Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-31, 17:24
Medlem
Jag såg detta i ett gammalt inlägg av Mvagrippa.

"Christer Granqvist är en jag intresserat mig för länge. Han volontärverksamhet sticker ut . Hans Holmer hade honom och Jan Länninge som absoluta favoriter . Jag skulle också bra gärna vilja veta var den gamle kustjägarn JL höll till under mordkväl/natt. Han är min huvudkandidat som en polisman nära HH som besöker Rolf Dahlgren 1715 fredag 28/2 1986."
Citera
2021-10-31, 17:26
Medlem
Har Jallai slutat att skriva om Palmemordet?
Han gjorde ju en märklig omsvängning för några år sen.
Citera
2021-10-31, 17:35
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
För ca en månad sedan trodde han inte det i en intervju.

Men nu när Netflix snart har premiär på serien om SE dom GM med Robert Gustafsson som huvudperson i rollen som SE har han lämpligt nog ändrat uppfattning.

Han har ändrat sig

Robert Gustafsson, som själv agerat som hobbyspanare genom åren, berättar att intresset för Stig Engström växte under inspelningarna. Men också att hans egen uppfattning om vad som egentligen hände under mordnatten förändrades.

– När nyheten om Stig kom så kändes det väldigt rumphugget, men ju mer jag satte mig in i honom, ju mer föll bitarna på plats. Från att ha varit den minst troliga teorin så är det nu den mest troliga. Jag känner: ”Jo, det här stämmer väldigt bra”. Ska jag värdera dem så är Stig det mest trovärdiga spåret, med polisspåret tvåa och teatermordet trea, säger han till tidningen.
Citera
2021-10-31, 18:23
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har Jallai slutat att skriva om Palmemordet?
Han gjorde ju en märklig omsvängning för några år sen.

Han har gått från en NATO-konspiration på grund av Palmes östvänlighet, till en KGB-konspiration på grund av Palmes västvänlighet. Jallais djupare agendor vågar jag inte uttala mig om personligen, men en teori är ju att förlaget påpekade att Landsförrädaren är den som sålt överlägset bäst, så kan han hitta på något mer inom Palmemordet vore det bra. Blir en mitten-konspiration anstiftad av Ola Ullsten härnäst
Senast redigerad av H24 2021-10-31 kl. 18:26.
Citera
2021-10-31, 18:30
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Kan inte "Grandmannen" ha varit en ensam galning från något RAF?

Nu tror inte jag på en ensam galning.
Men jag har alla dörrar och fönster öppna.

Kan du sammanfatta signalementet på "Grandmannen"?

Sedan jämföra dem med vittnesuppgifter från mordplatsen.

Har du några bevis för hur "Grandmannen" tog sig från Grand till Tunnelgatan?

Vad menar du med RAF? Rote Armee Fraktion eller något annat?

Jackan och mössan är lättast att följa.

Blå något tunnare halvlång jacka i ett nylonliknande material med raka fickor nedtill och snedställda i brösthöjd. Ungefär så som en tensonjacka ser ut. Stickad malplacerad mössa med uppknutna öronlappar och med en liten skärm. Färg antagligen mörkblå och beige.

Jacka och mössa som ser ut att vara av äldre modell. Han ger intryck av att vara gammalmodigt , osnyggt eller lantligt klädd.

Mannen ger ett något fånigt intryck , antagligen både p.g.a. mössan och ansiktet.
Han går lite framåtlutad med händerna i de snedställda fickorna i brösthöjd.

Han har ett stort rektangulärt ansikte och markerad haka.
Smal eller normal kroppsbyggnad.
Ålder: 35-40år
Längd: 175-180cm

Vittnesuppgifter på mordplatsen :

mössa:
mössa eller barhuvud överväger bland vittnena. Flera vittnen osäkra på om det var en mössa eller om han var barhuvad. AB som gick några meter bakom säker på mössa.

jacka:
LP och LL som var närmare händelsernas centrum beskriver en blå jacka som i längd och typ liknar grandmannens , båda nämner också att det är en äldre typ av jacka . Vittnen på längre avstånd och i bilar på andra sidan Sveavägen som ser det i mörker och motljus beskriver det som en mörk rock.

Några bevis på hur grandmannen tog sig från Grand till Tunnelgatan har jag klart inte men antar att han promenerade dit på avstånd bakom LOP. LOP gick inne på trottoaren och GM gick ute vid trottoarkanten 20-30meter bakom innan han gick ifatt när de närmade sig korsningen med Tunnelgatan.

