Citat:
Ursprungligen postat av
oresundsbroen
M/KD/SD satt i förhandlingar för budgeten som klubbades i höstas och som gäller för innevarande år. Den gick igenom. SD fick förhandla vid bordet för första gången. Åkesson och Karlsson skålade över att man äntligen fick inflytande för första gången i svensk politik. Men i själva verket var budgeten i stort sett en kopia på regeringens, varvid Maggan kunde fortsätta regera. Varför krävde inte SD i stort sett noll pengar i migrationsbudgeten och lägre pengar i biståndsbudgeten? SD fick alltså inte igenom något av sina profilfrågor i den budgeten förutom att A-kassa och sjukförsäkringarna skulle ligga orörda samtidigt som M fick igenom ett litet jobbskatteavdrag. KD firade över att dom hade kvar 1 procentsmålet i biståndsbudgeten...
Det är inte seriöst agerat, särskilt när SD ska framstå som den äkta oppositionen. Fan Amineh Kakabaveh kan få igenom mer med ett mandat men SD med 62 mandat skiter ner sig i förhandlingar. Man har accepterat EU:s minimum för invandringen, och det står inskrivet i samma budget som SD förhandlade i. Ylva Johansson ska alltså bestämma hur många Sverige ska ta emot för en lång framtid framåt. Ingen aktiv återvandringspolitik. Ingenting om att även kunna skicka hem dom som fått medborgarskap. Ingen aktiv Swexit-politik, istället ska man "förändra EU inifrån". Man kuppar igenom ett NATO-medlemskap i strid mot landsmötet.
Inse, M och SD är i stort sett samma skit. SD lever på sin historia. Det är en falsk opposition. Hur du som NATO-motståndare kan rösta SD övergår mitt förstånd kombinerat med allt annat jag tog upp.
Ja, jag tycker SD har gjort mycket fel som sagt. De har genomgått en process med att synka ihop sig med M och KD för att försöka få till en enad opposition.
Iom detta har de inte längre någon vågmästarställning. De övergav den i förhoppningen att de skulle kunna få inflytande över politiken. Man kunde så klart ha krävt mer vid förhandlingar. Det håller jag med om.
Som jag ser det, så fanns det ingen radikal budget då ingen förväntade sig att de skulle ta över makten. Så inte heller M fick som de kanske hade önskat egentligen. SD såg detta mest som en viktig delmål.
Hursomhelst så kommer L att vara det största hindret för en mer radikal högerbudget.
Allt det här med att SD lagt Swexit på is och kuppade bort NATO-motståndet helt i strid mot SD:s egna beslut vid landsmötet är en del av det här synkande med M och KD så klart. Där anser jag helt klart att SD gjort ett stort misstag. Detta har jag redan påpekat.