2022-09-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
En av personerna bakom podden Kalla fall sa det till p4 Gotland, att hans första känsla var besvikelse, att benet hittades för högt upp, innan det kommit ner till ”70-tals jorden”. Jag förstod inte riktigt vad den gamla tippen var övertäckt med för slags jord/material. Olyckligt om det ändå skulle vara ett fornnordiskt fynd. Men förhoppningsvis är det ändå Sven.

Jag tror de sa i podden att det fanns någon kvinnlig släkting de kunde matcha DNA mot. Tror det diskuterades i något av bonusavsnitten, antingen ”Vi har fått tillstånd att gräva” eller ”Uppdatering och Q&A”.

Ja men vad bra då ska jag gå tillbaka och lyssna, tackar för tipset!
Citera
2022-09-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Dom söker uppmärksamhet ytterligare en gång.
Nu ska dom tigga pengar för att undersöka om det är människoben.

Behövs inga swish-pengar för det. Det är polisen som har hand om den biten. Att det är människoben skall redan vara bekräftat.

Citat:
Per Bäckström på Gotlandspolisen bekräftar för DN att en skelettdel har hittats.

– Vi har tagit hand om benbitar som givetvis kommer att analyseras. Våra tekniker kommer att titta på platsen och skicka vidare dessa på analys, säger han.

https://www.dn.se/sverige/skelettdel...-forsvinnande/
Senast redigerad av WisbyPils 2022-09-13 kl. 13:35.
Citera
2022-09-13, 13:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket intressant fynd.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Detta är verkligen otroligt spännande!
Även om fyndet ligger ytligare än vad man beräknat kan djur släpat kring på delar.
Har glömt, men hur säkerställer de identiteten med fynden? Har man DNA från Sjögren sen tidigare eller finns någon släkting att matcha DNA (eller mDNA) med?

Ja detta är verkligen mycket intressant.

Vi får vad det här fyndet kan leda fram till och om ytterligare ben kommer att hittas.
Citera
2022-09-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Behövs inga swish-pengar för det. Det är polisen som har hand om den biten. Att det är människoben skall redan vara bekräftat.

https://www.dn.se/sverige/skelettdel...-forsvinnande/

Nej, artikeln är låst men så här står det i det lilla jag kan läsa:

"En skelettdel har hittats i sökandet efter Sven Sjögren som försvann på Gotland 1972.

Benbiten har överlämnats till polisen – och sökandet på platsen har tillfälligt avbrutits."

Det står inte att det handlar om ett människoskelett.
Citera
2022-09-13, 13:50
Medlem
Tv4 rapporterar också:

https://tv4play.se/program/nyheterna...ptipp/13788202

I nuläget kan man nog inte säga så mycket mer än att det är en del av ett mänskligt ben som hittats bland massor som antagligen schaktats upp från kanterna på tippen när man täckte över den. Benet kan vara allt mellan 20 år till hundratals år gammalt och måste kol-14 dateras för att få ett entydigt svar. Om det är ”modernt” dvs inget fornfynd går man sen vidare med DNA analys för att se om det är Sven man har hittat.
Citera
2022-09-13, 13:57
Medlem
Citat:
Tv4 rapporterar också:

I nuläget kan man nog inte säga så mycket mer än att det är en del av ett mänskligt ben som hittats bland massor som antagligen schaktats upp från kanterna på tippen när man täckte över den. Benet kan vara allt mellan 20 år till hundratals år gammalt och måste kol-14 dateras för att få ett entydigt svar. Om det är ”modernt” dvs inget fornfynd går man sen vidare med DNA analys för att se om det är Sven man har hittat.

Jag är imponerad över grävgruppens mediekontakter.

Om det skulle visa sig vara en bit från ett människoskelett (det räcker inte med att en osteolog har tittat på ett foto) och skelettdelen är hundratals år gammal, så kan man ju börja fundera på hur den kom dit.
Citera
2022-09-13, 14:21
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Nej, artikeln är låst men så här står det i det lilla jag kan läsa:

"En skelettdel har hittats i sökandet efter Sven Sjögren som försvann på Gotland 1972.

Benbiten har överlämnats till polisen – och sökandet på platsen har tillfälligt avbrutits."

Det står inte att det handlar om ett människoskelett.
Det stod att det troligen var en underarmsdel från människa

https://www.instagram.com/p/CichXyys...d=YmMyMTA2M2Y=
Hunden hyllas på instagram
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-09-13 kl. 14:24.
Citera
2022-09-13, 14:21
Medlem
Hetlas avatar
Nu hoppar jag också in i tråden. Jag har inte hängt med alls i just tråden eller lyssnat klart på poden då jag ändå har vuxit upp på Gotland, tyckte det var alldeles för otäckt att kunna följa hela poden som en film i huvudet. Alla platser och gator känner jag ju till sedan barnsben. Spekulationerna om vad som hände Sven har ju alltid cirkulerat runt julbordet och det känns så sjukt att så många är involverade och verkligen vill hitta honom. Kommer kännas som ett avslut men tar inte ut något i förskott!
Senast redigerad av Hetla 2022-09-13 kl. 14:25.
Citera
2022-09-13, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem/vilka är idag närmast anhöriga till SS?

Citat:
Tv4 rapporterar också:

Så detta är helt klart ett mänskligt ben.

Det bör då finnas ytterligare mänskliga ben i denna gamla tipp men var? Det finns anhöriga i livet till SS men inga syskonbarn. Finns det syskonbarnbarn?
Citera
2022-09-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det stod att det troligen var en underarmsdel från människa

https://www.instagram.com/p/CichXyys...d=YmMyMTA2M2Y=
Hunden hyllas på instagram

Som sagt, om det skulle visa sig vara en del av ett människoskelett som är hundratals år gammalt, så kan man börja undra över hur det kom dit så lägligt.

Ett gäng vill leva gott på sina poddar och ett gäng vill lansera sin skeletthund.

Jag säger inte att det är så, men det här känns misstänkt lägligt. Och jag hörde många hej ropas långt före bäcken.
Citera
2022-09-13, 14:36
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Som sagt, om det skulle visa sig vara en del av ett människoskelett som är hundratals år gammalt, så kan man börja undra över hur det kom dit så lägligt.

Ett gäng vill leva gott på sina poddar och ett gäng vill lansera sin skeletthund.

Jag säger inte att det är så, men det här känns misstänkt lägligt. Och jag hörde många hej ropas långt före bäcken.
Det kan helt klart vara riggat för att få medial uppmärksamhet.. det finns ju gott om ben på kyrkogårdarna och torde inte vara alltför svårt att skaka fram någonting.
Benbiten hittades relativt omgående, ca 1 meter ner...om jag inte minns fel

https://streamable.com/7gd4q2
Från instagram
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-09-13 kl. 14:48. Anledning: Tillägg
Citera
2022-09-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det kan helt klart vara riggat för att få medial uppmärksamhet.. det finns ju gott om ben på kyrkogårdarna och torde inte vara alltför svårt att skaka fram någonting.
Benbiten hittades relativt omgående, ca 1 meter ner...om jag inte minns fel

Skeletthundens förare är arkeolog. Misstänker att det även är hon som är osteologen i det här fallet.

Många starka egenintressen är inblandade. Känns nästan som att Sven Sjögren själv har kommit bort i det här mediala pojkrumsäventyret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in