Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag instämmer där.
Ska man ha SE till Fauzzis "Tensonman", så blir det inte mycket tid att spela på.

D.v.s. från det att makarna Palme korsar Kammakargatan på den västra sidan fram till att de typ anländer Saris skyltfönster så ska SE ha:
Sprungit till baksidan av Skandiahuset
ner i garaget
passerat den larmande dörren
upp en våning
(upp två våningar och hämta handledsväskan/vapnet och sedan ned?)
stämplat ut
växlat något ord med väktare (utan att avslöja någon andfåddhet)
ut på Sveavägen utan en aning om hur långt paret Palme hunnit eller vart dom är.
Fått syn på dom norrut
vikit av norrut, passerat paret och och slagit på sin U-sväng
iakttagen av Fauzzi

Om man sedan talar om att SE släppt tanken på mord vid Grand, så är det heller inte sannolikt att han springer tillbaka till Skandia och än mer osannolikt att ovan skulle gå ihop.
Nej exakt och varför skulle han sprinter rusa in på Skandia igen,??De skulle varit rejält andfådd vid samtalet med väktarna Ett sånt här scenario är helt orealistiskt.OM.SE är Grandmannen talar allt för hanbINTE var GM.
Eller gick från Grand flera minuter före makarna Palme., vilket dock saknar stöd i materialet.
Citera
2022-08-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ja uppåt 3 minuter är det jag kommit fram till då jag tidigare tittat på detta.

Gick igenom all tillgänglig data om bankomat-tiderna, företaget som ansvarade för det gjorde en utredning i slutet av april, två månader efter mordet. Ja, skotten föll när hon tryckte in pinkoden för andra gången, ca 23.18.40. Det bevisar inget om mordtiden som GK skriver eftersom bankomat-tiden troligen var fel, ca 3 min när de kontrollerade (men kontrollen skedde 2 mån efter och de visste inte om det var samma tidsfel 28 feb)

De kontrollerade samtidigt bankomaten på Sveavägen där Björkman var och samma osäkerhet där. Sammanfattningsvis finns 4 detaljer som man kan bestämma tidpunkt ifrån: 1 Engströms stämpelklocka 2 Kvinnan på LAC som tittade på klockan när samtalet kom in 3 Bankomattiderna 4 Och beräkningar från Chevamannens samtal, uppskattning hur lång tid det tog innan han ringde. Det var den uppgiften som Holmér och även GK byggde tidpunkten på. Det förutsätter att Fröken Ur på Lac-banden sa korrekt tid.
Citera
2022-08-19, 10:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej exakt och varför skulle han sprinter rusa in på Skandia igen,??De skulle varit rejält andfådd vid samtalet med väktarna Ett sånt här scenario är helt orealistiskt.OM.SE är Grandmannen talar allt för hanbINTE var GM.
Eller gick från Grand flera minuter före makarna Palme., vilket dock saknar stöd i materialet.

Håller med i din analys. Det är där jag landar också.

Det sistnämnda är såklart ett alternativ, men då är inte SE Mårtens Grandman och möjligen inte Korhonen eller Storhöks Grandman heller. (eller så har vi 2 personer vid Grand som har väldigt lika signalement)
Citera
2022-08-19, 11:07
Medlem
Citat:
Håller med i din analys. Det är där jag landar också.

Det sistnämnda är såklart ett alternativ, men då är inte SE Mårtens Grandman och möjligen inte Korhonen eller Storhöks Grandman heller. (eller så har vi 2 personer vid Grand som har väldigt lika signalement)

Det mesta är nog sagt om Skandiamannen men har en teori om honom som jag inte läst förut. Vet inte om jag orkar fördjupa mig i det här. Sett att det här ämnet varit det mest aktiva av Palmetrådarna.... nästan alltid överst på sajten….så kanske ska man göra det.
Läst och hört förhören med Engström och dom som menar att han talar osanning och/eller förändrar vittnesmål har rätt på en punkt: stämpelklockan. Han säger först 23.20 och det var nästan sant (klockan visade 23.19, vilket betyder att han stämplade ut någon gång 23.19.00 – 23.19.59).
Sen säger han 23.21, och sista gången i rättegången 23.22. Han har alltså ändrat sig, och de sista uppgifterna måste vara felaktiga. Vad tror ni det beror på? (Kanske mest logiskt att tänka sig att han själv räknat på tiderna i efterhand och kommit fram till en tid som han trott vara korrekt, och att han inte haft koll på att tiden är kontrollerad och fastställd).
Förhörarna är genomgående ganska ointresserade av den tidpunkten, när han stämplar ut, för övrigt. Gör ingen sak av det. Gäller väl generellt, framförallt under rättegångarna, att de var ganska intresserade av mycket i vittnesmålen. Man får ingen heltäckande bild.
Citera
2022-08-19, 12:05
Bannlyst
Förstår inte riktigt hur förnekarsidan tänker, har man befunnit sig på en brottsplats med gärningsmannasignalement ljuger och saknar alibi så är det rätt självklart att man är misstänkt, tur att somliga här inne inte är poliser
Citera
2022-08-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
Förstår inte riktigt hur förnekarsidan tänker, har man befunnit sig på en brottsplats med gärningsmannasignalement ljuger och saknar alibi så är det rätt självklart att man är misstänkt, tur att somliga här inne inte är poliser

