Citat:
Ursprungligen postat av
Jerker2
/Replik.
Det här omfattande uppslaget i MOP-arkivet det kommer antagligen att vara ytterligare en bra kunskapskälla. Jag har idag endast hunnit klickat en aning i materialet. Men kommer på samma sätt som förmodligen andra givetvis också att läsa mer i uppslaget.
Dem olika klockslagen kan ju förmodligen vara betydelsefulla och troligen är det ev. antagligen en vis förskjutningar i tiden, som du också var inne på när det gäller dem olika personerna som varit närvarande såväl som hur dem hänger i ihop var och en med varandra.
Det har framkommit förmodligen att det kan förekomma en förskjutning av tiden på en bankomatklocka. Då det antagligen har ägt rum då HL befunnit sig vid bankomaten nr. 3232 vid Posten/Tunnelgatan.
Då jag ju har svårt att föreställa mig att tiden på LOC-bandet skulle ha gått fel. Då det förmodligen har samkörts och kontrolleras ihop med LL och så vidare.
/Det här skulle då förmodligen då kunna medföra att olika personer kan ha befunnit sig på andra platser i anslutning till en klocka och tidsangivelse i förhållande till Fröken Ur.
Min uppfattning är att den officiella mordtiden är den som är närmast tiden för för skotten.
23:21:20 +/- 10 sekunder
Ser vi på HL's bankomat så hör hon alltså skotten under sitt uttag (då hon slår in pinkoden andra gången).
Hennes uttag är registrerat mellan
23.18.15 - 23.18.56 (
Bankomatens tid)
En fråga att ställa sig är när pin-koden slogs in vid bankomatuttag på den tiden? (Så kan man komma lite närmare en tid för hur mycket bankomatklockan gick fel)
Här ser vi ju, förutsatt att den officiella mordtiden är den rätta, att bankomaten gick flera minuter fel. (Kanske t.o.m. över de 2:30 jag skrev i tidigare inlägg om. Ser i gamla anteckningar jag har att jag fick en tid på
3:10)
Varför larmade då inte övervakningsapplikationen?
- Det ena var att den stängdes av under helgen, men borde då ha larmat då den slogs på efter helgen.
- Förklaringen där ligger i det jag tidigare skrev om. Att även dataklockan i övervakningsapplikationen gick fel. Och således inte gick mer än 2 minuter fel mot bankomaternas klocka, MEN däremot fel mot Fröken ur.
- Orsaken kan vara det som en tekniker förklarar i något uppslag. Att man ställde den tiden manuellt mot en analog klocka i datorhallen (som gick fel gentemot fröken ur)
Intressant i allt detta, som även visar sig i datorsystemet för ingripandemedddelanden(hos polisen. IM-listan) var att sekunder inte var så noga, knappt heller minuter.
I dag är detta en självklarhet där alla system ställs automatiskt, kontinuerligt och är synkroniserade.