Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Läste hela akten 112. Var i förhören beskriver Oskar att han bevittnat något mord?!
Det enda jag får fram är att han pratar mycket om telefenonen att pappan tog telefonen i fickan och att pappan var arg och rökte och att det var tjafs mellan dem.
Jag kanske har missat nåt viktigt. Kan du i så fall upplysa mig om det?
Lillgrabben går i baklås när frågorna ställs, det är frågor som gör lillgrabben mkt pressad o han vill eller kan inte ge de svar som förhörspersonen ställer.
Lillgrabben ber om att få avbryta el leka.. vilket tyder på att det är mycket jobbigt känslomässigt inom honom, han vill inte återuppleva det som hände ...
Vad som verlar klart är att lillgrabben var mkt rädd, och att han därrför koncentrerade sig på filmen
för att slippa höra och se bråket, vilket får mig att anta att denne lille pojk har bevittnat otäcka bråk även innan, vardagsmat för honom o hans större bröder..
och pga sin ålder så hittar sin övelevnadsstragei,
genom att utestänga gräl och bråk, våldet o slag som pappan utdelar med jämna mellanrum till hans mamma.
Det är vanligt att mindre barn försöker stänga ute vuxnas aggrssoner, genom spela musik eller som Oscar gjorde vid mordtillfället han dagdrömde o fördjupade sig i en film.
Ett äldre barn hade agerat annorlunda, istället kollat noga att inte pappaan skadar eller dödar mamman. Äldre barn förstår ju att våld kan leda till döden..
Jag tar förgivet att alla barnen pga ålder har full koll över att den nu mordmisstänkte
har för vana att slå sin Beata, så barnen ser o hör.
Men lillgrabben har en strategi -han utestänger sin pappas våldsamhet.
Det är hans pappa.
De äldre pojkarna hade inte utestängt vad sim hände utanför bilen el i skogen
äldre barn hade haft kontroll över vad som skedde..