Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-30, 18:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Här är en video där Åke Rimborn blir paff när han får höra att det han pratar om inte stämmer med anteckningarna.

https://www.youtube.com/watch?v=efy1tO6Sqik

De två anteckningarna av Åke stämmer i alla fall perfekt mot berättelsen från LP. Dvs, att EN av männen hon sett någon vecka tidigare kunde vara den man hon såg på mordplatsen.

Vi kan nog vara säkra på att Åke har dribblat bort sig själv här, varför skulle LP säga två GM till honom och han antecknat fel och sen skulle LP aldrig mer nämna två GM. Inte troligt.

I vittnespsykologin betonas vikten av att dessa hörs så snabbt som möjligt inpå ett brott. Därför tror jag på det Lisbeth Palme berättar en halvtimme efter MOP för Åke Rimborn. Det är hennes spontana intryck från händelsen. Att hon tycker sig koppla två män på mordplatsen som hon tidigare sett i gamla stan är också i linje med vad vittnesforskningen säger. Minnet har lättare att koppla till något man sett förut. Den världsledande minnesforskaren Elisabeth Loftus betonar detta.

Att det bara är en skytt står klart genom vad vi vet genom vittnesmålen från Sveavägen . Det är en enorm brist i PU att den andre misstänkte GMs position inte är fastställd. LP kan tyckas ge vissa hintar när hon pratar om den långe beige med avvisande beteende 30meter norrut på Sveavägen. Men det brydde sig PU med Hans Ölvebro i spetsen. Inledningsvis säger LP också sig vara osäker på om skotten kom från nära håller eller distans. I vilket fall som helst skulle den beige vara ett utmärkt vittne , om han nu inte är inblandad.

Åke Rimborn är en av de poliser som agerar med kompetens på mordnatten. Han tar sig snabbt till Sabb , etablerar kontakt med LP, tar uppgifter från henne, briefar SÄPO och polisledningen samt ser till att LP och familjen får bevakning på Sabb. Dramatiken i hans chaufförs Tomas Torstenssons förhör med juristkommissionen är inte att ta miste på. Där beskrivs hur TT i bästa Wyatt Earp stil står på vakt utanför det Rum LP sitter.

Jag har under årens lopp talat med ett tjog stockholms/rikskrims poliser och samtliga är eniga om att Rimborn är en mycket kompetent i sitt arbete. Att han skulle missförstå LP på en så väsentlig punkt som antal GM tror jag helt enkelt inte på . Inget i hans polisgärning indikerar att han skulle göra en sådan miss .

Dessutom är han inte ensam om att uppfatta att LP talar om två GM. Att Statsråden , Ulf Dahlsten och Kjell Lindström också gör det får vi veta från vad ÖB Lennart Ljung får veta av Roine Karlsson . Likaså talar LP med Gösta Welander som tar bort USTAJA men kvarlämnar två GM i rikslarmet. Allt detta är verifierade uppgifter mot vilken belackarna kommer med påståendet att ÅR, på ett sätt de aldrig kan förklara hur.

När de två GM plockas bort av Hans Holmer vid lunchtid lördag försvinner Rimborn hur PU, finns inte ens med i FUP vid rättegångarna , vilket måste ses som rättsvidrigt. Han som är den polis som talar först och mest med LP mordnatten hörs av PU först 1991, vilket blir enda gången på 30 år.

Min tro är att något kommer fram under lördagsmorgonen som gör att de två GM halveras . Vad det är vet jag inte. Sättet att ta reda på detta är att kartlägga nyckelspelare i MOP-truppens kontakter och rörelseschema under dessa timmar . Lämpligt att börja med Ulf Dahlsten och vilka tre poliser han träffar på morgonen . Samtidigt kan han passa på att berätta om den inställda USA-tripp han enlighet egen utsago skulle på denna lördag .
Senast redigerad av mvagrippa 2022-12-30 kl. 19:08.
Citera
2022-12-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
1. Jag har inte påstått det, däremot att barackerna väster om Luntmakargatan döljer större delen av Tunnelgatan öster om Luntmakargatan

2. Hur många antagelser måste du göra för att våga dig på att skriva "bör". Det finns ingen positiv identifiering av Lisbeth Palme att det var Lars Jeppsson.

3. Då kanske denna bild hjälper dig att förstå.

2. Behövs inga antagelser. Bara uteslutning om hennes uppfattning att det var 1-3 m efter dådet stämmer.

Vilka alternativ finns till LJ?
Citera
2022-12-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
2. Behövs inga antagelser. Bara uteslutning om hennes uppfattning att det var 1-3 m efter dådet stämmer.

