2022-08-12, 17:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja jag får ihop samma puzzelbild som du här. Han stryper henne på 10-15 min, kör därefter till Yddingesjön ca 1 mil. På 45 min gräver han sen en grop, skär halsen av henne och täcker kroppen. Allt medan barnet är med i bilen (!).

Om strypningen, med jäkligt god vilja, är dråpförsök är det sista inget annat än rent mord i min bok.

Jag har fått uppfattningen att han lyckats hitta en gammal rotvälta och inte grävt. Där fanns inga tecken på raka kanter som av en spade och att gräva en så stor grop med bara händerna borde dels tagit längre tid, dels gjort honom rejält jordig.
Jag tror att han hade koll på att det fanns rotvältor i området och han visste vad han letade efter. Där fanns så att säga en färdig grop och materiel att täcka med.
Hans sista sms, där han undrar om "kissemissen" är sur, tror jag ligger honom djupt i fatet. Avsikten är väl att han ska verka ovetande om vad som hänt, men det gör att han framstår som en totalt känslolös, iskall beast.
Citera
2022-08-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har fått uppfattningen att han lyckats hitta en gammal rotvälta och inte grävt. Där fanns inga tecken på raka kanter som av en spade och att gräva en så stor grop med bara händerna borde dels tagit längre tid, dels gjort honom rejält jordig.
Jag tror att han hade koll på att det fanns rotvältor i området och han visste vad han letade efter. Där fanns så att säga en färdig grop och materiel att täcka med.
Hans sista sms, där han undrar om "kissemissen" är sur, tror jag ligger honom djupt i fatet. Avsikten är väl att han ska verka ovetande om vad som hänt, men det gör att han framstår som en totalt känslolös, iskall beast.

Ja nej fixa med att gömma undan kroppen hade varit ett bättre ordval här helt klart.

Vet inte hur lång tid han tar på sig att köra just till dumpningsplatsen vid Yddingesjön från golfbanan eller om han rekar på fler platser på vägen?
Han verkar dock veta vart han ska med kroppen inom rimlig tid och något gör att han vet det.
Citera
2022-08-14, 14:41
Medlem
sybels avatar
Är det någon som vet om det framkommit något nytt under rättegången? Media förefaller totalt ointresserade.
Citera
2022-08-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barby
SmurfStorm, Förklara för mig varför jag ska ljuga. Vad är mitt intresse?

Efter att några läst FUP så hade du uppenbarligen ett intresse att ljuga. Inget av vad du skrivit är sant, så nog hade du allt ett intresse att smutskasta Beata. Vad ditt intresse att ljuga va är bara du som vet.

Vila i frid Beata😇

Citat:
Ursprungligen postat av Barby
Lawnmoverman2011, går det att diskutera något seriöst med människor med barnsligt tänkande? Ingen talar om fakta som skulle hjälpa till att förstå varför tragedin inträffade och vem som dödade Beata. Alla som kan tänka som vuxen förstår att även den mest brutala mördare aldrig tar med sig sitt eget 7-åriga barn för att döda barnets mamma. .C dödade ingen!!! Jag är fortfarande här för att se vad vissa kommer att skriva när det är bevisat att C inte hade något med Beatas död att göra.

Nu tog han med deras son. Stackars barn
Senast redigerad av Doiten 2022-08-14 kl. 17:53.
Citera
2022-08-15, 00:46
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturerav
Tingsrätten i Koszalin, VII Handelsavdelningen, genom beslut den 6 mars 2013: 1. Rafał Ratzman från Kołobrzeg försattes i konkurs med möjlighet ingående av ett arrangemang. 2. Han lämnade konkursförvaltningen av sin egendom. 3. Uppmanar konkursboens borgenärer att framställa krav Domarekommissionären inom 1 månad från datumet offentliggörande av konkursbeskedet i "Monitor Sądowy och ekonomisk". 4. Kallelse personer som har sakrätt och personliga rättigheter och anspråk på den egendom som hör till fastigheten att falla, om de inte avslöjades av posten i fastighets- och inteckningsregistret, att anmäla dem inom 1 månad från dagen för offentliggörandet av konkursbeskedet i "Monitor Court and Commercial", under smärta att förlora rätten åberopas i konkursförfarandet. 5. Han utsåg SSR Mariusz Dańczyszyn till Judge Commissioner och Izabela Tomala som domstolsövervakare. 6. Konkursförfaranden kommer att genomföras under referensnummer nr VII GUp 6/13.

