Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-13, 15:42
  #12997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Upplysningsvis är Barnkomventionen viktig för samtliga fall där barn är inblandade.

Det viktigaste av allt är att barn som är rädda för och inte vill träffa en förälder inte ska tvingas träffa hen bara för att föräldern vill, vilket de nu har rätt till.

Barn tvingas träffa föräldrar som de är rädda för varje dag i Sverige. Det finns fall med barn som gråtit och inte velat följa med en förälder och polis blivit tillkallat. Barnet har tvingats följa med för att sedan bli mördat.

Vi lever inte i en utopi. Teori som Barnkonventionen och praktik är långt ifrån varandra. Om C vill och insisterar får han nog tyvärr träffa O. Barn får inte bestämma själva förrän de uppnått en viss ålder.

Det senaste av många fall där barn tvingats träffa en förälder.

(FB) Åttaårig pojke hittad död i Luleå – misstänkt mord 2023-01-08
__________________
Senast redigerad av Miacara 2023-03-13 kl. 15:50.
Citera
2023-03-13, 16:06
  #12998
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Barn tvingas träffa föräldrar som de är rädda för varje dag i Sverige. Det finns fall med barn som gråtit och inte velat följa med en föräldrar och polis blivit tillkallat. Barnet har tvingats följa med för att sedan bli mördat.

Vi lever inte i en utopi. Teori som Barnkonventionen och praktik är långt ifrån varandra. Om C vill och insisterar får han nog tyvärr träffa O. Barn får inte bestämma själva förrän de uppnått en viss ålder.
Jag kan inte minnas att jag läst några åldersbegränsningar i Barnkonventionen.
Ett litet barns känslor får inte ignoreras på grund av barnets ålder. För mig är det diskriminering och helt oacceptabelt.

Att barn inte kan sätta ord på sina känslor betyder inte att de är mindre rädda. Omgivningen kan säkerligen uppfatta deras sinnesstämning genom deras kroppsspråk och andra ljud och det SKA enligt den kommande lagen tas hänsyn till.

Jag hoppas innerligt att praxis inte kommer att innehålla en mängd förutsättningar som ska vara uppfyllda för att Barnkonventionen ska gälla oavsett barnens ålder.
Citera
2023-03-13, 16:13
  #12999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan inte minnas att jag läst några åldersbegränsningar i Barnkonventionen.
Ett litet barns känslor får inte ignoreras på grund av barnets ålder. För mig är det diskriminering och helt oacceptabelt.

Att barn inte kan sätta ord på sina känslor betyder inte att de är mindre rädda. Omgivningen kan säkerligen uppfatta deras sinnesstämning genom deras kroppsspråk och andra ljud och det SKA enligt den kommande lagen tas hänsyn till.

Jag hoppas innerligt att praxis inte kommer att innehålla en mängd förutsättningar som ska vara uppfyllda för att Barnkonventionen ska gälla oavsett barnens ålder.

Det är föräldrar/vårdnadshavare eller domstol som bestämmer vårdnad/umgänge. Om barnen fått bestämma hade vi knappast haft en massa vårdnadstvister. Hur gammal är O nu? Om jag minns rätt får barn börja bestämma vilken förälder de vill ha umgänge med först vid 14-15 år. Jag önskar det vore som du säger men verkligheten är tyvärr en annan.
Citera
2023-03-13, 16:19
  #13000
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det är föräldrar/vårdnadshavare eller domstol som bestämmer vårdnad/umgänge. Om barnen fått bestämma hade vi knappast haft en massa vårdnadstvister. Hur gammal är O nu? Om jag minns rätt får barn börja bestämma vilken förälder de vill ha umgänge med först vid 14-15 år. Jag önskar det vore som du säger men verkligheten är tyvärr en annan.
Det är domstolen som beslutar, inte föräldrarna.

NU är det som du skriver, att barnen måste uppnått en viss ålder för att ha talan, vilket har ansetts fel under många år och utretts de senare.

Med den nya lagen SKA barnens känslor och upplevelser tas i beaktande, oavsett ålder.
Citera
2023-03-13, 16:55
  #13001
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Om O är för liten att förstå barnkonventionen lagar, så är han väl också för liten att ta beslut om han vill hälsa på C i fängelset, eller??

Det allra bästa är nog om O själv får bestämma detta när han blir ett par år äldre. Alla barn har väl rätt att träffa sin far om de så önskar. Håller inte du med om detta?

Du minns förresten kanske att O hämtades och lämnades i skolan av en storebror? Vi kör en repris om du har dåligt minne.