Vilka alternativ finns till LJ?

2. Ditt påstående bygger på antagelsen att Lars Thonander och Gunnar Hierners sammanfattning av samtalet med Lisbeth Palme är korrekt.

Att Lisbeth Palme korrekt skulle kunna avgöra avståndet till 75 meter i djupled förfaller mig föga troligt särskilt i mörker.

Att Lisbeth Palme skulle säga att mannen tryckte sig mot baracken kan avse barackerna väster om Luntmakargatan och då således inte avse Lars Jeppsson.

Det är dessa formuleringar som jag betraktar som opinionsbildning, dvs ett sätt att lägga orden i mun på Lisbeth Palme på ett sätt som utesluter en andra gärningsman.
Senast redigerad av Utredaren 2022-12-30 kl. 18:54.
Citera
2022-12-30, 18:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra. Vi är överens. Eftersom jag (och du) skrivit i den här tråden om alla stora och små saker i åratals så kan det vara intressant att faktiskt studera även det som skaver. Jag är genuint intresserad av det här. För att citera CP "ja, varför säger människor saker?".

Delsborn kan ju inte ha varit helt borta i skallen. Han är nära. Han ser dem prata, han säger grå rock, han ser revolvern och han talar om skott i bröstet. (Det sistnämnda tror jag dock är en missuppfattning eftersom obduktionen visade skott i ryggen).

Men i övrigt?

Och det här med småpratandet och gm och LOP vända mot varandra?

Ja Delsborns uppfattning avviker verkligen och har egentligen inte stöd någonstans.
(Holmgren har också en avvikande uppfattning, där GM står söder om paret Palme. Alla vända norrut.
Se rekonstruktionsbilderna. https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMR3NMY2JMWkRTd0U/view?resourcekey=0-RV6tJxtCfUL_xaoUoyxnVA )

Gällande Delsborn så upplever jag ändå en viss osäkerhet. Inte i förhöret men väl i radiointervjun som sker under mordnatten.
"....om dom nu står och talar med varandra, vet jag inte."

Oavsett osäkerheten så är det ändå rätt klart att Delsborn uppfattar det så och att dom just var vända mot varandra.
Något som inga andra vittnen kan ge stöd för. Främst för att de allra flesta blev uppmärksammade efter första skottet.
Men de som iakttar "de tre"(GM och paret Palme) innan skotten, AB och IM, ger heller inget stöd för samtal eller "vända mot varandra".

Utifrån detta så lutar det åt att Delsborn missuppfattat denna situation, för min del.
Citera
2022-12-30, 19:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag uppfattade inte alls dig som ironisk och håller med i det mesta. Förutom din punkt 1 som jag kommenterade. Enbart den och inte några av de andra konstigheterna du nu tar upp.

Ja, Rimborns uppfattning avviker från vad han skrivit i sitt PM att Lisbeth skulle ha sagt.
(Och vidare då att Lisbeth i alla hennes förhör hela tiden också varit konsistent till antalet GM. 1st)

Det torde väl vara fakta?
Om det sedan är fel, det han skrivit och att Lisbeth verkligen sagt att det var 2 GM på mordplatsen så är det ju inget som framkommer i materialet, eller hur?

Det framkommer i rikslarmet som granskats av både Åke Rimborn och Gösta Welander. Det framkommer av vad Lennart Ljung säger sig fått av Roine Carlsson och gamle ÖB var en synnerligen korrekt person . Rikslarmet och ÖBs dagbok är källor som inte kan viftas bort.
Citera
2022-12-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
2. Ditt påstående bygger på antagelsen att Lars Thonander och Gunnar Hierners sammanfattning av samtalet med Lisbeth Palme är korrekt.

Att Lisbeth Palme korrekt skulle kunna avgöra avståndet till 75 meter i djupled förfaller mig föga troligt särskilt i mörker.

Att Lisbeth Palme skulle säga att mannen tryckte sig mot baracken kan avse barackerna väster om Luntmakargatan och då således inte avse Lars Jeppsson.

Det är dessa formuleringar som jag betraktar som opinionsbildning, dvs ett sätt att lägga orden i mun på Lisbeth Palme på ett sätt som utesluter en andra gärningsman.

Avståndsbedömningen är en uppskattning och inte exakt.

Precis som vilken vägg som personen tryckte sig emot är inte heller exakt.

LP var i ett chocktillstånd och andra saker har hon blandat ihop troligen, vilket konsekvent hon likväl kan ha gjort i oavstående.

