Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Håller med i din analys. Det är där jag landar också.
Det sistnämnda är såklart ett alternativ, men då är inte SE Mårtens Grandman och möjligen inte Korhonen eller Storhöks Grandman heller. (eller så har vi 2 personer vid Grand som har väldigt lika signalement)
Det mesta är nog sagt om Skandiamannen men har en teori om honom som jag inte läst förut. Vet inte om jag orkar fördjupa mig i det här. Sett att det här ämnet varit det mest aktiva av Palmetrådarna.... nästan alltid överst på sajten….så kanske ska man göra det.
Läst och hört förhören med Engström och dom som menar att han talar osanning och/eller förändrar vittnesmål har rätt på en punkt: stämpelklockan. Han säger först 23.20 och det var nästan sant (klockan visade 23.19, vilket betyder att han stämplade ut någon gång 23.19.00 – 23.19.59).
Sen säger han 23.21, och sista gången i rättegången 23.22. Han har alltså ändrat sig, och de sista uppgifterna måste vara felaktiga. Vad tror ni det beror på? (Kanske mest logiskt att tänka sig att han själv räknat på tiderna i efterhand och kommit fram till en tid som han trott vara korrekt, och att han inte haft koll på att tiden är kontrollerad och fastställd).
Förhörarna är genomgående ganska ointresserade av den tidpunkten, när han stämplar ut, för övrigt. Gör ingen sak av det. Gäller väl generellt, framförallt under rättegångarna, att de var ganska intresserade av mycket i vittnesmålen. Man får ingen heltäckande bild.