Citat:
Detta antagandet baseras på att man faktiskt tror på berättelsen från SE. Det finns tre olika scenarion. Han kan ha sprungit in i gränden som GM, efter poliserna eller inte alls. Jag får uppfattningen av att han är lite mesig av sig. Att han befinner sig någonstans kring platsen bör vara rimligt med tanke på stämpelklockan. Sen om han ens befann sig i närheten av OP och LP är väl inte helt säkert. Ingen verkar ha sett honom. Det vore ju inte helt otroligt att han efter att han hör skotten (skottet..) gömmer sig bakom pelaren, eller något annat ställe, och tittar fram och sedan betraktar det hela på avstånd.
När det senare går upp för honom att det är OP som blivit mördad så grämer han sig själv att han inte varit mer framåt och agerat varpå han ringer både hit och dit för att visa hur pass delaktig han var. Hör han bara ett skott, som han säger, kanske man ska fundera på om han ens gick mot mordplatsen. Hur var det med vittnet Anders? Pratade han någonsin om att han sett SE? Eller hade han redan passerat dörren på Scandia när SE kom ut?
Det som antagligen är det mest intressanta i förhöret är dock att han beskriver vittnet Lars. Om han hade nämnts i någon tidning eller att någon pratat om honom mellan mordet och tidpunkten för förhöret vet jag inte. Men om det inte var en allmän kännedom så måste han passerat LJ och vad jag vet så har LJ inte sett någon som sprungit mer än mördaren? Vore intressant att få höra LJ:s förhör.
Men som sagt, det finns potentiellt en chans att han inte sprungit in i gränden alls. Men då gäller det att han fått vetskapen om LJ på ett eller annat sätt, eller hur?