Citat:
Ursprungligen postat av
cognac
Han menar med största sannolikhet kraftfullt för en Pinot, inte jämfört med en fullpackad Cabernet sauvignon eller Tempranillo etc.
Generellt kan man säga Pinot-viner från "gamla världen" (Europa mm.) är lättare än ett dito från "nya världen" t ex Amerikaner.
Det märks framför allt i frukten. Jag har hört talas om undantag i "nya världen" men aldrig provat.
Exakt så... där druvorna fått växa långsamt så blir dom lite sötare och smakfullare, om jag förstått det rätt. Så många Pinot från t.ex. Lodi, Sonoma och Napa, men även från en del gårdar söderöver mot Los Angeles får riktigt härliga Pinot. Men tyvärr får man ju kaskadkräkas pengar om man skall ha råd med dom!

Men man hittar en hel del gott från ca: 200-300,- och sen finns det ju de mellan 400-800,- som är ruskigt goda. Men det krävs nog att man är lite mer vin-nörd än mig för att man skall tycka att det är prisvärt.
Smakat någon från Australien som håller liknande stil men inte många från Europa tyvärr.
Det finns så mycket prisvärda viner från Frankrike, som t.ex. Côtes-du-Rhône som är betydligt roligare än en blaskig europeisk Pinot.
Men det är ju självklart helt baserat på mina egna smakpreferenser. Finns säkert många som föredrar väldigt milda viner.