2022-08-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tillhör förvisso den sk.SEkten,
Men serien är ju fiction om än baserad på en verklig händelse.
Det är inte ens verifierad att vapenhandlarens dotter F var på Grand den aktuella kvällen.

För att SE kunna vara både Grandmannen och GM så måste han ha gått någon minut FÖRE makarna Palme från Grand.
Vilket går helt emot Mårtens vittnesmål.
Detta scenario är hopplöst att få ihop.
Kan tappat modet eller av annan anledning inte utfört det vid Grand.

Berätta gärna hur du räknat
Citera
2022-08-18, 17:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det visade att man inte kunde ta hjälp av bankomatklockorna för att fastställa tiden för mordet, då dessa gick fel.
Man fick istället använda sig av fröken ur på LAC-bandet och med en rekonstruktion av Leif L.'s samtal räkna baklänges, varvid man hamnade på 23:21:20 +/- 10 sekunder.

Bankomatklockan för Tunnelgatan gick således ca 2:30 fel.
Likväl som Bankgirocentralens övervakningsapplikation, som normalt ska larma vid mer än 2 min avvikelse åt något håll.
Denna visade sig ställas manuellt av en tekniker som endast kollade på en analog klocka i datorhallen.

Om bankomatklockan även på Sveavägen gick exakt lika mycket fel, var kan AB vänner ha befunnit sig när skotten avlossades, stämmer det med vittnesmålen?
Citera
2022-08-18, 17:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tillhör förvisso den sk.SEkten,
Men serien är ju fiction om än baserad på en verklig händelse.
Det är inte ens verifierad att vapenhandlarens dotter F var på Grand den aktuella kvällen.

För att SE kunna vara både Grandmannen och GM så måste han ha gått någon minut FÖRE makarna Palme från Grand.
Vilket går helt emot Mårtens vittnesmål.
Detta scenario är hopplöst att få ihop.

Jag instämmer där.
Ska man ha SE till Fauzzis "Tensonman", så blir det inte mycket tid att spela på.

D.v.s. från det att makarna Palme korsar Kammakargatan på den västra sidan fram till att de typ anländer Saris skyltfönster så ska SE ha:
Sprungit till baksidan av Skandiahuset
ner i garaget
passerat den larmande dörren
upp en våning
(upp två våningar och hämta handledsväskan/vapnet och sedan ned?)
stämplat ut
växlat något ord med väktare (utan att avslöja någon andfåddhet)
ut på Sveavägen utan en aning om hur långt paret Palme hunnit eller vart dom är.
Fått syn på dom norrut
vikit av norrut, passerat paret och och slagit på sin U-sväng
iakttagen av Fauzzi

Om man sedan talar om att SE släppt tanken på mord vid Grand, så är det heller inte sannolikt att han springer tillbaka till Skandia och än mer osannolikt att ovan skulle gå ihop.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-08-18 kl. 17:58.
Citera
2022-08-18, 17:48
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om bankomatklockan även på Sveavägen gick exakt lika mycket fel, var kan AB vänner ha befunnit sig när skotten avlossades, stämmer det med vittnesmålen?

Ska se om jag hittar mina anteckningar när jag räknade lite på det, men vill minnas att de nästan borde ha mött paret Palme vid Sari. (Alltså före Fauzzi)
De borde även ha haft möjlighet att höra skotten. Men var samtidigt onyktra och gick enligt egna uppgifter och samtalade.

Det är lite mot bakgrund av detta, då det ej går att finna stöd som gör att jag kan tänka mig att bankomatklockorna inte gick lika mycket fel.
Citera
2022-08-18, 18:52
Medlem
Citat:
Jag instämmer där.
Ska man ha SE till Fauzzis "Tensonman", så blir det inte mycket tid att spela på.

D.v.s. från det att makarna Palme korsar Kammakargatan på den västra sidan fram till att de typ anländer Saris skyltfönster så ska SE ha:
Sprungit till baksidan av Skandiahuset
ner i garaget
passerat den larmande dörren
upp en våning
(upp två våningar och hämta handledsväskan/vapnet och sedan ned?)
stämplat ut
växlat något ord med väktare (utan att avslöja någon andfåddhet)
ut på Sveavägen utan en aning om hur långt paret Palme hunnit eller vart dom är.
Fått syn på dom norrut
vikit av norrut, passerat paret och och slagit på sin U-sväng
iakttagen av Fauzzi

Om man sedan talar om att SE släppt tanken på mord vid Grand, så är det heller inte sannolikt att han springer tillbaka till Skandia och än mer osannolikt att ovan skulle gå ihop.
1. Larmande dörr behöver inte passeras.

2. Han behöver inte gått upp på sitt rum utan gått ut för att stämplat ut.

3. Teorin om SE som GM vid Grand gestaltas som att det är en slump att han möter dom utanför Skandia precis som impulsdådet.
Citera
2022-08-18, 22:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ska se om jag hittar mina anteckningar när jag räknade lite på det, men vill minnas att de nästan borde ha mött paret Palme vid Sari. (Alltså före Fauzzi)
De borde även ha haft möjlighet att höra skotten. Men var samtidigt onyktra och gick enligt egna uppgifter och samtalade.

