Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Du har full rätt till din tolkning
Och jag menar inte att gå till försvar.
Jag håller helt enkelt inte med om ditt ganska "bryska" uttalande om att vittnesmålen är problematiska åt alla håll och kanter.
Med största sannolikhet (om vi utgår från ett generellt samt initialt signalement) pratar vi om någon som har en 3/4 mörk (möjligtvis mörkblå) rock/jacka. Huvudbonad har enligt mig störst sannolikhet. Troligtvis är skorna av en låg sort (anledning till den slutsatsen har vi redan nämnt). Ålder har vi redan pratat om. Och med största sannolikhet bar mannen en handlovsväska av någon sort.
För mig är inte detta "problematiskt" åt alla håll. Självklart skiljer sig enskilda vittnesmål åt! Och förlänger du tidsspannet skiljer det säg ännu mer! Chevamannen är ju ett bra exempel på hur någon kan "ändra sig" över tid.
Jag personligen köper det generella samt sammanfattade signalement som KP presenterade 10 juni 2020 och ser inte det som problematiskt åt alla håll alls.
Vi har väl inget vittne som kommer med helt avvikande uppgifter?
Det skiljer ju sig främst på detaljer. Vilket är helt väntat.
Ingen nämner väl en tuppkam, rånaluva, tunga vinterkängor eller shorts?
På vilket sätt var det bryskt?
Jag har förklarat vad jag menade. Signalementen är inte entydiga utan spretar. CA och VG-anhängare kan även de göra poänger av signalementen som framkommit. Därav "alla håll".
(Väl medveten om att SE är den enda som visat upp sin påstådda klädsel för den aktuella kvällen)
KP och du med en uppfattning om SE som GM har ju som sagt tagit några av signalementen från vad vittnena har sagt och matchat med det vi antar att SE hade på sig. Självklart spretar dessa in åt alla håll utan pekar åt ett håll. Visar möjligen på att du missuppfattade mig.
Gällande avvikande uppgifter så har vi väl visst avvikelser
Rock vs jacka
Barhuvad vs mössa vs herrhatt
Detta från den direkta mordplatsen där vittnena såg den flyende gärningsmannen, så ser vi att det diffar.
Precis som det brukar vara med signalementsuppgifter från vittnen. Därav mitt ordval "problematiskt" (möjligtvis dåligt ordval)
Zoomar man ut så diffar det än mer.
Tensonjacka (Fauzzi) - Möjligen stöd i "jacka", men svårt att förena med rock
Glasögon(grand) - inget liknande på mordplatsen
Ljusbrun keps med uppfällda öronlappar(MS, Grand) - inget liknande på mordplatsen
O.s.v.
Alla kan trots det ändå ha sett samma man. Men vad hade gärningsmannen verkligen på sig?