2018-04-12, 02:25
Medlem
Alt-Kikes avatar
Gardell är en hysterisk böghora som är i total avsaknad av den värdighet som man bör göra anspråk på för att representera Svenska Akademien.
Citera
2018-04-13, 11:15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
Gardell är en hysterisk böghora som är i total avsaknad av den värdighet som man bör göra anspråk på för att representera Svenska Akademien.
Och på vilket sätt skulle det ha gjort honom sämre än Stridsberg?
Citera
2018-04-13, 12:46
Medlem
Fistkramps avatar
Varför heter det "ständig sekreterare"?

Som rubriken lyder, varför heter det ständig sekreterare när det är uppenbart går att kicka folk eller lämna frivilligt. Horace Engdahl avgick liksom nu Sara Danius.

Ordet ständig sekreterare bör betyda "på livstid" därför tycker jag att ordet är både felaktigt och missvisande.
Citera
2018-04-13, 12:48
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike

Vilken värdighet anser du att mer än hälften av de har idag? Hycklarens värdighet? Den här låg valör.
Citera
2018-04-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Som rubriken lyder, varför heter det ständig sekreterare när det är uppenbart går att kicka folk eller lämna frivilligt. Horace Engdahl avgick liksom nu Sara Danius.

Ordet ständig sekreterare bör betyda "på livstid" därför tycker jag att ordet är både felaktigt och missvisande.

Det heter ständig sekreterare för att personen är anställd eller vald på lång tid. En ordförande till exempel väljs ju vanligt på ett år och kan sedan väljas om eller bytas ut, medan en ständig sekreterare är sekreterare tills dess att hen avgår, blir utesluten eller fyller 70 år.
Citera
2018-04-13, 13:05
Medlem
Förr satt svenska akademiens ständiga sekreterare på sin post livet ut, detta har senare frångåtts men titeln lever kvar. Jag kan hålla med om att titeln är missvisande men anledningen är historisk.

Jämför med livstids fängelse.
Citera
2018-04-13, 13:19
Medlem
Henssons avatar
Det är en titel, inte så mycket mer...
Citera
2018-04-13, 13:30
Medlem
Detta visar bara hur korkad denna akademi är. Hur de använder ord, betydelser och titlar utan någon egentlig betydelse. Den ständiga sekreteraren har blivit utbytt flera gånger utan att någon avlidit eller blivit oförmögen att företräda dem på annat sätt.

Nu har man t.o.m. en tillfällig ständig sekreterare. Det handlar ju bara om en lek med ord och att göra sig märkvärdiga. Eller som någon sa om de som avgått fast att de var valda på livstid att de ansåg sig själv som viktigare än akademin.
Citera
2018-04-13, 13:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp

Man måste ha klart för sig inte bara vad ständig betyder, utan också vad sekreterare betyder i det här fallet. Akademiens sekreterare har vissa specifika uppgifter under Akademiens möten, och den ständige sekreteraren utför dessa som en självklar del av sin syssla, utan att behöva för varje möte ges uppdraget. Den ständige sekreteraren är således per default sekreterare vid varje möte under sin tid som innehavare av uppdraget, det är den beständigheten som avses med titeln ständig sekreterare. Uppdraget har i sig aldrig någonsin under Akademiens existens avsetts behöva, eller böra, vara livsvarigt.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta visar bara hur korkad denna akademi är. Hur de använder ord, betydelser och titlar utan någon egentlig betydelse.
Det vittnar framför allt om hur tvärsäkra somliga flashbackare är på att de själva besitter precis all den kunskap som är nödvändig för att förstå ett givet fenomen.
Senast redigerad av Hamilkar 2018-04-13 kl. 14:01.
Citera
2018-04-13, 16:17
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man måste ha klart för sig inte bara vad ständig betyder, utan också vad sekreterare betyder i det här fallet. Akademiens sekreterare har vissa specifika uppgifter under Akademiens möten, och den ständige sekreteraren utför dessa som en självklar del av sin syssla, utan att behöva för varje möte ges uppdraget. Den ständige sekreteraren är således per default sekreterare vid varje möte under sin tid som innehavare av uppdraget, det är den beständigheten som avses med titeln ständig sekreterare. Uppdraget har i sig aldrig någonsin under Akademiens existens avsetts behöva, eller böra, vara livsvarigt.

Det vittnar framför allt om hur tvärsäkra somliga flashbackare är på att de själva besitter precis all den kunskap som är nödvändig för att förstå ett givet fenomen.

Bra förklaring. Men för att göra det riktigt enkelt:

Genom att ha en "ständig" sekreterare kan man hoppa över punkten "val av sekreterare" när man har möte. Hur länge man åtar sig detta varierar.
Citera
2018-04-13, 20:32
Avslutad
Eftersom det finns ett intresse i litteraturforumet av att dryfta fler saker rörande Akademien än blott kommande ledamöter ändrade jag trådnamnet på denna tråd som tidigare hade namnet "Kommande inval i Svenska Akademien" till att nu ha ett allmännare namn, i vilken vi nu också kan samtala om Akademien i vidare mening, om ledamöter och kommande ledamöter, Akademiens väsen och uppgift, allmänt om Nobelpriset i litteratur, och så vidare. Läs in ett "med mera" efter "Nobelpriset i litteratur", eftersom utrymmet för samtal inte slutar där. Däremot gjorde teckengränsen för trådnamn det.

Den i dag tidigare skapade tråden om vad orden "ständig" och "sekreterare" har för betydelse med avseende på en ledamots uppdrag i Svenska Akademien har sammanfogats till denna tråd, som nu räknas som huvudtråd rörande Svenska Akademien i litteraturforumet.

/Mod.
Senast redigerad av Caesare 2018-04-13 kl. 20:36.
Citera
2018-04-13, 22:26
Avstängd
Korv-Bajss avatar
Mina ögon och öron har börjat blunda när de ser och hör allt tjafs om Svenska Akademien,
som när jag tittade på Aktuellt nyss. Men jag råkade höra att det pratades om att alla
medlemmar bord avgå. Bra ide!

Sedan kom Björn Ranelid in i rutan.
Osökt började jag fundera över vilka människor som man skulle kunna fylla aderton tomma stolertar med.
Vilka folkvalda, självgoda, hybrisstinna, inkompetenta, verklighetsfrånvända, kulturstofiler skulle ni vilja ha på dem?

Själv har jag två förslag:

1. Björn Ranelid
2. Bruno K. Öijer
3. --
4. --
5. --
6. --
7. --
8. --
9. --
10. --
11. --