Gärningsmannens signalemente?
Vilka mordplatsvittnen utgår du ifrån?
Citera
2022-08-19, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gärningsmannens signalemente?
Vilka mordplatsvittnen utgår du ifrån?

Samma som Lars Larsson han har gjort ett seriöst arbete och genomgång om brottsplatsen och kommer då fram till att de generella signalementsuppgifterna stämmer väll in på skandiamannen förutom åldern

Och det kan jag hålla med om, konstigt att ingen beskriver gärningsmannen som i 50 års ålder om SE är gärningsmannen, jag påstår inte att SE är gärningsmannen men håller med åklagaren om att han är skäligen misstänkt och svår att komma runt, argumenten för att inte misstänka honom håller inte måttet
Citera
2022-08-19, 18:33
Medlem
reinvests avatar
Citat:

Förnekarna kommer ALDRIG erkänna att SE är skäligen misstänkt.
Citera
2022-08-19, 18:57
Medlem
Såklart att SE är misstänkt precis som CP. Men jag tror inte att någon av dom ligger bakom mordet.
Citera
2022-08-19, 19:32
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Förnekarna kommer ALDRIG erkänna att SE är skäligen misstänkt.

Finns ingenting i det som framkommit som skulle göra Engström till skäligen misstänkt.

Vad skulle det vara i så fall? Att gm halka till på DBG och att kontorsanställda har lågskor. Nej, det räcker inte till skäligen misstänkt. Att Engström måste haft ett vapen för OP blev ju skjuten? Nej, det räcker inte heller.

Inget mordplatsvittne eller vittnen på flyktvägen har sagt att "den där 52åriga Skandiamannen som figurerat så mycket i media, vi förstår att det inte är han, MEN han är lik den flyende gärningsmannen". Ingen har sagt så. Ändå har vi rätt många som uttalat sig om den flyende mannens signalement, klädsel och löpstil. Jag tror att det borde vara flera än TP och KP/HM som borde ta sig en funderare på varför ingen sagt så.
Senast redigerad av niokilometer 2022-08-19 kl. 20:08.
Citera
2022-08-19, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Finns ingenting i det som framkommit som skulle göra Engström till skäligen misstänkt.

Vad skulle det vara i så fall? Att gm halka till på DBG och att kontorsanställda har lågskor. Nej, det räcker inte till skäligen misstänkt. Att Engström måste haft ett vapen för OP blev ju skjuten? Nej, det räcker inte heller.

Inget mordplatsvittne eller vittnen på flyktvägen har sagt att "den där 52åriga Skandiamannen som figurerat så mycket i media, vi förstår att det inte är han, MEN han är lik den flyende gärningsmannen". Ingen har sagt så. Ändå har vi rätt många som uttalat sig om den flyende mannens signalement, klädsel och löpstil. Jag tror att det borde vara flera än TP och KP/HM som borde ta sig en funderare på varför ingen sagt så.

Tur att du inte är polis, Signalementet passar bra om man som Lars Larsson gör ett medelvärde, dessutom hatade han Palme befann sig på mordplatsen ljuger och saknar alibi, självklart är en sån misstänkt, sluta med konspirationsteorierna och håll dig till fakta istället för fantasi, objektiva fakta säger att SE borde ha anhållit bara några dagar efter mordet
Citera
2022-08-19, 20:26
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Tur att du inte är polis, Signalementet passar bra om man som Lars Larsson gör ett medelvärde, dessutom hatade han Palme befann sig på mordplatsen ljuger och saknar alibi, självklart är en sån misstänkt, sluta med konspirationsteorierna och håll dig till fakta istället för fantasi, objektiva fakta säger att SE borde ha anhållit bara några dagar efter mordet

Det är precis det jag gör. Använder mig av den fakta och substans som finns. Menar du att ex.vis vittnens medelvärdet på gm:s ålder skulle vara 52 år?

LL har tyvärr likt TP totalt misstolkat eller tolkat hörsägen och skvaller från Skandia helt uppåt väggarna. Oseriöst eller dåligt skulle jag kalla deras arbete för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in