Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Som sagt. Kritiken mot att SD synkat med M håller jag med om helt. (Nu kanske jag blandade ihop budgetar, men tidigare var ju L med och påverkade oppositionens budget till det sämre).
SD ser sig tvunget att stödja det minst dåliga alternativet. Och i det här fallet har det varit de borgerliga. Hur det blir med det vid ett regeringsskifte återstår att se.
Vad som sker om M kommer till makten och är beroende av SD vet vi inte än. Det är ett ospelat kort inom svensk politik. Kan mycket väl bli så att SD tröttnar på Kristersson och fäller honom efter två år. Man vet aldrig. Och om S fått en ny ledning som tröttnat på de andra galna småpartierna, det vet vi inte heller.
M/KD/SD satt i förhandlingar för budgeten som klubbades i höstas och som gäller för innevarande år. Den gick igenom. SD fick förhandla vid bordet för första gången. Åkesson och Karlsson skålade över att man äntligen fick inflytande för första gången i svensk politik. Men i själva verket var budgeten i stort sett en kopia på regeringens, varvid Maggan kunde fortsätta regera. Varför krävde inte SD i stort sett noll pengar i migrationsbudgeten och lägre pengar i biståndsbudgeten? SD fick alltså inte igenom något av sina profilfrågor i den budgeten förutom att A-kassa och sjukförsäkringarna skulle ligga orörda samtidigt som M fick igenom ett litet jobbskatteavdrag. KD firade över att dom hade kvar 1 procentsmålet i biståndsbudgeten...
Det är inte seriöst agerat, särskilt när SD ska framstå som den äkta oppositionen. Fan Amineh Kakabaveh kan få igenom mer med ett mandat men SD med 62 mandat skiter ner sig i förhandlingar. Man har accepterat EU:s minimum för invandringen, och det står inskrivet i samma budget som SD förhandlade i. Ylva Johansson ska alltså bestämma hur många Sverige ska ta emot för en lång framtid framåt. Ingen aktiv återvandringspolitik. Ingenting om att även kunna skicka hem dom som fått medborgarskap. Ingen aktiv Swexit-politik, istället ska man "förändra EU inifrån". Man kuppar igenom ett NATO-medlemskap i strid mot landsmötet.
Inse, M och SD är i stort sett samma skit. SD lever på sin historia. Det är en falsk opposition. Hur du som NATO-motståndare kan rösta SD övergår mitt förstånd kombinerat med allt annat jag tog upp.