Det är lite mot bakgrund av detta, då det ej går att finna stöd som gör att jag kan tänka mig att bankomatklockorna inte gick lika mycket fel.

Det bör ha varit där någonstans som SE mötte eller såg paret, om han vände om och sedan blev sedd som "Tensonmannen".

Vet du exakt var någonstans de gick över vägen?

Är det AB:s vänner som är gänget som IM såg passera, eller gick de han såg åt andra hållet?

Gick inte klockan i den bankomat som IM:s fästmö tog ut pengar vid väldigt fel?
Citera
2022-08-19, 00:38
Medlem
Citat:
Bankomat-avsnittet i utredningen är rätt stort sett till antalet uppslag.
Man har, precis som du varit inne på, gått igenom besökarna för ett antal bankomater.
Detta finns dokumenterat under avsnitt EG

I Palmemordsarkivet verkar dock ett fåtal endast blivit utbegärda.
Här är tiderna för Björkmans kamrater på Götabanken några meter ifrån mordplatsen.
https://drive.google.com/file/d/1w5crYxTGdi4rkeXxxyqVo_Is1TQK89Ih/view
Att observera är här att även denna bankomat kan ha gått lika mycket fel som bankomaten vid Posten/Tunnelgatan. ca. 2:30
Det har varit min hypotes tidigare, att även den var kopplad mot samma centrala övervakningsapplikation mot vilken bankomatklockan ställdes och således hade samma tidsfel.
Det som talar emot är att sällskapet nästan bör ha träffat paret Palme vid typ Sari. Vidare uppfattar ingen av sällskapet några skott.

Här är några utredningsanteckningar:
https://drive.google.com/file/d/1NwsfaLAP4_puxlZNtrJSnyJfuaZaUgZx/view

Samt förhören för Björkmans kamrater:
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

/Replik.

Det här omfattande uppslaget i MOP-arkivet det kommer antagligen att vara ytterligare en bra kunskapskälla. Jag har idag endast hunnit klickat en aning i materialet. Men kommer på samma sätt som förmodligen andra givetvis också att läsa mer i uppslaget.

Dem olika klockslagen kan ju förmodligen vara betydelsefulla och troligen är det ev. antagligen en vis förskjutningar i tiden, som du också var inne på när det gäller dem olika personerna som varit närvarande såväl som hur dem hänger i ihop var och en med varandra.

Det har framkommit förmodligen att det kan förekomma en förskjutning av tiden på en bankomatklocka. Då det antagligen har ägt rum då HL befunnit sig vid bankomaten nr. 3232 vid Posten/Tunnelgatan.

Då jag ju har svårt att föreställa mig att tiden på LOC-bandet skulle ha gått fel. Då det förmodligen har samkörts och kontrolleras ihop med LL och så vidare.

/Det här skulle då förmodligen då kunna medföra att olika personer kan ha befunnit sig på andra platser i anslutning till en klocka och tidsangivelse i förhållande till Fröken Ur.
Citera
2022-08-19, 07:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. Larmande dörr behöver inte passeras.

2. Han behöver inte gått upp på sitt rum utan gått ut för att stämplat ut.

3. Teorin om SE som GM vid Grand gestaltas som att det är en slump att han möter dom utanför Skandia precis som impulsdådet.

Håller med. 1 och 2 behövs så klart inte, men är alternativ.
2:an (om det inbegriper hämtning av vapen) så är inte det förenligt med mord vid Grand, eftersom han då skulle vara obeväpnad där.

Sedan är då frågan om han släppt tanken på mord vid Grand, så förefaller en promenad tillbaka tillbaka och genom Skandia i längsta laget för vad som är möjligt.
Citera
2022-08-19, 08:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
/Replik.

Det här omfattande uppslaget i MOP-arkivet det kommer antagligen att vara ytterligare en bra kunskapskälla. Jag har idag endast hunnit klickat en aning i materialet. Men kommer på samma sätt som förmodligen andra givetvis också att läsa mer i uppslaget.

Dem olika klockslagen kan ju förmodligen vara betydelsefulla och troligen är det ev. antagligen en vis förskjutningar i tiden, som du också var inne på när det gäller dem olika personerna som varit närvarande såväl som hur dem hänger i ihop var och en med varandra.

Det har framkommit förmodligen att det kan förekomma en förskjutning av tiden på en bankomatklocka. Då det antagligen har ägt rum då HL befunnit sig vid bankomaten nr. 3232 vid Posten/Tunnelgatan.

Då jag ju har svårt att föreställa mig att tiden på LOC-bandet skulle ha gått fel. Då det förmodligen har samkörts och kontrolleras ihop med LL och så vidare.

