Citat:
Här är en video där Åke Rimborn blir paff när han får höra att det han pratar om inte stämmer med anteckningarna.
https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik
De två anteckningarna av Åke stämmer i alla fall perfekt mot berättelsen från LP. Dvs, att EN av männen hon sett någon vecka tidigare kunde vara den man hon såg på mordplatsen.
Vi kan nog vara säkra på att Åke har dribblat bort sig själv här, varför skulle LP säga två GM till honom och han antecknat fel och sen skulle LP aldrig mer nämna två GM. Inte troligt.
https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik
De två anteckningarna av Åke stämmer i alla fall perfekt mot berättelsen från LP. Dvs, att EN av männen hon sett någon vecka tidigare kunde vara den man hon såg på mordplatsen.
Vi kan nog vara säkra på att Åke har dribblat bort sig själv här, varför skulle LP säga två GM till honom och han antecknat fel och sen skulle LP aldrig mer nämna två GM. Inte troligt.
I vittnespsykologin betonas vikten av att dessa hörs så snabbt som möjligt inpå ett brott. Därför tror jag på det Lisbeth Palme berättar en halvtimme efter MOP för Åke Rimborn. Det är hennes spontana intryck från händelsen. Att hon tycker sig koppla två män på mordplatsen som hon tidigare sett i gamla stan är också i linje med vad vittnesforskningen säger. Minnet har lättare att koppla till något man sett förut. Den världsledande minnesforskaren Elisabeth Loftus betonar detta.
Att det bara är en skytt står klart genom vad vi vet genom vittnesmålen från Sveavägen . Det är en enorm brist i PU att den andre misstänkte GMs position inte är fastställd. LP kan tyckas ge vissa hintar när hon pratar om den långe beige med avvisande beteende 30meter norrut på Sveavägen. Men det brydde sig PU med Hans Ölvebro i spetsen. Inledningsvis säger LP också sig vara osäker på om skotten kom från nära håller eller distans. I vilket fall som helst skulle den beige vara ett utmärkt vittne , om han nu inte är inblandad.
Åke Rimborn är en av de poliser som agerar med kompetens på mordnatten. Han tar sig snabbt till Sabb , etablerar kontakt med LP, tar uppgifter från henne, briefar SÄPO och polisledningen samt ser till att LP och familjen får bevakning på Sabb. Dramatiken i hans chaufförs Tomas Torstenssons förhör med juristkommissionen är inte att ta miste på. Där beskrivs hur TT i bästa Wyatt Earp stil står på vakt utanför det Rum LP sitter.
Jag har under årens lopp talat med ett tjog stockholms/rikskrims poliser och samtliga är eniga om att Rimborn är en mycket kompetent i sitt arbete. Att han skulle missförstå LP på en så väsentlig punkt som antal GM tror jag helt enkelt inte på . Inget i hans polisgärning indikerar att han skulle göra en sådan miss .
Dessutom är han inte ensam om att uppfatta att LP talar om två GM. Att Statsråden , Ulf Dahlsten och Kjell Lindström också gör det får vi veta från vad ÖB Lennart Ljung får veta av Roine Karlsson . Likaså talar LP med Gösta Welander som tar bort USTAJA men kvarlämnar två GM i rikslarmet. Allt detta är verifierade uppgifter mot vilken belackarna kommer med påståendet att ÅR, på ett sätt de aldrig kan förklara hur.
När de två GM plockas bort av Hans Holmer vid lunchtid lördag försvinner Rimborn hur PU, finns inte ens med i FUP vid rättegångarna , vilket måste ses som rättsvidrigt. Han som är den polis som talar först och mest med LP mordnatten hörs av PU först 1991, vilket blir enda gången på 30 år.
Min tro är att något kommer fram under lördagsmorgonen som gör att de två GM halveras . Vad det är vet jag inte. Sättet att ta reda på detta är att kartlägga nyckelspelare i MOP-truppens kontakter och rörelseschema under dessa timmar . Lämpligt att börja med Ulf Dahlsten och vilka tre poliser han träffar på morgonen . Samtidigt kan han passa på att berätta om den inställda USA-tripp han enlighet egen utsago skulle på denna lördag .
Senast redigerad av mvagrippa 2022-12-30 kl. 19:08.
Senast redigerad av mvagrippa 2022-12-30 kl. 19:08.