Eftersom han gick ute vid trottoarkanten på Sveavägens östra sida så antar jag att han gjorde det även på Sveavägens västra sida . Osedd av vittnet PE vid busshållplatsen utanför Grand som vittnade om att ingen person gick bakom eller i omedelbar närhet av LOP. Också osedd av vittnet LN när GM passerade kiosken på baksidan ute vid trottoaren. Det är i alla fall vad jag tror.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-31 kl. 18:33.
Citera
2021-10-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vad menar du med RAF? Rote Armee Fraktion eller något annat?

Jackan och mössan är lättast att följa.

Blå något tunnare halvlång jacka i ett nylonliknande material med raka fickor nedtill och snedställda i brösthöjd. Ungefär så som en tensonjacka ser ut. Stickad malplacerad mössa med uppknutna öronlappar och med en liten skärm. Färg antagligen mörkblå och beige.

Jacka och mössa som ser ut att vara av äldre modell. Han ger intryck av att vara gammalmodigt , osnyggt eller lantligt klädd.

Mannen ger ett något fånigt intryck , antagligen både p.g.a. mössan och ansiktet.
Han går lite framåtlutad med händerna i de snedställda fickorna i brösthöjd.

Han har ett stort rektangulärt ansikte och markerad haka.
Smal eller normal kroppsbyggnad.
Ålder: 35-40år
Längd: 175-180cm

Vittnesuppgifter på mordplatsen :

mössa:
mössa eller barhuvud överväger bland vittnena. Flera vittnen osäkra på om det var en mössa eller om han var barhuvad. AB som gick några meter bakom säker på mössa.

jacka:
LP och LL som var närmare händelsernas centrum beskriver en blå jacka som i längd och typ liknar grandmannens , båda nämner också att det är en äldre typ av jacka . Vittnen på längre avstånd och i bilar på andra sidan Sveavägen som ser det i mörker och motljus beskriver det som en mörk rock.

Några bevis på hur grandmannen tog sig från Grand till Tunnelgatan har jag klart inte men antar att han promenerade dit på avstånd bakom LOP. LOP gick inne på trottoaren och GM gick ute vid trottoarkanten 20-30meter bakom innan han gick ifatt när de närmade sig korsningen med Tunnelgatan.

Eftersom han gick ute vid trottoarkanten på Sveavägens östra sida så antar jag att han gjorde det även på Sveavägens västra sida . Osedd av vittnet PE vid busshållplatsen utanför Grand som vittnade om att ingen person gick bakom eller i omedelbar närhet av LOP. Också osedd av vittnet LN när GM passerade kiosken på baksidan ute vid trottoaren. Det är i alla fall vad jag tror.

Rote Armé Fraction såklart.
Marxistisk terrororganisation som fick stöd av Stasi med falska pass, vapen och vapenträning samt att de kunde få skydd i DDR.

Klädseln passar bra in på hur RAFs terrorister var klädda.

Som du nämner finns ingen som sett någon följa efter makarna Palme från Grand till Tunnelgatan. Det var någon kiosk gubbe som påstod det men han erkände ju senare att det inte stämde.
Citera
2021-10-31, 19:08
Medlem
Youtubern SHA70 var polis när Palme sköts och uttalar sig om att Palmemordet är polisärt löst:

https://www.youtube.com/watch?v=s-HngB9MWi0 Söndagssnack med Christer, Calle och Tim Sweden! Det börjar ca 24:47-28:05. Uttalandet om att det är polisiärt löst kommer ca 27:20 i videon. SHA70 har lagt ut ett några videor om mordet.

Har inte sett/hört så många poliser uttala sig om Palmemordet.

Thomas Gjutarenäfve har lagt upp några videor på Youtube om mordet bland annat med kriminalinspektör Kaj Hahne.

Kan man tolka SHA70 så som att polisen under de som ledde utredningen vet vem mördaren var/är?

Men att de som styrde utredningen kunde tysta alla poliser på ”golvet”?

Är rädslan för obehagliga konsekvenser ännu stor bland pensionerade poliser som uttalar om Palmemordet? Om man pekar ut någon/några kan man ju bli stämd för förtal. Men det troligaste är väl att man blir utpekad som en stackars dement åldring

Någon kan ju också bli en hjälte som rullar upp något som andra kommer att haka på.
Citera
2021-10-31, 19:35
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Rote Armé Fraction såklart.
Marxistisk terrororganisation som fick stöd av Stasi med falska pass, vapen och vapenträning samt att de kunde få skydd i DDR.

Klädseln passar bra in på hur RAFs terrorister var klädda.

