Citat:
Ursprungligen postat av
Dajmkulan
Det finns inget motsatsförhållande. Nästan inga kvinnor begår aborter pga. livshotande hälsoskäl eller exempelvis våldtäkt. Om hon har kunnat knulla sig till ungen så kan hon även föda den. I de fall där det står mellan att rädda kvinnan och rädda fostret så är jag för det första men nu handlar det inte om det.
En kropp har en egen metabolism. Kvinnan och fostret utgör tillsammans två separata metabolismer och DNA. Fostret är enbart beroende av mamman för näring via navelsträngen.
Ingreppet sker på en tredje part, inte på kvinnan, utan via kvinnan. Fostret är en separat enhet.
Är du för att döda barn som ska födas om 1 vecka likaså om hon kommer på idén om barnet faktiskt var oönskat och att hon inte vill ha det och därmed ska hon ha rätten att ta kål på det ofödda barnet eftersom hon har ett högre värde?
Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Att behöva tvångsföda är inget pris man betalar för att knulla. Att vara tvångsgravid och tvångsföda kommer innebära ett trauma för de flesta. Hennes värde är högre än ett embryos, eftersom en graviditet och födsel (särskilt en påtvingad) påverkar henne. Hennes välbefinnande är viktigare än ett embryo som är omedveten om sin existens.
Jag gör en åtskillnad mellan födda barn och embryon och foster men det verkar inte du göra. Du verkar anser att embryon har samma rättigheter som födda barn.
De allra flesta kvinnor som upptäcker att de är oönskat gravida kommer att vilja göra aborten snarast möjligt, vilket också är fallet i tex Sverige. I länder med begränsad abortlagstiftning/där det är helt olagligt ökar risken att desperata kvinnor tar till mer drastiska metoder du beskriver. Kriminaliteten ökar, liksom antalet FÖDDA barn som far illa.
Vänligen sluta ignorera frågorna. Det börjar bli helt hopplöst. Du får stå för dina ord nu.
Du uppgav två skäl som rättfärdigande: 1) Kvinnan har högre värde än den ofödde. 2) Det ofödda barnet är oönskat.
Därför blir min fråga: Är du för att döda barn som ska födas om 1 vecka likaså om hon kommer på idén om barnet faktiskt var oönskat och att hon inte vill ha det och därmed ska hon ha rätten att ta kål på det ofödda barnet eftersom hon har ett högre värde?
Båda kriterierna är uppfyllda: Det ofödda barnet är oönskat och kvinnan har ett högre värde enligt din åsikt. Därför kan jag ställa denna fråga.
Jag bryr mig inte om när de flesta aborter sker. Jag frågar om du tycker det är OK att döda en ofödd unge som ska födas inom 1 vecka? Om inte så är du inkonsekvent då du har hävdat att om ett ofött barn är oönskat samt pga. kvinnans högre värde så ska kvinnan kunna få bestämma över den oföddes liv. Även i detta scenario, eller?
Nästan alla aborter begås av rena bekvämlighetsskäl. En av de vanligaste är att ens liv skulle ändras drastiskt. Bekvämlighetsskäl är att likställa med ondska. Så att döda är OK för att man inte vill att ens liv ska ändras drastiskt också eller?
Eftersom ett ofött barn kommer få ett framtida liv så har den ett värde i sig självt som är värt att försvara.
Så förklara nu varför du är emot att döda födda barn men för att döda ofödda barn? För det låter som att det enda skälet du kan uppge är om den ofödda befinner sig inuti eller utanför mammans mage. Vilken är den särskiljande egenskaper som gör skillnaden?
Svara även på frågan ovanför som du undviker med flit.
Vad för trauma? Nästan alla anledningar bottnar i rena bekvämlighetsskäl. Trauman som våldtäkt? Absolut, men våldtäktsaborter utgör endast ca 1 % av alla. Om en kvinna kommer få ett trauma av att föda en ofödd bebis inom 1 vecka så ska det vara ett giltigt skäl att döda den ofödde bebisen som nästan har gått 9 månader? Enligt din logik så är svaret ja.
Tillfälligt trauma är mindre betydelsefullt än att slakta en ofödd bebis som har rätt till chansen att leva som du och jag. Hon kan ge bort ungen i värsta fall.