Citat:
Ursprungligen postat av
att
Sture Allén som dog i juni har väl inte fått någon ersättare än.
Precis, stol nr 3 är sedan Alléns död vakant.
Man kan generellt säga detta om Akademins läge: den har gått genom stormar förut. Dvs. nog kan denna lilla litteraturklubb verka passé -- men -- då glömmer man att Svenska Akademin har en HISTORIA. Den är en institution med ett arv som går bortom sådant som "Horace, Forum, stockholmsk litteraturintrig".
Därför ser vi med spänning fram mot den nye medlemmen på stol 3 -- gärna en präktig typ med kvalitet att bli en framtida sekreterare med pondus.
Stople vore nog hyfsad. Men Andersson är iaf i mina ögon idealet.
Helt okänd för stockholms litteraturmaffia är han inte heller. Och jag gissar grovt nu -- men jag får för mig att han inte har några fiender. Han är en myrflitens litteraturhantverkare, en trägen vingårdsarbetare, därtill med pondus och social kompetens. "Inre och yttre stil" liksom.
Han slår med hästlängder folk som Östergren, Lotass och vad man nu kan tänka sig i den moderna Akademins historia. Den här ordboks-filister-stilen, den har han i blodet liksom -- en stil som också sitter i Akademins väggar, en stil vars bärare Akademin då och då måste införliva i sin krets för att inte andligen dö.
Allmänt sett är förstås Andersson lagom proggig; han är inte konservativ. Men det är ju ingen idag i de kretsarna. Men som sekreterare vore han ändå bättre än t.ex den arrogante Englund, med sitt trotskistiska arv. Den Englund som ville återuppliva "klassikerskyddet", med i längden katastrofal utgång.
En Andersson som sekretare skulle nog "värna svenska språket" men detta i saklig ordning, inte med några kulturkamps-olater som Akademin inte är vuxen.