvlång jacka i ett nylonliknande material med raka fickor nedtill och snedställda i brösthöjd. Ungefär så som en tensonjacka ser ut. Stickad malplacerad mössa med uppknutna öronlappar och med en liten skärm. Färg antagligen mörkblå och beige.
Jacka och mössa som ser ut att vara av äldre modell. Han ger intryck av att vara gammalmodigt , osnyggt eller lantligt klädd.
Mannen ger ett något fånigt intryck , antagligen både p.g.a. mössan och ansiktet.
Han går lite framåtlutad med händerna i de snedställda fickorna i brösthöjd.
Han har ett stort rektangulärt ansikte och markerad haka.
Smal eller normal kroppsbyggnad.
Ålder: 35-40år
Längd: 175-180cm
Vittnesuppgifter på mordplatsen :
mössa:
mössa eller barhuvud överväger bland vittnena. Flera vittnen osäkra på om det var en mössa eller om han var barhuvad. AB som gick några meter bakom säker på mössa.
jacka:
LP och LL som var närmare händelsernas centrum beskriver en blå jacka som i längd och typ liknar grandmannens , båda nämner också att det är en äldre typ av jacka . Vittnen på längre avstånd och i bilar på andra sidan Sveavägen som ser det i mörker och motljus beskriver det som en mörk rock.
Några bevis på hur grandmannen tog sig från Grand till Tunnelgatan har jag klart inte men antar att han promenerade dit på avstånd bakom LOP. LOP gick inne på trottoaren och GM gick ute vid trottoarkanten 20-30meter bakom innan han gick ifatt när de närmade sig korsningen med Tunnelgatan.
Eftersom han gick ute vid trottoarkanten på Sveavägens östra sida så antar jag att han gjorde det även på Sveavägens västra sida . Osedd av vittnet PE vid busshållplatsen utanför Grand som vittnade om att ingen person gick bakom eller i omedelbar närhet av LOP. Också osedd av vittnet LN när GM passerade kiosken på baksidan ute vid trottoaren. Det är i alla fall vad jag tror.