2022-08-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flamingrails
Är Svenska som andra språk mycket enklare än Svenska? (Komvux)

Har googlat lite och hittar inga svar direkt...

Någon som har något hum om saken?

Ja. Det skiljer sig åt i kunskapskraven och förväntningarna är inte lika höga.
Citera
2022-08-20, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willeeso
Berätta lite!

Är det stor skillnad? blir det mindre att göra generellt?
Citera
2022-08-20, 20:27
Medlem
Citat:
Berätta lite!

Den som läser Svenska som andraspråk förväntas ju ha ett annat utgångsläge än den som läser Svenska.

Om någon som egentligen har Svenska som förstaspeåk väljer kursen Svenska som andraspråk blir det antagligen enkelt och tvärtom som någon som har det som andraspråk väljer Svenska blir uppförsbacken väldigt stor.

Det känns ju som det är vad du frågar, om man har förkunskaper nog att läsa Svenska men lyckas mygla till sig att läsa Svenska som andraspråk, kommer man lättare undan då?
Citera
2022-08-21, 01:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willeeso
Citat:
Berätta lite!

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den som läser Svenska som andraspråk förväntas ju ha ett annat utgångsläge än den som läser Svenska.

Om någon som egentligen har Svenska som förstaspeåk väljer kursen Svenska som andraspråk blir det antagligen enkelt och tvärtom som någon som har det som andraspråk väljer Svenska blir uppförsbacken väldigt stor.

Det känns ju som det är vad du frågar, om man har förkunskaper nog att läsa Svenska men lyckas mygla till sig att läsa Svenska som andraspråk, kommer man lättare undan då?
Visst är det säkert det han frågar, Engineer. Svaret är att man kommer undan lättare då, som Willeeso skrev.

Det är bara att jämföra betygskriterierna för svenska och svenska som andraspråk.
Citera
2022-08-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Visst är det säkert det han frågar, Engineer. Svaret är att man kommer undan lättare då, som Willeeso skrev.

Det är bara att jämföra betygskriterierna för svenska och svenska som andraspråk.

Precis. Betygskriterierna är lättare i Svenska som andraspråk. Det är så på såväl grundskola som gymnasium.
Citera
2022-08-28, 21:24
Medlem
springskors avatar
Komvux/prövning efter ett basår?

Hej! Ponera att man gått ett basår, men endast klarat låt säga: motsvarande Matte 3C samt Kemi 1, och då har kvar matte 4 samt fysik 1 och 2.
Kan man då läsa dom ämnena som man har kvar på komvux sedan? Eller göra prövning i dessa ämnen? Eller kommer man att få avslag?

Mvh
Citera
2022-08-29, 14:54
Medlem
Marimus avatar
Om jag minns rätt måste du klara alla kurserna på basåret för att få en behörighet. Du kan exempelvis inte klara de två första matematikkurserna och på det sättet få behörighet i matematik 1 och 2.

Gällande prövningar finns det inget krav på att du måste ha betyg i tidigare kurser. Du kan hoppa på att skriva matematik 4 direkt, exempelvis.
Citera
2022-08-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Om jag minns rätt måste du klara alla kurserna på basåret för att få en behörighet. Du kan exempelvis inte klara de två första matematikkurserna och på det sättet få behörighet i matematik 1 och 2.

Gällande prövningar finns det inget krav på att du måste ha betyg i tidigare kurser. Du kan hoppa på att skriva matematik 4 direkt, exempelvis.

Jo, på KTH var det så.

Okej, tänkte mer att komvuxx kommer tänka "han har redan fått sin chans"
Citera
2022-09-17, 22:24
Medlem
Komvux eller folkhögskola ?

Hej!
Det så att jag inte har gått klart gymnasiet, hoppa av i tredje ring. Är 19 år. Jag ångrar det nu och vill bli behörig till att läsa på universitet. Jag har betyg i följande
Engelska 5 och 6
Historia 1b
Idrott och hälsa 1
Matematik 1b
Naturkunskap 1b
Religionskunskap 1
Svenska 1
Jag vill läsa programmet sport management och där kräver de att man är behörig och har samhällskunskap 1, matematik 2b och engelska 5.
Jag har två alternativ antingen komvux eller folkhögskola. Vad skulle ni rekommendera?
Tacksam för svar
Citera
2022-09-17, 23:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ak7
Hej!
Det så att jag inte har gått klart gymnasiet, hoppa av i tredje ring. Är 19 år. Jag ångrar det nu och vill bli behörig till att läsa på universitet. Jag har betyg i följande
Engelska 5 och 6
Historia 1b
Idrott och hälsa 1
Matematik 1b
Naturkunskap 1b
Religionskunskap 1
Svenska 1
Jag vill läsa programmet sport management och där kräver de att man är behörig och har samhällskunskap 1, matematik 2b och engelska 5.
Jag har två alternativ antingen komvux eller folkhögskola. Vad skulle ni rekommendera?
Tacksam för svar
Folkhögskola är i allmänhet lättare än komvux, och kräver mycket lägre arbetsinsats (d.v.s. du har mer fritid).
Vilket program på vilket lärosäte är det? Vad ligger antagningspoängen på?
Citera
2022-09-17, 23:25
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Älskade komvux när jag läste upp en kurs som fattades! Hade två lektioner per vecka och kunde jobba resten av tiden, fantastiskt!
Citera
2022-09-17, 23:30
Medlem
Du är lite sent ute den här terminen, vet inte om någon folkhögskola accepterar så sena ansökningar. Annars hade det räckt med två terminer. Själv läste jag in natur i Blekinge under två år, bra lärare och bodde på internat med allt vad det innebär.
Komvux går snabbare men alla pallar inte det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in