/Det här skulle då förmodligen då kunna medföra att olika personer kan ha befunnit sig på andra platser i anslutning till en klocka och tidsangivelse i förhållande till Fröken Ur.

Min uppfattning är att den officiella mordtiden är den som är närmast tiden för för skotten.
23:21:20 +/- 10 sekunder

Ser vi på HL's bankomat så hör hon alltså skotten under sitt uttag (då hon slår in pinkoden andra gången).
Hennes uttag är registrerat mellan 23.18.15 - 23.18.56 (Bankomatens tid)

En fråga att ställa sig är när pin-koden slogs in vid bankomatuttag på den tiden? (Så kan man komma lite närmare en tid för hur mycket bankomatklockan gick fel)

Här ser vi ju, förutsatt att den officiella mordtiden är den rätta, att bankomaten gick flera minuter fel. (Kanske t.o.m. över de 2:30 jag skrev i tidigare inlägg om. Ser i gamla anteckningar jag har att jag fick en tid på 3:10)

Varför larmade då inte övervakningsapplikationen?
- Det ena var att den stängdes av under helgen, men borde då ha larmat då den slogs på efter helgen.
- Förklaringen där ligger i det jag tidigare skrev om. Att även dataklockan i övervakningsapplikationen gick fel. Och således inte gick mer än 2 minuter fel mot bankomaternas klocka, MEN däremot fel mot Fröken ur.
- Orsaken kan vara det som en tekniker förklarar i något uppslag. Att man ställde den tiden manuellt mot en analog klocka i datorhallen (som gick fel gentemot fröken ur)

Intressant i allt detta, som även visar sig i datorsystemet för ingripandemedddelanden(hos polisen. IM-listan) var att sekunder inte var så noga, knappt heller minuter.
I dag är detta en självklarhet där alla system ställs automatiskt, kontinuerligt och är synkroniserade.
Citera
2022-08-19, 08:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det bör ha varit där någonstans som SE mötte eller såg paret, om han vände om och sedan blev sedd som "Tensonmannen".

Vet du exakt var någonstans de gick över vägen?
Enligt deras uppgifter gick de på den östra sidan Sveavägen en bra bit norrut, på väg till "Kåren" för vidare partaj. Se ex. Fröling: https://drive.google.com/file/d/1jm7v2D5lgXVqzZQNSTRR0z9BRRa6mzk6/view

Ja, med SE med i bilden så bör han ha varit mellan sällskapet och Fauzzi i norrgående riktning.

Citat:
Är det AB:s vänner som är gänget som IM såg passera, eller gick de han såg åt andra hållet?
Ja, jag kan inte se någon annan förklaring då vi inte har någon annan känd grupp som passerat.
Även om IM's tidsuppfattning för den iakttagelsen ger uppfattningen att den sker väldigt nära tiden för mordet. (Att jämföra med ex. SE's tidsuppfattning som inte kan ses som något annat än lögn)

Finns så klart en del frågetecken ändå. Är det verkligen förbi mordplatsen IM iakttar detta sällskap, eller är det då de lämnade bankomaten?
Det senare blir kanske(?) enklare att föreställa sig eftersom det innebär att sällskapet är längre norrut än Fauzzi.
Om inte så blir frågan istället varför Fauzzi inte ser detta sällskap mellan sig själv och mordplatsen?

Citat:
Gick inte klockan i den bankomat som IM:s fästmö tog ut pengar vid väldigt fel?

Ja uppåt 3 minuter är det jag kommit fram till då jag tidigare tittat på detta.
Citera
2022-08-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kan tappat modet eller av annan anledning inte utfört det vid Grand.

Berätta gärna hur du räknat
Visst kan han ha valt att inte utföra nåt dåd utanför Grand kanske för att det car många människor där.MP såg också en man gå bakom sina föräldrar när de lämnade Grand.
Gatuköks ägaren såg strax därefter någon gå strax bakom statsministerparet när de passerade hans gatukök.

Detta kan ju ha varit två olika personer förvisso. Vid denna iakttagelse vid gatuköket hade OP endast någon minut kvar i livet.

Hur i all sin dar skulle då SE hinna passera makarna in på Skandia stämpla ut små prata med väktare och hinna ut igen? Det kräver ju ett sprinter lopp. Varför skulle han ha så bråttom? Han skulle ju varit rejält andfådd när han stämplade ut och talade med väktarna.Inget vittne iakktog heller en sprinter löpande man på Sveavägen i sydlig riktning. Tiden är för knäpp om utstamplings tiden stämmer. Det blir oerhört svårt att få ihop. Gick SE däremot någon minut före makarna Palme från Grand så är det inte helt omöjligt.
Detta motsägs dock av Mårten.
Citera
2022-08-19, 09:48
Medlem
MOPspanarens avatar
En tidigare skiss över bankomaternas position, paret Palmes promenadväg samt Björkmans kamrater.
Att utveckla med tider, Fauzzi samt hypotesen med SE.
https://imgur.com/a/a4zge8c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in