Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-23, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du har nog missförstått Akademins arbete, deras huvuduppgift är inte att slafsa i sig ärtsoppa på torsdagar, de skall arbeta och då stoppas man inte in 80-åriga gubbar

Svenska Akademin ska arbeta för att upprätthålla det svenska språkets höghet och renhet. Därutöver välja ut de mest betydande författarna i världen. En högintelligent och hyperbeläst man på 78 år slår en 45 årig Expressen kretin eller en efterbliven radikalfeminist alla dagar i veckan.

På 50- och 60-talet dominerades Akademin av äldre lärda män och jobbet de gjorde då är grunden till Nobelprisets och Akademins världsrykte. Ett rykte som nu är i fritt fall.
Citera
2025-01-24, 09:43
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anubizz
Stig Larsson är väl den enda klockrena kandidaten. Svante Nordin vore också ett ok val. Staffan Söderblom..
Ernst Brunner..

Annars är det klent med begåvning. Litteratur-Sverige är numer ett Wasteland. Efterblivna feminiserade kulturmarxistmuppar i alla vädersträck. Grötrimspoeten Malte Persson i Svenska Akademin? MEGA-LOL.

Inget emot Stickan men tycker du han är ett exempel på höghet och renhet? Menar inte personen nu utan litteraturen. Cool på många sätt men inte höghet och renhet.

Citat:
Svenska Akademin ska arbeta för att upprätthålla det svenska språkets höghet och renhet. Därutöver välja ut de mest betydande författarna i världen. En högintelligent och hyperbeläst man på 78 år slår en 45 årig Expressen kretin eller en efterbliven radikalfeminist alla dagar i veckan.

På 50- och 60-talet dominerades Akademin av äldre lärda män och jobbet de gjorde då är grunden till Nobelprisets och Akademins världsrykte. Ett rykte som nu är i fritt fall.

Jorå de får gärna ta in sjuttiotaggare. Ungdom är ingen fördel alls när det gäller litteratur och vitterhet.
Citera
2025-12-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Att skriva en populärhistorisk biografi om en känd svensk kulturpersonlighet tycks numera vara en bra väg in i akademien. Journalisten Carlberg skrev en biografi om Alfred Nobel, väl anpassad att tjusa såväl August-juryn som Akademien, och den senast invalda Anna-Karin Palm gav oss en gedigen Lagerlöf-biografi, men dessa två författares övriga meriter verkar inte särdeles imponerande. Carina Burman kan
med sin hyllade Bellman-biografi m.m. möjligen stå näst på tur för ett inval, men för mig framstår Johan Svedjedal som den mest givna kandidaten bland litteraturvetare. Han borde ha varit en given kandidat att efterträda Kjell Espmark på stol nummer 16.

Svedjedal är för smart. Det är för många politiska krafter som vill appropriera priset. Han är den enda som har en verktygslåda för att begripa sådant så han är nog den sista de vill ha dit. Carlberg är ju den sedvanliga marionetten till både sozzeriet och Bonniers.
Citera
2025-12-21, 22:03
Medlem
Citat:

Exakt Deras jobb nu är att bekräfta demokraternas världsbild.
Citera
2025-12-22, 17:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Den där Stellan Ottosson, kan det vara något? 81 år och torde gå in under högbeläst. Biografier över Darwin, Voltaire och Prins Wilhelm, diplomat i östeuropa, översatt Czeslaw Milosz. Skrivit om Gamla och Nya testamentet och så några barnböcker på det.

https://www.stellanottosson.com/
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-12-22 kl. 17:56.
Citera
2025-12-25, 09:53
Medlem
Mohaves avatar
Ingrid Carlberg tar nu över som ständig sekreterare efter Mats Malm.

https://www.svt.se/kultur/ingrid-carlberg-om-nya-rollen-som-akademiens-standige-sekreterare

Som jag tidigare skrivit i denna tråd tycker jag det är tveksamt om hon överhuvudtaget är meriterad för att sitta i Akademien. Hon är en utmärkt journalist som har skrivit några bra reportageböcker, men hon har varken de skönlitterära eller vetenskapliga meriter som man antingen eller brukar vilja se hos en ledamot.

Men nu när hon sitter där tycker jag att hon är ett bra val till ständig sekreterare. Hon är en god kommunikatör och det verkar vara ordning och reda på henne, vilket väl är ungefär vad som behövs för att bli en bra Ständig.

Eller vad tycker ni?
Citera
2025-12-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ingrid Carlberg tar nu över som ständig sekreterare efter Mats Malm.

https://www.svt.se/kultur/ingrid-carlberg-om-nya-rollen-som-akademiens-standige-sekreterare

Som jag tidigare skrivit i denna tråd tycker jag det är tveksamt om hon överhuvudtaget är meriterad för att sitta i Akademien. Hon är en utmärkt journalist som har skrivit några bra reportageböcker, men hon har varken de skönlitterära eller vetenskapliga meriter som man antingen eller brukar vilja se hos en ledamot.

Men nu när hon sitter där tycker jag att hon är ett bra val till ständig sekreterare. Hon är en god kommunikatör och det verkar vara ordning och reda på henne, vilket väl är ungefär vad som behövs för att bli en bra Ständig.

Eller vad tycker ni?

När nu Mats Malm lämnar posten 2026 är hon säkert det naturliga valet. Jag har annars trott att nästa ständiga sekreterare skulle bli David Håkansson, ledamot sedan 2023, men då tänkt att Malm skulle ha stannat ytterligare några år. Håkansson har någorlunda samma profil som Malm - akademiker med erfarenhet av administrativa ledningsuppdrag - och är ung nog att kunna komma på tal efter Carlberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in