Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Det svenska jordbruket har avvecklats genom skattesystemet över tid. Iden om Centerpartisten som bonde med kor är nog lite sjuttiotal.
Ja antalet jordbruksföretagare liksom övrig landsbygdsbefolkning har minskat generellt. Detta är en av huvudanledningarna till att C försöker bredda sig genom att locka vissa grupper av storstadsväljare. Hade inte MP funnits så att C använt sig av en större grön retorik. Dock så är C fortfarande starka på landsbygden, särskilt bland jordbruksföretagare och andra företagare. Men detta har ändrats på sistone, nu har andra partier vunnit mark i detta tidigare så starka C-fäste. Men visst, denna väljargrupp blir allt mindre, men utan den så har C helt sonika inga kärnväljare.
Citat:
2. Den liberala pressen har försökt så fröet om den första kvinnliga statsministern som ska få alla Sveriges kvinnor att sjunga hallelujah och spränga glastaket.
Det är opinionsundersökningar som har kommit fram till detta. Det finns en klar väljarström av C-väljare (de unga urbana kvinnorna) till S. Huruvida den "liberala" pressen driver detta kan jag inte svara på då jag inte tar del av den längre.
Citat:
3. Det där är en del av processen för att få väljare att lämna C för L.
Det är möjligt att en del borgerliga C väljare går över till L, kanske beror den lilla uppgången för L på sådana väljare, men jag kan inte säga säkert då jag inte tagit del av någon undersökning angående detta.
Citat:
1. Inte alls, L är expressen och DNs egendom.
Nej DN och Expressen är oligarkklanen Bonniers egendom.
Citat:
1.1. Inte alls, de vill ha svaga Svenska regeringar. Det vill säga regeringar som är beroende av 2-3 småpartier som kan hetsas och distans-styras med fjärrkontroll i media.
Kan ligga något i vad du skriver.