Vilka alternativ till LJ finns?
Citera
2022-12-30, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Avståndsbedömningen är en uppskattning och inte exakt.

Precis som vilken vägg som personen tryckte sig emot är inte heller exakt.

LP var i ett chocktillstånd och andra saker har hon blandat ihop troligen, vilket konsekvent hon likväl kan ha gjort i oavstående.

Vilka alternativ till LJ finns?

Förhöret med Lisbeth Palme gjordes 1986-04-29.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-D

De argument du framför om att uppgifterna inte är exakta borde ha fått utredarna att klarlägga var personen kunde ha stått istället för att vältra över det på Lisbeth Palme.

Dessutom har tydligen Tommy Lindström enligt förhörsprotokollet kompletterat förhöret utan att det anges klart och tydligt med vad.

Att avfärda Lisbeth Palmes uppgifter utan att klarlägga existensen av en möjlig andra gärningsman är uruselt polisarbete. Frågan är om det var avsiktligt.

Alternativet till Lars Jeppsson kan vara en andra gärningsman.
Citera
2022-12-30, 19:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det framkommer i rikslarmet som granskats av både Åke Rimborn och Gösta Welander. Det framkommer av vad Lennart Ljung säger sig fått av Roine Carlsson och gamle ÖB var en synnerligen korrekt person . Rikslarmet och ÖBs dagbok är källor som inte kan viftas bort.

Ja, jag förstår, men samtidigt så handlar väl detta om primärkällan Lisbeth, i grund och botten?
Du nämner här både andra, tredjehandskällor väl?

Poängen du har är så klart att både Rimborn och Welander ska ha missuppfattat.
Den senare har vi dock inte mycket uppgifter ifrån annat än att Lisbeth "inte kunde ge ett bättre signalement".
Citera
2022-12-30, 20:38
Medlem
OPK123s avatar
Jag instämmer med tidigare talare; två gärningsmän vid mordplatsen.
Citera
2022-12-30, 20:46
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är ju ändå minst andra- eller till och med tredje-handsuppgifter!
( Blir det inte mest name-dropping att hänvisa till dessa personers renommé? )

Låter för mig betydligt enklare att LP blandat in AB i smeten.

AB går ju väldigt nära bakom när mordet sker - så frågan är då var denne ytterligare GM befinner sig och tar vägen i så fall för att AB också ska missa att se denne ?
Citera
2022-12-30, 21:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det är ju ändå minst andra- eller till och med tredje-handsuppgifter!
( Blir det inte mest name-dropping att hänvisa till dessa personers renommé? )

Låter för mig betydligt enklare att LP blandat in AB i smeten.

AB går ju väldigt nära bakom när mordet sker - så frågan är då var denne ytterligare GM befinner sig och tar vägen i så fall för att AB också ska missa att se denne ?

Ja det tycker jag också man kan utläsa ur förhören med henne.... men senare.
Och det avser ändå EN GM som hon sammanblandar med AB, den riktige GM och även någon minut senare med LJ.

Det jag vill peka på här är att det i de tidiga uppgifterna/PM:en inte finns något stöd för att hon sagt 2 GM på mordplatsen.

Förklaringarna kan då vara å ena sidan att Rimborn skrivit luddigt och fel (2 ggr) eller som jag personligen tycker det lutar mest åt. Att han misstolkat det hela.
Lisbeth har hela tiden varit konsistent med uppgiften om EN GM i sina förhör.
Citera
2022-12-30, 22:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja det tycker jag också man kan utläsa ur förhören med henne.... men senare.
Och det avser ändå EN GM som hon sammanblandar med AB, den riktige GM och även någon minut senare med LJ.

Det jag vill peka på här är att det i de tidiga uppgifterna/PM:en inte finns något stöd för att hon sagt 2 GM på mordplatsen.

Förklaringarna kan då vara å ena sidan att Rimborn skrivit luddigt och fel (2 ggr) eller som jag personligen tycker det lutar mest åt. Att han misstolkat det hela.
Lisbeth har hela tiden varit konsistent med uppgiften om EN GM i sina förhör.
Enig. Det blir för många saker som måste "skruvas åt samma håll" - så för mig blir sannolikheten väldigt låg för mer än en GM .

Jag började skriva mitt inlägg , kollade sen på hockey, men skickade inte iväg det , och sen såg jag att du nästan ordagrant skrivit likadant angående andra/tredjehandsinfo:n.
Roligt att vi tänkte samma tankar om detta !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in