Den här hade jag glömt eller missat; Cs konkurs i Polen 2013. Intressant att han anklagar B för att inte ha betalat skatten och fått hans företag fast hos kronofogden och i konkurs, när allt det verkar ha skett innan dom ens träffades. Är det månne projicering vi ser ett ack så tydligt tecken på?
Citera
2022-08-15, 09:13
Medlem
sybels avatar
https://www.expressen.se/nyheter/mammans-mote-med--beatas-exmake-i-ratten/
Citera
2022-08-15, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Tack för tipset att Expressen livesänder från rättegången!

Tillägg: Har följt liven i Expressen i nästan en timme... väldigt segt och långt mellan kommentarerna. Letade i Aftonbladet om ev sändning men hittade inget, har för mig att det var någon reporter där som var väldigt bra och snabb i sitt skrivande (gällde ett annat fall).
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-08-15 kl. 10:08.
Citera
2022-08-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
I inlaga 112 som är på 132 sidor, så hittar du info om vad man kommit fram till i omgångar med bl.a. barnförhörsledaren.

Börjar på sidan 7, och det är en stark läsning att ta till sig över vad Oskar har upplevt, men lyckligtvis troligen inte helt förstått vidden utav.
(At least I really hope so!)
Läste hela akten 112. Var i förhören beskriver Oskar att han bevittnat något mord?!
Det enda jag får fram är att han pratar mycket om telefenonen att pappan tog telefonen i fickan och att pappan var arg och rökte och att det var tjafs mellan dem.
Jag kanske har missat nåt viktigt. Kan du i så fall upplysa mig om det?
Citera
2022-08-15, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Förhören är som man kan förvänta sig av ett barn.

Några få ord som säger att han hörde mamman skicka. Att mamma och pappa bråkade och gick in i bokskogen. Han fick vänta i bilen själv och tittade på en film på sin mobil.
Han säger att de var borta i 2h. Han säger att pappan tog mammans telefon ovh la i sin ficka,och att pappan sedan sa att mamma åkte med en vännina så hon skulle inte följa med hem.

O har rätt begränsad svenska, och begränsat ordförråd vilket gör det ännu svårare att förstå. När de plockar in polsk tolk blir de lite bättre men inte mycket.

O säger återkommande att han vill att de skall avsluta i alla förhör och att han glömt.
Bra sammanfattning, vad har det med bevittning av ett mord att göra ?!
Citera
2022-08-15, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mycket störd, men det tycks finnas fragment av uppriktighet som t.ex.

FL: Mmm. Du sa att du kunde inte förmå dig till o släppa när hon hade remmen runt halsen o du tittar henne i ögonen. Vad är de ser för nånting Cezary, i hennes ögon?

DH: De precis därför som jag blev så förskräckt.
DH: Jag tog lilla Beata.
DH: O jag kunde inte låta bli.
FL: Vad menar du?
DH: Jag kunde inte släppa taget.

Sen övergår han i ett hav av lögner.
Vilken akt och sida?
Citera
2022-08-15, 14:10
Medlem
”Rättegången om mord mot Beata Ratzmans exmake pågår i Malmö tingsrätt.

På måndagen är det Beatas mamma Grazyna, Trawickas tur att vittna.

Hon har tidigare berättat hur hon desperat uppmanat exmaken att sluta slå dottern och försökt få Beata att lämna. Jag hörde när han hotade henne.”

Direkt rapportering:

Senast redigerad av Doiten 2022-08-15 kl. 14:29.
Citera
2022-08-15, 14:34
Medlem
Cezary blundar största delen av tiden i rätten o begraver ibland ansiktet i händerna

Cezary och allmänheten får lämna salen när Beatas pojkar ska vittna. Förståligt att barnen inte vill
se honom. Cezary blundar största delen av tiden i rätten och begraver ibland ansiktet i händerna. Han han långt långt hår och lagt på sig några kilo mer än vad man kunnat se på bilder i FUP.
Senast redigerad av Doiten 2022-08-15 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in