2022-08-15, 15:20
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Läste hela akten 112.
1) Var i förhören beskriver Oskar att han bevittnat något mord?!
Det enda jag får fram är att han pratar mycket om telefenonen att pappan tog telefonen i fickan och att pappan var arg och rökte och att det var tjafs mellan dem.
2) Jag kanske har missat nåt viktigt. Kan du i så fall upplysa mig om det?
1) Var någonstans har du fått för dig att jag skulle ha tagit upp det fetmarkerade i citatet ovan i tråden.
Oskar är sannolikt lyckligt ovetande om att Crazy mördade hans mamma under tiden som han satt i bilen och tittade på en film.

2) Du tycks ofta missa det mesta av värde, men att förstå texter skrivna på svenska är inget som jag har varken tid eller ork att lära dig.
Senast redigerad av LeBronThurman 2022-08-15 kl. 15:23.
Citera
2022-08-15, 16:40
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Bra sammanfattning, vad har det med bevittning av ett mord att göra ?!

Vem har sagt att mordet bevittnats? Om du tänker på rubriceringen barnfridsbrott så tycks det ju så att C gjort vad hans mest gedigna anhängare inte trodde var möjligt - haft barnet med sig när han mördade barnets mamma. Eventuellt har O hört sin mamma skrika under tiden, vilket framgår av hans inledande förhör:

DH: Min mamma o pappa pratade. O jag var i bilen. (ohörbart, 12:09 – 12:10) o jag hörde ingenting.
DH: Jag hörde bara några skrik o de regnade jättehårt.

Jag har svårt att se att rätten kan anse det bevisat att just den händelsen är frågan om barnfridsbrott, men någon av de äldre barnen har ju blivit vittne till misshandeln julen 2020 och det tycks ju styrkt genom både vittnesmål och textmeddelanden.
Senast redigerad av SmurfStorm 2022-08-15 kl. 16:49.
Citera
2022-08-15, 16:48
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
https://www.expressen.se/nyheter/mammans-mote-med--beatas-exmake-i-ratten/

Irriterande små och större fel i direktrapporteringen, som att väskremmen hittades i Ystad.
Citera
2022-08-15, 17:05
Medlem
Citat:
Läste hela akten 112. Var i förhören beskriver Oskar att han bevittnat något mord?!
Det enda jag får fram är att han pratar mycket om telefenonen att pappan tog telefonen i fickan och att pappan var arg och rökte och att det var tjafs mellan dem.
Jag kanske har missat nåt viktigt. Kan du i så fall upplysa mig om det?
Lillgrabben går i baklås när frågorna ställs, det är frågor som gör lillgrabben mkt pressad o han vill eller kan inte ge de svar som förhörspersonen ställer.
Lillgrabben ber om att få avbryta el leka.. vilket tyder på att det är mycket jobbigt känslomässigt inom honom, han vill inte återuppleva det som hände ...
Vad som verlar klart är att lillgrabben var mkt rädd, och att han därrför koncentrerade sig på filmen
för att slippa höra och se bråket, vilket får mig att anta att denne lille pojk har bevittnat otäcka bråk även innan, vardagsmat för honom o hans större bröder..
och pga sin ålder så hittar sin övelevnadsstragei,
genom att utestänga gräl och bråk, våldet o slag som pappan utdelar med jämna mellanrum till hans mamma.

Det är vanligt att mindre barn försöker stänga ute vuxnas aggrssoner, genom spela musik eller som Oscar gjorde vid mordtillfället han dagdrömde o fördjupade sig i en film.

Ett äldre barn hade agerat annorlunda, istället kollat noga att inte pappaan skadar eller dödar mamman. Äldre barn förstår ju att våld kan leda till döden..
Jag tar förgivet att alla barnen pga ålder har full koll över att den nu mordmisstänkte
har för vana att slå sin Beata, så barnen ser o hör.
Men lillgrabben har en strategi -han utestänger sin pappas våldsamhet.
Det är hans pappa.
De äldre pojkarna hade inte utestängt vad sim hände utanför bilen el i skogen
äldre barn hade haft kontroll över vad som skedde..
Citera
2022-08-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Lillgrabben går i baklås när frågorna ställs, det är frågor som gör lillgrabben mkt pressad o han vill eller kan inte ge de svar som förhörspersonen ställer.
Lillgrabben ber om att få avbryta el leka.. vilket tyder på att det är mycket jobbigt känslomässigt inom honom, han vill inte återuppleva det som hände ...
Vad som verlar klart är att lillgrabben var mkt rädd, och att han därrför koncentrerade sig på filmen
för att slippa höra och se bråket, vilket får mig att anta att denne lille pojk har bevittnat otäcka bråk även innan, vardagsmat för honom o hans större bröder..
och pga sin ålder så hittar sin övelevnadsstragei,
genom att utestänga gräl och bråk, våldet o slag som pappan utdelar med jämna mellanrum till hans mamma.

Det är vanligt att mindre barn försöker stänga ute vuxnas aggrssoner, genom spela musik eller som Oscar gjorde vid mordtillfället han dagdrömde o fördjupade sig i en film.