Som du nämner finns ingen som sett någon följa efter makarna Palme från Grand till Tunnelgatan. Det var någon kiosk gubbe som påstod det men han erkände ju senare att det inte stämde.

ja jag har faktiskt tänkt något liknande. Klädsel skulle säkert kunna passa en tysk terrorist på den tiden. Att GM verkade gå upp i rök utan spår efter mordet skulle också kunna tyda på att han inte var svensk och lämnat landet efter mordet. Hade han varit en vanlig svensk kriminell eller liknande så hade antagligen någon känt igen honom eller tipsat polisen om honom som möjlig GM. Likaså om det varit en konspiration med flera personer inblandade så hade säkert inte alla kunnat hålla tyst om det fanns en chans att kamma in 50 miljoner i belöning.

Det finns ett vittne som såg en springande man på Sturegatan efter mordet. Beskrivningen av den mannen stämmer bra in grandmannens signalement. Han är på väg norrut och börjar springa när en polisbil med tjutande sirener svänger in på Sturegatan. Han springer sen västerut in på Östermalmsgatan och försvinner.

Jag har en känsla av att den här mannen i sina gammalmodiga kläder inte riktigt hörde hemma bland de finare kvarteren där. Det fanns en hel del ambassader i området. En möjlig plats som han kunde vara på väg till är Bragegatan och östtyska ambassaden. Nu var det någon som påstod att svensk säkerhetspolis hade dygnet runt bevakning av ambassaden fast det tvivlar jag på.
Senast redigerad av HAARP 2021-10-31 kl. 20:13.
Citera
2021-10-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
ja jag har faktiskt tänkt något liknande. Klädsel skulle säkert kunna passa en tysk terrorist på den tiden. Att GM verkade gå upp i rök utan spår efter mordet skulle också kunna tyda på att han inte var svensk och lämnat landet efter mordet.

Det finns ett vittne som såg en springande man på Sturegatan efter mordet. Beskrivningen av den mannen stämmer bra in grandmannens signalement. Han är på väg norrut och börjar springa när en polisbil med tjutande sirener svänger in på Sturegatan. han springer sen västerut på in på Östermalmsgatan och försvinner.

Jag har en känsla av att den här mannen i sina gammalmodiga kläder inte riktigt hörde hemma bland de finare kvarteren där. Det fanns en hel del ambassader i området. En möjlig plats som han kunde vara på väg till är Bragegatan och östtyska ambassaden. Nu var det någon som påstod att svensk säkerhetspolis hade dygnet runt bevakning av ambassaden fast det tvivlar jag på.

Sturegatan är upp mot Universitetet.
Studentlägenheter.
Eller gömma sig på SVT.
Går många bussar därifrån.
Bra med parkeringsplatser för en flyktbil.
Citera
2021-10-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nu förstår jag inte vad du menar.
Det finns tvånolika scenarion av Teatermord. Den anonyme som pekar ut att Fauzzi gjorde det oc den du framfört. Båda är lika vettvilliga.
Citera
2021-10-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Vilken tid ska knarkspan ha hört om mordet på vanliga radion?
Enligt förhör hörde en av grupperna det på "Rundradion" ca 1 timme innan de sände nyheten.

Samtidigt visste alltså även någon på Säpo det liksom var Tore F befann sig och kunde meddela honom det direkt (Tore hade inte WT.)

Alla har förnekat användning av wt men ändå hörs kodad trafik ända fram till mordet.

Det är väl ganska troligt att det fanns poliser med Wt aktiva vid tiden för mordet såpass nära att de kunde få direktinformation.

Korthus av förnekande och mörkläggningsr har rasat.

Det lutar nog allt mer åt att antingen span eller någon av dem som deltog i Ryssrotelns operation alternativt de som skuggade dem.

Om SSI deltog skall man minnas att de inte fick spana mot svenskar i Sverige vilket kan vara ett mycket starkt argument att lägga filten över allt som har med den typen av observationer att göra.

Vi skall minnas att den nu så aktive Teutenberg var en viktig person i den SB verksamhet som skulle säkra stadsledningen o händelse av krig.

Det innebär att han var en av kanske 4-5 personer som hade operativ kunskap om den organisationen. Vare sig tillträdande ÖB eller Shuback kände till detta. Frågetecken om SSI chefen visste. Övriga var pensionerade. Den organisationen var förmodligen dold i avgränsade polisiära enheter oc ev militära dito, enligt uppgift de väktare som bevakade skyddsobjekt, Sannolikt organiserade som kuppförsvar och SB grupper. Leon och Barbro bör har varit sådana grupper liksom den sk Flygstyrkan. Lennart verkar ju ha en logisk position på SAS. Samtliga operativa lär ha jägarutbildning.
Citera
2021-10-31, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det gällde en forskare inom säkerhetspolitik med departementskontakter.
Personen var intresserad av USA.

Host host... Barbro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in