2022-09-12, 18:18
Medlem
Citat:
På den gamla tippen i Etelhem har en benbit, som vid första bedömning tros vara en del av ett mänskligt underarmsben, hittats.
Fyndet gjordes under sökandet efter Sven Sjögren som försvann spårlöst 1972.
"Vi hoppas att det är Sjögrens ben, det gör vi allihop", säger Conny Lautin från Missing People som hittade benbiten.
Från P4 Gotland som varit på plats under dagen.
Citera
2022-09-12, 19:58
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parmageddon

Väldigt otroligt om det skulle vara så, dock verkar ju benet vara hittat ”för högt upp” och inte så långt ner som ”70-tals jorden”, men är det ett modernt mänskligt ben känns det väl otroligt om resterna är från en annan person. Kan Bulvanen i såna fall använt tippen igen? Nu vet vi ju inte till 100% om Sven ens ligger där, men känns ändå så osannolikt att en annan mördare skulle dumpat ett lik på exakt den soptippen.
Citera
2022-09-12, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Benbit på gamla tippen i Etelhem.

Citat:
Ursprungligen postat av parmageddon

Tack för den här uppgiften.

Citat:

"På den gamla tippen i Etelhem har en benbit, som vid första bedömning tros vara en del av ett mänskligt underarmsben, hittats."

Då får vi invänta och se om den här benbiten kommer från en människa eller inte.
Citera
2022-09-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den här uppgiften.

Citat:

"På den gamla tippen i Etelhem har en benbit, som vid första bedömning tros vara en del av ett mänskligt underarmsben, hittats."

Då får vi invänta och se om den här benbiten kommer från en människa eller inte.

Det är en del av mänskligt skelett. Källa: Instagram.
Citera
2022-09-12, 22:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressant uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Det är en del av mänskligt skelett. Källa: Instagram.

Detta var en mycket intressant uppgift.

Eftersom det är en del av ett mänskligt skelett så hoppas jag att går att fastställa om detta är en del efter SS eller inte.
Citera
2022-09-12, 22:29
Medlem
Goldenties avatar
Lamm eller kalv
Citera
2022-09-12, 22:56
Medlem
Är det mänskligt skelett som har hittats ?

Vem påstår att det inte är SS för det inte är tillräckligt djupt ? Någon annan människa ?

När fortsätter grävningen ? Borde ju hitta mer en 2 bit ben.
Citera
2022-09-12, 23:38
Avstängd
Citat:

Eftersom det är en del av ett mänskligt skelett så hoppas jag att går att fastställa om detta är en del efter SS eller inte.

Det är ingen som vet ännu om det är en del av ett mänskligt skelett eller inte.

Det är ju inte direkt så att en kader av osteologer är på plats.

Visst hoppas även jag på att det ska vara delar av SS eller BA, men det där Instagraminlägget från KF var direkt löjligt.
Citera
2022-09-13, 00:08
Medlem
Citat:

Detta är verkligen otroligt spännande!
Även om fyndet ligger ytligare än vad man beräknat kan djur släpat kring på delar.
Har glömt, men hur säkerställer de identiteten med fynden? Har man DNA från Sjögren sen tidigare eller finns någon släkting att matcha DNA (eller mDNA) med?
Citera
2022-09-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Det är ingen som vet ännu om det är en del av ett mänskligt skelett eller inte.

Det är ju inte direkt så att en kader av osteologer är på plats.

Visst hoppas även jag på att det ska vara delar av SS eller BA, men det där Instagraminlägget från KF var direkt löjligt.
Dom söker uppmärksamhet ytterligare en gång.
Nu ska dom tigga pengar för att undersöka om det är människoben.
Citera
2022-09-13, 10:07
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Är det mänskligt skelett som har hittats ?

Vem påstår att det inte är SS för det inte är tillräckligt djupt ? Någon annan människa ?

När fortsätter grävningen ? Borde ju hitta mer en 2 bit ben.

En av personerna bakom podden Kalla fall sa det till p4 Gotland, att hans första känsla var besvikelse, att benet hittades för högt upp, innan det kommit ner till ”70-tals jorden”. Jag förstod inte riktigt vad den gamla tippen var övertäckt med för slags jord/material. Olyckligt om det ändå skulle vara ett fornnordiskt fynd. Men förhoppningsvis är det ändå Sven.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Detta är verkligen otroligt spännande!
Även om fyndet ligger ytligare än vad man beräknat kan djur släpat kring på delar.
Har glömt, men hur säkerställer de identiteten med fynden? Har man DNA från Sjögren sen tidigare eller finns någon släkting att matcha DNA (eller mDNA) med?

Jag tror de sa i podden att det fanns någon kvinnlig släkting de kunde matcha DNA mot. Tror det diskuterades i något av bonusavsnitten, antingen ”Vi har fått tillstånd att gräva” eller ”Uppdatering och Q&A”.
Citera
2022-09-13, 10:13
Medlem
Ybsivs avatar
Tidigare uppgifter gör gällande att "om det hittas något blir det en polisutredning". Så det borde alltså vara fallet nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in