Ett äldre barn hade agerat annorlunda, istället kollat noga att inte pappaan skadar eller dödar mamman. Äldre barn förstår ju att våld kan leda till döden..
Jag tar förgivet att alla barnen pga ålder har full koll över att den nu mordmisstänkte
har för vana att slå sin Beata, så barnen ser o hör.
Men lillgrabben har en strategi -han utestänger sin pappas våldsamhet.
Det är hans pappa.
De äldre pojkarna hade inte utestängt vad sim hände utanför bilen el i skogen
äldre barn hade haft kontroll över vad som skedde..
Det som står i akt 112 tyder stark på att lillpojken vet inte ett sk”t om mordet.
Han har varit fokuserad på barnfilmen och inte brytt sig så mycket.
Filmen var antagligen kortare än 2 timmar eftersom inget barn i hans ålder orkar sitta still i 2 timmar.
Citera
2022-08-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
1) Var någonstans har du fått för dig att jag skulle ha tagit upp det fetmarkerade i citatet ovan i tråden.
Oskar är sannolikt lyckligt ovetande om att Crazy mördade hans mamma under tiden som han satt i bilen och tittade på en film.

2) Du tycks ofta missa det mesta av värde, men att förstå texter skrivna på svenska är inget som jag har varken tid eller ork att lära dig.
Har du läst åtalspunkterna?!
Citera
2022-08-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Vem har sagt att mordet bevittnats? Om du tänker på rubriceringen barnfridsbrott så tycks det ju så att C gjort vad hans mest gedigna anhängare inte trodde var möjligt - haft barnet med sig när han mördade barnets mamma. Eventuellt har O hört sin mamma skrika under tiden, vilket framgår av hans inledande förhör:

DH: Min mamma o pappa pratade. O jag var i bilen. (ohörbart, 12:09 – 12:10) o jag hörde ingenting.
DH: Jag hörde bara några skrik o de regnade jättehårt.

Jag har svårt att se att rätten kan anse det bevisat att just den händelsen är frågan om barnfridsbrott, men någon av de äldre barnen har ju blivit vittne till misshandeln julen 2020 och det tycks ju styrkt genom både vittnesmål och textmeddelanden.
Ja, vem har sagt det. Så står det i stämningsansökan:

Cezary Ratzman har dödat Beata Ratzman på sätt som anges i åtalspunkten 2. Brottet bevittnades genom att det överhördes i delar av Oska*r Ratzman som är son till Cezary Rafal Ratzman och Beata Ratzman. Det hände den 24 september 2021 i Malmö stads kommun eller på annan okänd plats i Skåne.”
Citera
2022-08-15, 18:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
”Rättegången om mord mot Beata Ratzmans exmake pågår i Malmö tingsrätt.

På måndagen är det Beatas mamma Grazyna, Trawickas tur att vittna.

Hon har tidigare berättat hur hon desperat uppmanat exmaken att sluta slå dottern och försökt få Beata att lämna. Jag hörde när han hotade henne.”

Direkt rapportering:

https://www.expressen.se/nyheter/mammans-mote-med--beatas-exmake-i-ratten/
De fick avbryta innan Bs mamma skulle vittna, då det var för varmt i salen. Hon ska vittna i morgon, tisdag, i stället.
Citera
2022-08-15, 18:59
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturerav
Tingsrätten i Koszalin, VII Handelsavdelningen, genom beslut den 6 mars 2013: 1. Rafał Ratzman från Kołobrzeg försattes i konkurs med möjlighet ingående av ett arrangemang. 2. Han lämnade konkursförvaltningen av sin egendom. 3. Uppmanar konkursboens borgenärer att framställa krav Domarekommissionären inom 1 månad från datumet offentliggörande av konkursbeskedet i "Monitor Sądowy och ekonomisk". 4. Kallelse personer som har sakrätt och personliga rättigheter och anspråk på den egendom som hör till fastigheten att falla, om de inte avslöjades av posten i fastighets- och inteckningsregistret, att anmäla dem inom 1 månad från dagen för offentliggörandet av konkursbeskedet i "Monitor Court and Commercial", under smärta att förlora rätten åberopas i konkursförfarandet. 5. Han utsåg SSR Mariusz Dańczyszyn till Judge Commissioner och Izabela Tomala som domstolsövervakare. 6. Konkursförfaranden kommer att genomföras under referensnummer nr VII GUp 6/13.

Det gäller en Rafal Ratzman och inte Cezary Ratzman. Det är två olika personer. I Polen första namnet är tilltalsnamn och så även om Cezarys andra namn är Rafal så ingen myndighet kommer att skriva till honom med hans andra namn.
Senast redigerad av ursalund 2022-08-15 kl. 19:08.
Citera
2022-08-15, 19:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Cezary och allmänheten får lämna salen när Beatas pojkar ska vittna. Förståligt att barnen inte vill
se honom. Cezary blundar största delen av tiden i rätten och begraver ibland ansiktet i händerna. Han han långt långt hår och lagt på sig några kilo mer än vad man kunnat se på bilder i FUP.
Han förefaller inte oberörd. Sedan om det beror på att han inbillar sig att det är en mardröm, att han förbannar B för att hon försatt honom i denna situationen, skuld och skam eller något annat är svårt att veta.
Citera
2022-08-15, 19:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Irriterande små och större fel i direktrapporteringen, som att väskremmen hittades i Ystad.
Det, plus att det var den torftigaste direktrapporteringen jag någonsin läst.
Citera
2022-08-15, 19:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det som står i akt 112 tyder stark på att lillpojken vet inte ett sk”t om mordet.
Han har varit fokuserad på barnfilmen och inte brytt sig så mycket.
Filmen var antagligen kortare än 2 timmar eftersom inget barn i hans ålder orkar sitta still i 2 timmar.
Det du skriver här tyder starkt på att du inte vet ett sk"t om barn och barns tankar. Det finns ingen 7åring som inte blir påverkad och inte bryr sig om att föräldrarna bråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in