Du kan inte förneka att barnen verkar ha haft en turbulent tillvaro? Allt detta kan omöjligt bara ligga på C:s ansvar.
Citera
2023-03-13, 17:10
  #13002
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Barn tvingas träffa föräldrar som de är rädda för varje dag i Sverige. Det finns fall med barn som gråtit och inte velat följa med en förälder och polis blivit tillkallat. Barnet har tvingats följa med för att sedan bli mördat.

Vi lever inte i en utopi. Teori som Barnkonventionen och praktik är långt ifrån varandra. Om C vill och insisterar får han nog tyvärr träffa O. Barn får inte bestämma själva förrän de uppnått en viss ålder.

Det senaste av många fall där barn tvingats träffa en förälder.

(FB) Åttaårig pojke hittad död i Luleå – misstänkt mord 2023-01-08

Fast nu kan inte du blanda ihop fallet i Luleå med fallet i Malmö. Alla fall ser olika ut.

.

Men vad gäller fallet i Malmö så har föräldrarna inte varit skilda eller involverade i någon bitter vårdnadstvist utan de har helt enkelt inte kunnat komma överens, kvinnan har även inlett ett förhållande med en granne trots att hon var gift. Maken C blev till och med utestängd från bostaden via ett fult genomfört låsbyte. Han fick sova i bilen tack vare detta. Man kan bara spekulera i hur sonen upplevde situationen när pappan blev illa behandlad?

Vi vet dessutom inte om O verkligen vill träffa sin pappa men utifrån vad vi vet så har C verkligen brytt sig om sin son och det finns ingenting som pekar på att han behandlat honom illa. Du kan inte låta dina fördomar och förutfattade meningar påverka dina åsikter när vi diskuterar O och C eftersom alla fall ser olika ut.
Citera
2023-03-13, 17:11
  #13003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det allra bästa är nog om O själv får bestämma detta när han blir ett par år äldre. Alla barn har väl rätt att träffa sin far om de så önskar. Håller inte du med om detta?

Du minns förresten kanske att O hämtades och lämnades i skolan av en storebror? Vi kör en repris om du har dåligt minne.


Du kan inte förneka att barnen verkar ha haft en turbulent tillvaro? Allt detta kan omöjligt bara ligga på C:s ansvar.

Gick storebror i samma skola? Är det fel om ett högstadiebarn efter skoldagen plockar upp sitt småsyskon också?
Citera
2023-03-13, 17:28
  #13004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Gick storebror i samma skola? Är det fel om ett högstadiebarn efter skoldagen plockar upp sitt småsyskon också?

Det sker dagligen i hela landet att syskon följs åt till/från skolan. Inget konstigt alls med det.
Det är bara användaren "L" som i över 1600 inlägg i denna tråd maniskt försöker smutskasta den mördade mamman.
Citera
2023-03-13, 18:47
  #13005
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Gick storebror i samma skola? Är det fel om ett högstadiebarn efter skoldagen plockar upp sitt småsyskon också?

Men om vi utgår ifrån omständigheterna kring parets alkoholvanor så går det väl att spekulera i varför pojken alltid lämnades och hämtades i skolan av storebror?

__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2023-03-13 kl. 18:52. Anledning: Tillägg
Citera
2023-03-13, 19:11
  #13006
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJLuzifer
Det sker dagligen i hela landet att syskon följs åt till/från skolan. Inget konstigt alls med det.

Tack men du måste se till helheten här, paret B och C hade av vad man kan se en dysfunktionell relation där alkoholen tycks ha spelat en viss roll? Det är där storebrors lämning och avhämtning i skolan av det minsta barnet kommer in i bilden.

Det finns även andra skribenter som har reagerat över detta.


Citat:
Ursprungligen postat av JJLuzifer
Det är bara användaren "L" som i över 1600 inlägg i denna tråd maniskt försöker smutskasta mamman.

Fast nu har jag endast uppmärksammat att paret B och C drack alkohol i barnens åsyn. Även pappa C drack alkohol som du kanske märkte?

Med din vansinniga logik så försöker jag alltså smutskasta C?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2023-03-13 kl. 19:18. Anledning: Tillägg
Citera
2023-05-29, 21:46
  #13007
Medlem
notknapparens avatar
Beata mördades av sin exmake – svartmålades i polsk statstelevision

"Innan Beatas kropp ens var hittades svartmålades både hon hennes mamma Grazyna Trawicka – i polsk statstelevision.

”Hennes man anklagades för kidnappning, men var det rätt”, lyder programbeskrivningen till programmet ”Alarm!” som sändes 14 oktober 2021 på statsägda TVP i Polen.
"
//
"– Han granskas inte en sekund här, utan man väljer i stället att misstänkliggöra kvinnan som försvann, och som vid det här laget väl är död, säger Adam Cwejman, som översatt programmet, till GP.W"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback