2022-08-08, 09:27
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanondu
SB har en handfull italienare på 100% Carménère.
Du får prova dig fram, helt enkelt.

https://www.systembolaget.se/sok/?te...C3%A9n%C3%A8re

Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Privatimport är ju ett tänkbart alternativ om det väldigt angeläget.

https://www.systembolaget.se/bestall.../privatimport/

https://vinilebaite.it/en/our-wines/
Ser ut som vinet har bytt namn till “137” Carmenère IGT Veneto. Om det nu är samma vin. Det verkar ha samma ovanliga struktur/låg syra enligt vivino. Bäst att fråga producenten.

Tack kamrater!
Jag börjar på bolaget och sen jobbar mig till privatimporten om det skulle behövas.

Edit: Jag sorterade på låg syra och från Italien. Testar denna:

https://www.systembolaget.se/produkt...talto-7541601/
Senast redigerad av Eatler 2022-08-08 kl. 09:42.
Citera
2022-08-08, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Tack kamrater!
Jag börjar på bolaget och sen jobbar mig till privatimporten om det skulle behövas.

Edit: Jag sorterade på låg syra och från Italien. Testar denna:

https://www.systembolaget.se/produkt...talto-7541601/

Testa!
Jag tror dock att du ska sortera på druva istället för land.
Citera
2022-08-10, 00:20
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanondu
Testa!
Jag tror dock att du ska sortera på druva istället för land.

Jag testade det jag länkade idag, alldeles för surt. Jag testar din rekommendation istället!

Edit: Alla Carmenére har klockan nio på syran får kanske ge upp detta, tack ändå!
Senast redigerad av Eatler 2022-08-10 kl. 00:23.
Citera
2022-08-10, 23:14
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Jag testade det jag länkade idag, alldeles för surt. Jag testar din rekommendation istället!

Edit: Alla Carmenére har klockan nio på syran får kanske ge upp detta, tack ändå!

Vet du vilken sockerhalt det var på Carménèrevinet du drack?
Gissar på sockerhalt <0,3 g/100ml?

Högre sockerhalter rundar av vinet och gör syran mindre påtaglig.

I venetien, som ditt favvovin kommer ifrån, är det vanligt med högre sockerhalter i vin.
Om man dessutom sänker syran så borde vi hamna nära ditt vin "strukturellt".
Resten kan du läsa om i smakbeskrivningen.

https://www.systembolaget.se/sok/?ca...t%20vin&page=2
Senast redigerad av cognac 2022-08-10 kl. 23:27.
Citera
2022-08-11, 02:02
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Vet du vilken sockerhalt det var på Carménèrevinet du drack?
Gissar på sockerhalt <0,3 g/100ml?

Högre sockerhalter rundar av vinet och gör syran mindre påtaglig.

I venetien, som ditt favvovin kommer ifrån, är det vanligt med högre sockerhalter i vin.
Om man dessutom sänker syran så borde vi hamna nära ditt vin "strukturellt".
Resten kan du läsa om i smakbeskrivningen.

https://www.systembolaget.se/sok/?ca...t%20vin&page=2

Intressant! Jag tackar och bugar för denna hjälp! Vilken av de nio tycker du jag ska testa?

Mvh
Tacksam

Edit: nej, jag vet inte sockerhalten. Vet ingen mer än namnet på det tyvärr
Citera
2022-08-11, 09:16
Medlem
Tacofiestas avatar
En fråga till er vinintresserade: är det över huvud taget tänkbart att hitta ett favoritvin, och sedan låta det stå för en signifikant (>50% kanske?) andel av din vinkonsumtion? För mig verkar det som att vinintressen mynnar ut i att testa så många olika viner som möjligt, medan det för mig istället går ut på att hitta ett par stadiga viner som jag kan köpa om och om igen. Vininfluencers, eller vad man ska kalla dem, recenserar hur många viner som helst vilket gör det svårt att fästa någon substans till recensionerna. Det blir smått omöjligt att sålla fram praktiskt användbar information eftersom det är såna enorma kvantiteter.
Citera
2022-08-11, 14:56
Medlem
cognacs avatar
Citat:
Intressant! Jag tackar och bugar för denna hjälp! Vilken av de nio tycker du jag ska testa?

Mvh
Tacksam

Edit: nej, jag vet inte sockerhalten. Vet ingen mer än namnet på det tyvärr

Jag formulerade mej lite otydligt där. Med ”carménèrevinet” menade jag vinet som du tyckte var för surt från bolaget.
Den sockerhalten kan du nog hitta på bolagets hemsida.

Jag har vänner som tycker att viner med lägre sockerhalt än 0,3 gram per 100 ml ofta smakar surt. Gissningsvis är du
som dom, eller ännu mer åt det hållet. Dom gillar viner som Monti Garbi, Lynx Petite Sirah Zinfandel och Tommasi
Amarone della Valpolicella Classico.

Att lista ut att vad du kan göra för att slippa påtaglig syra i ditt vin är ganska lätt för mej. Det är en helt annan sak att
rekommendera ett specifikt vin. Jag har helt enkelt ingen koll på de här vinerna.

Men jag kan ge dej ett par råd på vägen om du väljer att leta.

Börja i antisyrliga hörnet med ett vin som ligger på klockan 8 på fruktsyran med ca 1,2 gram socker per 100 ml.
Här borde du kunna avgöra om jag är något på spåret eller om jag snackar goja.

Saknar vinet fräschör eller smakar det syltsoppa? Höj syran till 9! Här finns det fler och bättre viner att välja
på i mitt tycke. Därefter fortsätter du på den inslagna vägen.

Min spåkula säger mej att du kommer landa på ett kryddig och mustigt ripassoliknande vin eller ett ett fruktigt och
smakrikt från nåt varmt ställe med syra på 9 och socker på 0,6-1,0.

Tänk också på vad du äter när du dricker vin. Sött gör vinet surare.

Lycka till!
Citera
2022-08-11, 15:07
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Jag formulerade mej lite otydligt där. Med ”carménèrevinet” menade jag vinet som du tyckte var för surt från bolaget.
Den sockerhalten kan du nog hitta på bolagets hemsida.

Jag har vänner som tycker att viner med lägre sockerhalt än 0,3 gram per 100 ml ofta smakar surt. Gissningsvis är du
som dom, eller ännu mer åt det hållet. Dom gillar viner som Monti Garbi, Lynx Petite Sirah Zinfandel och Tommasi
Amarone della Valpolicella Classico.

Att lista ut att vad du kan göra för att slippa påtaglig syra i ditt vin är ganska lätt för mej. Det är en helt annan sak att
rekommendera ett specifikt vin. Jag har helt enkelt ingen koll på de här vinerna.

Men jag kan ge dej ett par råd på vägen om du väljer att leta.

Börja i antisyrliga hörnet med ett vin som ligger på klockan 8 på fruktsyran med ca 1,2 gram socker per 100 ml.
Här borde du kunna avgöra om jag är något på spåret eller om jag snackar goja.

Saknar vinet fräschör eller smakar det syltsoppa? Höj syran till 9! Här finns det fler och bättre viner att välja
på i mitt tycke. Därefter fortsätter du på den inslagna vägen.

Min spåkula säger mej att du kommer landa på ett kryddig och mustigt ripassoliknande vin eller ett ett fruktigt och
smakrikt från nåt varmt ställe med syra på 9 och socker på 0,6-1,0.

Tänk också på vad du äter när du dricker vin. Sött gör vinet surare.

Lycka till!

Stort tack! Jag återkommer! Måste sätta i mig flaska #1 först bara ^^ uppskattar verkligen hjälpen.
Citera
2022-08-11, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
En fråga till er vinintresserade: är det över huvud taget tänkbart att hitta ett favoritvin, och sedan låta det stå för en signifikant (>50% kanske?) andel av din vinkonsumtion? För mig verkar det som att vinintressen mynnar ut i att testa så många olika viner som möjligt, medan det för mig istället går ut på att hitta ett par stadiga viner som jag kan köpa om och om igen. Vininfluencers, eller vad man ska kalla dem, recenserar hur många viner som helst vilket gör det svårt att fästa någon substans till recensionerna. Det blir smått omöjligt att sålla fram praktiskt användbar information eftersom det är såna enorma kvantiteter.

Det är absolut tänkbart.
Jag köper och provar väldigt mycket vin, kalla mig gärna cork dork.
Men jag har ett rött och ett vitt ’husvin’.
Faustino I 2010 (får snart byta till 2011 då tillgången minskar snabbt) resp. en ny bekanskap på den vita sidan - en privatimporterad Riesling från lilla producenten Bechtel.
Citera
2022-08-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta

Jag arbetar på Systembolaget och jag skulle hävda att det är många som har hittat sina stadiga viner genom vinprovningar vilket är otroligt roligt. Alla har sina favoriter! Sen håller jag med dig att det ibland känns som en 'sport' att testa så många som möjligt, allt från billiga till dyra bara för att. Men det är alltid kul att känna wow-faktorn. Om det sådan är fallet brukar jag notera det och köpa det igen!
Citera
2022-09-20, 15:54
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att köpa några flaskor såna här och ställa i mitt källarförråd under jord. Är det smart?

https://www.systembolaget.se/produkt...tino-i-267801/
Citera
2022-09-21, 22:46
Medlem
Bamsebjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Funderar på att köpa några flaskor såna här och ställa i mitt källarförråd under jord. Är det smart?

https://www.systembolaget.se/produkt...tino-i-267801/

Till att börja med, vad är ditt syfte när du tänker lagra vinet? Undrar du om utvecklingspotentialen, årgången 2011 eller bara om vinet kommer att hålla i några år?

Har inte druckit 2011 men det är en klassisk producent och en traditionell stil av Rioja, tenderar att hålla lagring under många år. Nu är ju vinet redan relativt utvecklat med 11 år på nacken, så det blir även en fråga om hur moget du uppskattar ditt vin.
Senast redigerad av Bamsebjorn 2022-09-21 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in