2004-04-29, 18:41
Medlem
Peter Harolds avatar
Tackar!

Tack för svaren!

har Svenska Akademin någon politisk betydelse? Jag vill minnas att det var vissa upprörda åsikter i samband med Rushdies "satansverser" och det dödshot han utsattes för.

Tack för ordet!
Citera
2004-04-29, 18:48
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Harold
Tack för svaren!

har Svenska Akademin någon politisk betydelse? Jag vill minnas att det var vissa upprörda åsikter i samband med Rushdies "satansverser" och det dödshot han utsattes för.

Tack för ordet!
Det bråket gällde att akademin inte gick ut och uttalade sitt stöd för Rushdie och sitt fördömmande av Iran officiellt. Sture Allén motsatte sig alltid all form av politisering av akademin, på gott och ont. I varje fall så ledde det till att flera medlemmar lämnade sina stolar men eftersom man inte kan hoppa av så är de fortfarande ledamöter.
Citera
2004-04-29, 19:01
Medlem
Avhopparna är Lars Gyllensten, Kerstin Ekman och Knut Ahnlund om jag inte minns fel. De deltar inte längre i akademiens arbete och sammankomster.
Citera
2004-05-11, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Leila K har väl varit på tal.

Släng in Lundell & Ranelid också som fröken Hedren nämnde, så har vi Dream Team!
Rob n' Raz kan också få någon vakans.
Kan tänka mig hur Ranelid skulle ta hjälp av Lundell för att forumulera brev till Skugge med frågor om hon kissar i sängen och saknar pojkvän.
Svenska akademin på hög nivå!
Citera
2004-05-11, 21:30
Medlem
Bra jobbat thompa, du drog upp min eminenta akademie-tråd igen. Jag tycker dina förslag verkar vettiga. Ranelids vältränade kropp skulle bära upp en frack fint (sedan är det ju lite extra eggande när man vet att han har damunderkläder på sig).
Citera
2004-05-17, 22:46
Medlem
TBKs avatar
Jag ger 25 ggr pengarna på att Ulf Lundell blir invald. Jag ger vidare 10 ggr på att Fredrik Lindström blir invald. Sture Allén och Fredrik Lindström i en språkvårds debatt, det skulle kunna bli intressant i akademin.
Citera
2004-05-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Rudholm skall enligt sed efterträdas av en jurist. Mitt tips är att det blir nuvarande DO:n Claes Borgström.
Jag ändrar mig på denna punkten, mitt tips är nu Stig Strömholm.
Citera
2004-05-29, 11:58
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Jag ändrar mig på denna punkten, mitt tips är nu Stig Strömholm.

Ja, Stig Strömholm är nog rätt svårslagen som kandidat för juriststolen. Kanske är han lite i äldsta laget (70+)? Synd att Anna Christensen dog i förtid. Hon hade varit ett bra namn också.

Annars tror också jag på P.O. Enquist. En som nog är lite sur för att inte ha blivit invald är Lars Gustafsson, men han sitter ju i Texas sen många år och är väl lite för "bråkig". Lars Norén borde vara aktuell, om han nu skulle vara intresserad.
Citera
2004-05-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
En som nog är lite sur för att inte ha blivit invald är Lars Gustafsson, men han sitter ju i Texas sen många år och är väl lite för "bråkig
Han hade jag inte tänkt på, men han är nog ett ämne för akademien. Åldern talar kanske emot honom, han är väl över 70?
Citera
2005-10-13, 06:41
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Tankeexperiment om möjliga nya medlemmar i Svenska Akademien

I och med den senaste veckans bråk i akademien öppna debatten igen för frågan om ledamöternas plats på livstid. Förutsatt att man ändrar reglerna och låter folk hoppa av, men där platsen ändå är öppen att ha på livstid om man vill, så innebär det att man en gång för alla skulle kunna kicka ut Ekman, Gyllensten och Ahnlund, och därmed också få ett slut på Rushdie-schismen, som legat i vägen för akademiens arbete så länge.

Då är frågan, vilka tre nya ledamöter skulle då väljas in?

Vilka ligger bäst till, alternativt, vilka skulle man vilja se där, med en rimlig chans att också få bli invald?

Ledamöterna brukar tas från både författarkåren och erkända språkvetare, främst från den akademiska världen.
Citera
2005-10-13, 09:27
Medlem
Neguss avatar
När jag läste litteraturvetenskap för en massa år sedan var det en massa docenter och professorer som gick i taket av Jesper Svenbro. De ville se honom i akademien nästa gång det var dags att välja in någon.

Svenbro är poet och antikforskare i Paris, vid Sorbonne har jag för mig.
Citera
2005-10-13, 12:13
Medlem
eantrs avatar
Intressant!

Jag tänkte lägga in bakgrunden på alla de aderton här i strängen som en jämförelse. Ser nu att Svenska Akademiens sida verkar ha gått ner i ett slags smalt format nu där man inte kan klicka på många länkar och rubriker. Förmodligen tillfälligt för att dra ner trycket på servern runt tillkännagivandet av Nobelpriset.

Dom har iaf en rätt häftig bild där alla satt i en halvcirkel kring ett bord och kollade in i kameran. Den brukade jag ha som uppmanande skrivbordsbakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in