2022-08-27, 17:12
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
JV ökar i hela världen stadigt, statistiken talar sitt klara språk, det är tydligt att organisationen har Jehovas välsignelse annars skulle predikoverket inte ha denna framgång

Om vi ska gå efter statistik så är det Islam som har Guds välsignelse.

JVs lilla tillväxt är främst från infödda samt ovetande offer i u-länder utan tillgång till internet och bakgrundskontroll.
Citera
2022-08-27, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det stämmer inte. JV använder uttrycken " uppvuxen i sanningen" eller""jag jag fick sanningen som vuxen". Detta betyder uppvuxen inom JV eller blir Jv som vuxen.

Som är en tro, en övertygelse.

Även om du inte tycker om det, så har människor rätt till sin tro.
Citera
2022-08-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Om vi ska gå efter statistik så är det Islam som har Guds välsignelse.

JVs lilla tillväxt är främst från infödda samt ovetande offer i u-länder utan tillgång till internet och bakgrundskontroll.

Det är skillnad också på kvantitet jämfört med kvalitet.

Det finns mycket fler Katoliker och medlemmar i Svenska Kyrkan, men har dom själva valt detta? Knappast, inte för länge sedan så ingick man i Svenska Kyrkan om man var född i Sverige (förresten, det kanske gäller än?).
Citera
2022-08-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Haha, jag är katolik

Blev du katolik när du föddes, eller när du blev döpt några år senare som barn?
Citera
2022-08-27, 18:50
Medlem
Citat:
som har träffat JV och tack vare internet kan man ta reda på saker som era gamla Vakttorn ,Vakna, etc.

Och det tack vare att Jehovas vittnen publicerar allting så att ni kan förvränga det som står i publikationerna.
Citera
2022-08-27, 18:56
Medlem
Citat:
och även om ni inte använt ordet "profetia" så har ni som ingen annan religion lovat en massa konkreta... saker och det har inte gjort vem som helst utan den styrande kretsen som säger sig ha en direkt kanal till Jehova och ingen annan religion har en sådan kanal.

Kan du visa mig ett citat där man påstår att man har en "direkt kanal" till Jehova?
Citera
2022-08-27, 18:58
Medlem
Citat:
På det sättet har den styrande kretsen skymfat Jehovas namn då man vittnat falskt...

Tror du som katolik på Jehova?
Citera
2022-08-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Profetior är aldrig skrivna i klartext på det sättet, profetior är skrivna i liknelser, ibland viss klartext när t.ex. Alexander den store och hans rike beskrivs med en bock med ett stort horn, och senare i klartext säger att det handlar om Grekland.
Kommer du inte ihåg detta när du var ett Jehovas vittne? Hur kan du ha glömt detta?

"Då såg jag en bock komma västerifrån och fara över hela jorden utan att vidröra marken. Den hade ett mäktigt horn i pannan." (Daniel 8:5 Bibel2000)

Men du kanske inte har glömt, utan är i verkligheten en avfälling som vill ljuga och förvränga allt som har med Jehovas vittnen att göra? Mår du bra av det? Var uppriktig nu!!!
Han sade: »Ni har fått veta Guds rikes hemlighet, men för dessa som står utanför är allt bara liknelser, Mark 4:11

Och ni står utanför himmelriket med er "jordiska förhoppning".
Citera
2022-08-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Han sade: »Ni har fått veta Guds rikes hemlighet, men för dessa som står utanför är allt bara liknelser, Mark 4:11

Och ni står utanför himmelriket med er "jordiska förhoppning".

Och du står utanför en kristen församling, helt solo, du har ingen trovärdighet:

"Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar." (Matt 12:30 Bibel2000)

"Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar, och låt oss inte försumma våra sammankomster, som några brukar göra, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig." (Hebr 10:24-25 Bibel2000)

Vilken sammankomst för kristna deltar du i?
Citera
2022-08-27, 19:14
Medlem
Citat:
Jo, precis. Här fick alltså en 16-åring vända sig till socialen för att få slippa JV-livet. Det är ju helsjukt
Min erfarenhet är att JV-föräldrar klär upp sina barn och släpar ut dem i tjänsten. Små barn kanske inte förstår vad de gör, men barn i skolåldern tycker ofta att detta är ett veritabelt helvete. Jag förstår att 16-åringen mått väldigt dåligt. Och idiot-JV-mamman fortsatte tvinga honom. Bra gjort av grabben att ta kontakt med myndigheter. Snart är han en fri man.😄
Barnkonventionen artikel 12

Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad.
Citera
2022-08-27, 19:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo, precis. Här fick alltså en 16-åring vända sig till socialen för att få slippa JV-livet. Det är ju helsjukt
Min erfarenhet är att JV-föräldrar klär upp sina barn och släpar ut dem i tjänsten. Små barn kanske inte förstår vad de gör, men barn i skolåldern tycker ofta att detta är ett veritabelt helvete. Jag förstår att 16-åringen mått väldigt dåligt. Och idiot-JV-mamman fortsatte tvinga honom. Bra gjort av grabben att ta kontakt med myndigheter. Snart är han en fri man.😄

Jo, själv tyckte jag att det var illa nog att åka till kyrkan varje söndag. Till en början var det lite intressant när det var nytt, men det blev ju snart inte längre något nytt. Vad är egentligen meningen med att upprepa en massa gamla texter som de flesta som sitter där redan kan praktiskt taget utantill?

Fast att släpas med i tjänsten är illa om man inte vill eftersom man ju då lär sig att det är bäst att inte säga sanningen och att vara svekfull genom att man måste fejka att man gillar att gå i tjänsten (annars blir det problem) och att le hela tiden när man träffar folk som blir sura över att man knackar på och stör.

Man fostras helt enkelt att hålla en falsk fasad om man inte faktiskt är en hängiven följare.
Citera
2022-08-27, 19:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Och det tack vare att Jehovas vittnen publicerar allting så att ni kan förvränga det som står i publikationerna.

Fast då har du en konstig förståelse av vad "förvränga" är.
Just det att de publicerat allt måste ju göra det svårare att förvränga (alltså ändra) eftersom det ju finns publicerat exakt vad som skrivits. Att citera därifrån skulle ju bara vara att "förvränga" om man citerade fel.
Har du hittat någon här som citerat fel, eller hittar du bara på om att förvränga "det som står i publikationerna"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in